בניגוד אולי לדעה הרווחת, המהפכה הטכנולוגית האמיתית שמתחוללת ברשת לא קשורה למטבעות הווירטואליים שמציפים את האינטרנט ובראשם כמובן הביטקוין. המערך שמחולל הפיכה של ממש עבור הצרכנים ובתי העסק הוא הבלוקצ'יין, שמאפשר לבצע פעילות עסקית מאובטחת באינטרנט, באמצעות "בלוקים" מוצפנים של מידע ולאמת עסקאות בין צדדים שונים ללא צורך בישות ניהול מרכזית.


הבלוקצ'יין מאפשר לייעל תהליכים ולפעול ללא פיקוח או ניהול של גורם מרכזי שגובה עמלות, כמו בנקים, סוכני נסיעות או סוכני ביטוח. מתווכים אלו, שלא במפתיע, עוקבים מקרוב אחרי הטכנולוגיה, שמצד אחד מהווה גורם סיכון כלפי פרנסתם, אולם מנגד בהחלט עשויה לסייע בהתייעלות, להקטין עלויות ולשפר שירות. "בלוקצ'יין הוא הרבה יותר מאשר רק טכנולוגיה. זהו שינוי בפרדיגמה עצמה לכיוון של שיתוף נתונים", מסבירה ארטיונה בוגו, מנהלת הפיתוח העסקי והמובילה את התחום של הבלוקצ'יין בחברת SAP, "הבלוקצ'יין מאפשר שרשרת אספקה דיגיטלית בזמן אמת לתקשורת הדיגיטלית. במילים פשוטות יותר, זה נותן ערך גדול יותר לעסקים, כמו שהאינטרנט סיפק לנו תקשורת בהיקף שלא היה קודם לכן והוסיף ערוצי תקשורת נוספים, כך הבלוקצ'יין נותן לעסקים יכולות הפצה עם ערך מוגדל בהיקף שלא היה קודם לכן".


בוגו מדגישה כי הם ממליצים על השימוש בפלטפורמה כאשר זה נותן ללקוח ערך מוסף, לדוגמה במערכת שמנהלת מספר ארגונים או שותפים עסקיים שמוכנים לחלוק מידע, אך בתנאי שהשליטה בו לא תהיה מרוכזת אצל גוף אחד בלבד. "אף אחד לא שולט במידע, הוא שייך לכולם ומשותף על ידי כולם. יש כאן עניין של אינטרסים, שקיפות ואמון", היא מדגישה. "אחד הפרויקטים הכי מתקדמים שלנו בוצע בתעשיית הפרמצבטיקה. הטמענו את הטכנולוגיה בקרב יצרני תרופות בארה"ב. אחת הבעיות המרכזיות בתחום הזה מתרחשת כאשר המוכרים קונים יותר ממה שהם צריכים, ואז הם מבינים שהם צריכים להחזיר חלק מהתרופות. בנקודה זו צצות הזדמנויות שונות להונאה".


בוגו מוסיפה: "כל יצרני הפארמה יצטרכו לרשום את המוצרים שלהם לפני הבאתם לשוק. לכל תרופה יהיה code QR מיוחד, כך שאפשר לבצע מעקב על המוצר - מהחנות ואחורנית בזמן עד הייצור עצמו - כדי לוודא שהמוצר הוא אכן מה שכתוב שהוא. הסריקה של הקוד תואמת את המוצר, ואז אפשר להחזיר אותו למדף או ליצרן. אם הקוד לא תקין, זה אומר שהמוצר מזויף או לא מקורי.


המערכת מאפשרת לראות את כל המוצרים שנמצאים כיום בשוק. כל מה שמאושר באופן חוקי. בחברת SAP מציעים שורת פתרונות לעולם הבלוקצ'יין. אחד מהם הוא שירות ענן המאפשר להקים מערך משותף לכמות גדולה של גופים ולהפיץ מידע בזמן אמת בעלות נמוכה.


"היישום הראשון והמוכר ביותר של הבלוקצ'יין הוא המטבעות הווירטואליים. שרשרת הבלוקים משמשת לרישום ההעברות במטבע, והיא יכולה להכיל גם סוגים אחרים של מידע", מוסיף יגיל חדרי, ארכיטקט פתרונות בכיר ב-SAP ישראל, "רשומות בלוקצ'יין יכולות לכלול למשל הלוואות, זהויות, לוגיסטיקה - כמעט כל דבר בעל ערך. קחו לדוגמה קונסורציום המאגד מספר חברות בתחום הלוגיסטיקה. ניתן לשתף מידע לגבי משאיות, סחורות, מפיצים ויעדם בין כל השותפים, כך שכולם יכולים לעקוב אחרי הסחורה לאורך כל הדרך – מהיצרן ועד הלקוח הסופי".


חדרי מוסיף כי יש ארבעה סוגים עיקריים של הפלטפורמה החדשה: "יש בלוקצ'יין עבור קונסורציום, סמי-פרטי, ציבורי ופרטי. הבלוקצ'יין לקונסורציום מנוהל על ידי קבוצה נבחרת או קבוצת ארגונים, בלוקצ'יין סמי-פרטי מופעל על ידי חברה אחת המבטיחה גישה לכל משתמש העומד בקריטריונים שהוגדרו מראש. בלוקצ'יין פרטי נשלט על ידי ארגון אחד הקובע מי יכול לקרוא ולבצע עסקאות. הבלוקצ'יין הציבורי פתוח לכל אחד שמעוניין לקרוא בו, לבצע פעולות שונות ולהשתתף בתהליכים המורשים. אין צורך בהרשאות שונות על מנת לעשות שימוש בסוג האחרון של הבלוקצ'יין. כל העברה היא ציבורית ומשתמשים יכולים להישאר אנונימיים. ביטקוין ואית'ריום הן דוגמאות בולטות לבלוקצ'יין ציבורי".