כנס המנהיגים של מעריב התקיים היום (שני) במלון "וולדורף אסטוריה" בירושלים, בהשתתפות הצמרת הכלכלית והמדינית של ישראל. לאחר שדיברו בכנס מנהיגי מפלגות שונות, שרים ואישים בכירים, ביניהם יו"ר האופוזיציה ציפי לבני (המחנה הציוני) ושר הביטחון אביגדור ליברמן, נערך פאנל בנושא הרשתות החברתיות בהשתתפות שלומית מלכה, רני רהב, יואב אליאסי ("הצל"), מיקי לוין ולילך סיגן. 



רני רהב התייחס לביטול המיזוג בין רשת לערוץ 10 ואמר כי "כאדם שעומד בראש החברה הגדולה בישראל של יח"צ, אשמח שכולם יישארו, כי יש יותר מקומות להעביר דברים. זה כנראה לא יכול לקרות. לא מבין למה אנשים מתעקשים לפעמים על א' ו-ב'. כולם עודדו את המהלך הזה. לא נעים לי להגיד לך, אבל אני לא חושב שיש למישהו אינטרס לראות אנשים מדממים וחברות נסגרות. אני חושב שמוזר מאוד שיושבת ראש הרשות אומרת פתאום "זה לא חוקי. אם היא צודקת, אז אני מבין אותה".



לאחר מכן, הופנתה שאלה לשלומית מלכה. "449 אלף אנשים עוקבים אחרייך. עד כמה את עובדת בזה?". מלכה השיבה כי "אני מתפעלת את זה אישית. רמת ההתעסקות שלי בזה היא לא כזאת גבוהה, ברמה האישית, המסרים שאני מעבירה הם יותר אישיים מאשר עסקיים. יש חוסר אותנטיות באינסטגרם. אומרים שכדי להצליח אתה צריך לעשות ככה וככה, ויש פער גדול בין הפרסונה של האדם למי שהוא באמת. אני רוצה לצמצם את הפער. אני חושבת פעמיים לפני כל דבר, ומי שנכנס אלי לפרופיל צריך לקבל את מי שאני".



לדבריה, "אנשים עושים כסף דרך האינסטגרם, אני לא. אני לא עושה שיתופי פעולה באינסטגרם וכאלה. בדיוק מהסיבה האישית, אני חושבת איזה מסרים חשוב לי להעביר. חצי מיליון איש זה לא צחוק. זה בני נוער. מעבר ללעשות כסף יש פה רבדים חשובים של מה המסר מקבלים מזה? חשוב שזה יהיה משהו לא כלכלי".



שלומית מלכה. "מעבר ללעשות כסף, יש פה רבדים חשובים יותר"



כתבת "מעריב", מיקי לוין, אמרה כי "שלומית מעבירה מסר כנה לעומת המון דוגמניות אחרות כמו נטע אלחמיסטר, עם 1.3 מיליון עוקבים. היא גוף תקשורת בפני עצמו. אתה רואה משהו אחר. היא מציגה את החיים שלה - הפחות יפים, פחות תמונות חושפניות. נטע דואגת לחשוף את מה שצריך, כמו מריה דומרק שיש לה 1.1 מיליון עוקבים. ככה הן עובדות".


"הכוח עבר מהמדיה המסורתית לרשתות החברתיות"


אליאסי, לו יש כ-376 אלף עוקבים בפייסבוק, התייחס להתבטאויות האחרונות שלו כנגד ראש הממשלה ואמר כי "אני לא נגד נתניהו. נתניהו הוא ראש הממשלה, וצריך לתת לו את הכבוד. אני חושב שהליכוד הוא לא אותו ליכוד. מאז שיש לי זכות בחירה, הצבעתי ליכוד. יש סוסים טרויאנים שלקחו את הליכוד שמאלה. הפכו להיות מפלגת התנצלות".



