חברת סטארט-אפ האגריטק הישראלית עידית טכנולוגיות מדויקות לחקלאות (Edete) מבסמת טבעון, שפיתחה ומספקת טכנולוגיה להאבקה מדייקת (precision pollination), הגדילה את השטחים המואבקים על ידה, במטעי פיסטוקים בקליפורניה ליותר מ-12,000 דונם, לאחר שקיבלה הזמנות משמעותיות מלקוחות גדולים חוזרים וכן מלקוחות חדשים.

זינוק של 35% בגניבות כלי רכב ברבעון הראשון של השנה‎
למרות ההבטחה שמסר: הבשורה המרה של איילון מאסק

גידול זה של פי ארבעה, לעומת השנה הקודמת, משקף אימוץ של הטכנולוגיה החדשה בשוק החקלאי המתאפיין בשמרנות, בשל הצורך הקריטי בפתרונות האבקה מדייקת, זאת בעת שבה שינויי אקלים עולמיים משבשים את ההאבקה הטבעית וגורמים לפחיתה ביבולים. 

מגדלי פיסטוק נתקלים בשלושה אתגרים עיקריים בכל הנוגע להאבקה: חוסר סינכרון בזמן הפריחה בין עצי זכר ונקבה, שיעור נמוך של האבקה והבשלה מינית ארוכה יחסית של עצים צעירים ממין זכר שמייצרים כמות מועטה של פולן. על מנת להבטיח הפריה, נדרשת כמות מספקת של פולן מפריחת עצי זכר המועברת על ידי הרוח, בעיתוי הנכון, לפרחים בעצי נקבה.

התהליך תלוי בכך שהפרחים של העצים הזכרים והנקביים יפרחו בו זמנית, אירוע שמושפע ממספר שעות הקור שהעצים מקבלים בחורף. מיעוט שעות קור בחורף מגדיל את הסיכוי שפריחת הזכרים והנקבות לא תהיה מסונכרנת. יתר על כן, תופעות של שינויים קיצוניים במזג האוויר במהלך עונת הפריחה, כמו חום כבד או לחילופין גשמים מאוחרים, יכולים לפגוע באיכות ההאבקה. אי-ייצור כמות מספקת של פולן על ידי עצי זכר בשנים הראשונות של מטעי פיסטוק צעירים יכול לגרום ליבול קטן יותר מהיבול האופטימלי שניתן להשיג במטעים אלו.

פתרון שירותי ההאבקה המדייקת (PPaS – Precision Pollination as a Service) של עידית, המבוסס על מכונת ההאבקה מדגם 2Be® של החברה המפזר פולן טהור באיכות גבוהה, עורר עניין רב בענף החקלאות בזכות יכולתו להגדיל יבולים ולצמצם סיכונים. עידית מאביקה בהצלחה עצי פיסטוקים מאז שנת 2021. במהלך שנת 2023, שהיתה שנת שיא בגידולי פיסטוקים בארצות הברית, הביאו שירותי ההאבקה המדייקת של עידית לגידול ממוצע של 19% ביבול פיסטוקים בקליפורניה.

"ההרחבה המהירה של שטחי האבקת הפיסטוקים שלנו בקליפורניה משקפת את התנופה הגוברת של עידית כחברה מובילה בחקלאות מדייקת", אמר עילם רן, מנכ"ל עידית. "הישג זה הוא חלק מהמחויבות המתמשכת שלנו לחולל מהפכה בפרקטיקות חקלאיות ולהבטיח גידול בר קיימא של מזון. אנחנו גאים לראות שהטכנולוגיה שלנו משפיעה לעומק על יבולים ומחזקת את החוסן בענף החקלאות".

חברת עידית טכנולוגיות מדויקות לחקלאות, שהוקמה ב-2016 וממוקמת בבסמת טבעון ובפאסו רובלס, קליפורניה, מספקת שירותי האבקה מדייקת למגדלי פיסטוקים ושקדים בקליפורניה. הלקוחות המרכזיים של עידית הם מגדלי הפיסטוקים והשקדים הגדולים בעולם. החברה גייסה מהקמתה מעל 15 מיליון דולר, ומעסיקה 15 עובדים.

בין המשקיעים בעידית: שישה קיבוצים ומושב שיתופי - קבוצת יבנה, קיבוץ מלכיה, קיבוץ לוחמי הגטאות, קיבוץ אילון, קיבוץ גשר הזיו, קיבוץ רמת דוד, מושב יונתן, קרן נבטים, ומשקיעים פרטיים. שירותי ההאבקה של החברה מבוססים על טכנולוגיה ייחודית שפותחה בחברה הכוללת הקמת בנק פולן שנשמר למשך למעלה מחמש שנים ומאביק אוטונומי שמפזר פולן טהור בלבד, טעון במטען אלקטרוסטטי, בכמויות נשלטות ובדיוק רב.