במאמץ לשימור עדויות ניצולי שואה והנגשתם לדורות הבאים, חברת ורביט מעמידה את יכולותיה בתחום ה־Verbal Intelligence - בינה מילולית, כדי לתמלל יעד שאפתני של 8 מיליון דקות עם עדויות ניצולי שואה - מעל ל־130 אלף שעות הקלטה. חלק מעבודת התמלול בפרויקט ימומנו על ידי ועידת התביעות, ארגון עולמי שפועל לדאוג לרווחתם של ניצולי השואה, ושמטפל בין היתר בהעברת פיצויים מממשלת גרמניה לניצולים.

במשך עשורים רבים נאספו עדויות רבות משורדי השואה שהסכימו לשתף את סיפורם, אולם חלק גדול הוקלטו באיכות ירודה, וכיום מרבית מוסרי
העדות כבר הלכו לעולמם - מה שהופך את נושא הזיכרון וההנצחה לחשוב מתמיד. הפרויקט חייב את Verbit להקים קהילה של מתמללים בשפה העברית, אשר מכירים מושגים ביידיש מתקופת השואה ושולטים בשמותיהם של מקומות גיאוגרפיים באירופה.

התמלול עוזר לשימור הידע ולהפיכת הדאטה לכזה שניתן לקטלג ולחפש בו, ובנוסף - תורם להנגשה הגלובלית, מכיוון שקל יותר לתרגם
קובץ מתומלל למגוון שפות. הפלטפורמה של ורביט מבצעת את התמלול הראשוני באמצעות טכנולוגיית זיהוי דיבור אוטומטי, ולאחר מכן מתווספת שכבה אנושית אשר עושה תיקונים ומביאה את הקובץ לרמת תמלול גבוהה שיכולה לשמש את הארכיונים לצורכיהם, וכן לבניית תוכניות לימוד גלובליות.

לדברי מנכ"ל ורביט יאיר אמסטרדם: "ראינו אתגר מיוחד לתמלל הקלטות ישנות באיכות לא גבוהה. לצורך זה פיתחנו טכנולוגיה חדשה לניקוי רעשי רקע, שאפשרה לחדש הקלטות בנות עשרות שנים. השאיפה היא לתמלל כ־8 מיליון דקות של עדויות המתועדות בשפות רבות, שיאפשרו הנצחה של השואה גם בקרב דור העתיד. פרויקט כזה מלווה בהרגשת שליחות לאומית ומורשת של עם ישראל. ישנה חשיבות עליונה לתיעוד ההיסטוריה על מנת להנגיש אירועים כאלו בישראל ובעולם, כדי לוודא שלא יישנו".

העדויות, שנמסרו בשפות רבות, בניבים מקומיים שונים ועם מבטאים מגוונים, נאספו משמונה ארכיונים בישראל וכן מאוניברסיטת ייל. אחת העדויות שתומללו היא של גיטה סיקוביץ, שנולדה לפני 97 שנים בהרי הקרפטיים בצ'כוסלובקיה. בעדותה היא מתארת איך עברה את תקופת השואה כנערה והצליחה לשרוד את הסלקציות באושוויץ ואת מחנות העבודה,למרות תנאי הרעב המחפיר והקור העז. בעדות,שנמסרה בשנת 2011, היא תיארה כיצד אביה, הרב גרינוולד, שהיה רב ראשי וראש הישיבה בחוסט,נאלץ להוריד את זקנו. היא מתארת ליל סדר ש"חגגו" והיה מלא בבכי, ואיך הם סולקו מבתי הספר וכיצד נלקחו מהם אפשרויות התעסוקה.

"למרבה הצער, בעתיד הלא רחוק נצטרך לספר את סיפור השואה בעולם ללא ניצולים", אומר גרג שניידר, סמנכ"ל בכיר בועידת התביעות. "עדויות שורדי השואה הן רגישות ביותר. למרות האתגרים הטכניים, כמו אודיו באיכות ירודה, דיאלקטים והדגשות מגוונות, התמלילים חייבים להיות מדויקים, ולכן יש חשיבות רבה לטיפול המקצועי שמוענק להן".