התחושה היא שיש שם שנאה אמיתית והטפה כמעט במרומז לאלימות. נפגשנו בהפגנה של אלאור אזריה. כמעט הרביצו לי מכות, ורציתי לדבר עם אנשים. יש לך כוח?
"אתם מסובבים את האחריות, אתם אחראים לכל מה שקורה כאן. אתם סובבתם את האמת, שיקרתם. כשבא מישהו עם מעל 300 אלף עוקבים לחשוף את השקרים שלכם, כל פעם זה מכאיב לכם מחדש. סוף סוף לעם יש את הכוח, אתם לא מחליטים יותר. מה שאתם עושים ב"החדשות", זה שיימינג".



בתגובה לדבריו, שאלה אותו מלכה: "מה העם צריך לעשות עם הכוח הזה?". אליאסי השיב לה כי "לא צריך לתת תורה אחת וזהו. בדמוקרטיה כמו בדמוקרטיה, לכל אחד יש את הכוח שלו. זאת המציאות. לא אכפת לי מה הדעה הפוליטית שלך. אתה תחשוב שזה בסדר לסובב את המציאות".



לילך סיגן אמרה כי "ככל שעובר הזמן, השאלה הזאת נהיית יותר קשה. נאמרה כאן מילה לגבי אחריות, ואחריות על המסר. ברגע שיש הרבה עוקבים, הכוח עבר מהמדיה המסורתית לרשתות החברתיות. הבעיה עם הרשתות שאין שם שום סינון. אני הסכמתי עם חלק מהדברים על העיתונות, שיצאה מאיפוס, כי היא מאבדת את כוחה לרשתות. בגלל זה, צריך לעשות הפוך. במקום להיסחף אחרי הלייקים, בעיניי צריכה לקחת צעד אחורה, כי אנשים צמאים למידע אמין ואחריות".



מיקי לוין. "הרשתות החברתיות שינו את פני המפה של התקשורת"



רני רהב הוסיף כי "אילולא העיתונות, שנתנה תעצומות ענק למנהרות האינטרנט, מבחינת הציבור הישראלי הן לא היו כאלה גדולות. אני אומר לך - שנה שלמה, כל המו"לים מחליטים שלא להתייחס לרשתות החברתיות, הערך שלהן יירד משמעותית".



שלומית מלכה אמרה כי "דובר פה על לקיחת אחריות ומי אשם. מטבע האדם לחפש אשמים. אדם האשים את חווה, חווה את הנחש. הבעיה היא באיך משתמשים בטכנולוגיה. השיימינג הוא אצלנו. אני חושבת שבעידן של היום חשוב לקחת אחריות על מה שאנחנו אומרים. שכל אחד יפקח את עצמו".



לוין ציינה כי "הרשתות החברתיות שינו את פני המפה של התקשורת. אם עד עכשיו המידע היה בידיה של האליטה והיא עשתה בו שימוש לצרכיה הפרטיים, כיום המידע נמצא ברשתות. אנחנו לא יכולים להתכחש למה שקורה בהן. למרות מה שרני רהב אומר, זה היום הכלי המרכזי, בזכות הרשתות החברתיות יש את המהפכות החברתיות, המשטרים האפלים שהופלו, בזכות הרשתות החברתיות נתפסו כל מיני מטרידים. בזכות הרשתות קמפיין מי טו מציין היום שנה והביא לשינוי משמעותי".
 
רני רהב התפרץ לדבריה ואמר "תראי מה קרה במצרים. עוד רגע אחד לא היה לך מצרים. קדאפי הפריע לך, תראי מה יש לך שם עכשיו. תראי את אובמה, עוד רגע המזרח התיכון היה נשרף. בואי רגע נקרא לילד בשמו, קרה אסון גדול בעולם שאובמה הזה עם הרשתות החברתיות, עוד מעט לא הייתה מדינת ישראל. אלוהים עזר לנו.
 
לוין השיבה לו: "אז אתה רוצה שכל המידע ישאר אצל האליטה ולעשות בזה שימוש איך שנוח לך. אתה ממש נשמע כמו דיקטטור".