"מרבית התעשייה היזמית מתכנסת בין תל אביב להרצליה פיתוח ומהרצון לתקן ולשנות את זה נוסדה הרשת", מספרת שירי גרין אלגביש, מנכ"לית רשת OpenValley, שהוקמה במטרה להוות מנוע לצמיחה וטיפוח סטארט־אפים וארגונים הרחק ממרכזי הערים הגדולות ומתמקדת בצפון הארץ באמצעות מתחמי יזמות, השראה ולמידה.



את הרשת הקימו יוסי אקרמן (לשעבר מנכ"ל ונשיא אלביט העולמית) ואופיר דובובי (יזם סדרתי וממקימי הסטארט־אפ המצליח Kaminario), שהחליטו לקחת על עצמם את מניעת "בריחת המוחות" מהצפון למרכז ולעודד את סצנת היזמות האזורית. "אנחנו רואים את הקצב המסחרר של השינוי שעובר על העולם שלנו בגלל הטכנולוגיה וברור לנו שהחדשנות הפכה להיות מכשיר הכושר כדי לשמור על מוצרים וחברות רלוונטיים", מדגישה גרין אלגביש. "החברה קמה כדי להיות הגוף שמקדם ומוביל יזמות וחדשנות. כדי לשמור על מעמדה של ישראל בעולם כמובילה בתחום החדשנות אנחנו צריכים לממש את כל המשאבים והמוחות בכל האזורים של המדינה, גם אלו שנמצאים מחוץ למרכזי הערים הגדולות".



"המטרה הייתה לקחת את כל גופי ההשקעה והמשלחות שהגיעו לתל אביב שיבואו לראות מה קורה בצפון, ואנו מקבלים המון תשומת לב ושיתופי פעולה עם גופים מוניציפליים", היא מוסיפה. "כבר כשהוקם המתחם הראשון הגיעו אלינו משלחות מסין ויפן וביקשו לשמוע על המודל ואיך משאירים צעירים משכילים באזורים האלה, אתגר של מדינות רבות בימים אלו".



המודל של הרשת כולל הקמת מרחבי עבודה, יצירת שיתופי פעולה ונטוורקינג, ליווי ומנטורינג לחברות, תמיכה בתהליכי מימון, שותפות ופיתוח עסקי. המתחמים פועלים במודל המשלב בין מתחם עבודה מרווח לבין חיבורים עם מגוון גופים וחברות במשק המקומי ובעולם. "יש יותר מ־150 חברות הזנק שעובדות איתנו וקיימת סינרגיה מוחלטת ונטוורקינג נהדר בין החברות ונותני השירותים", אומרת גרין אלגביש, שמוסיפה כי ליזמים היום יש דבר יותר חשוב מכסף: "מה שהכי חסר ליזם היום זה זמן – בגלל המהירות שבה העולם משתנה ייתכן שהמוצר שלך יהיה לא רלוונטי עד שתוציא אותו לשוק או שהרעיון שלך נמצא באותו זמן גם במוחו של יזם אחר ולכן עבור סטארט־אפ זמן הוא קריטי.



"אני אומרת ליזם שבמקום לבזבז זמן על תשתיות, בוא תיקח אצלי משרד ותתחיל לעבוד", היא מוסיפה. "מעבר לזה, אנחנו מצטרפים לוועדת ההיגוי של הסטארט־אפ ודואגים שהוא יפעל נכון ולא יעשה טעויות שאחרים עשו לפניו. אנו מוודאים שיתנהל בצורה עסקית נכונה ומפגישים אותו עם משקיעים ולקוחות פוטנציאליים. כולנו בחברה מגיעים מחיבורים מאוד משמעותיים לתעשייה, והקמנו מערך אנשי קשר ומנטורים בכל היבט וענף שיודעים לתת ליזם את מפת הקשרים שהוא צריך".



המתחם הראשון של הרשת הוקם לפני ארבע שנים ברמת ישי, ואחריו מתחמים נוספים ביקנעם וקיסריה. בשנה שעברה הוקמה ביקנעם ה"אקדמיה ליזמות וחדשנות" שמלמדת ארגונים גדולים, בהם גופים ביטחוניים, מערכות בריאות, משרדי ממשלה, רשת אורט ועוד כיצד לייצר ולעודד חדשנות ויזמות בתוך הארגונים. "עברנו תהליך אבולוציוני", מסבירה אלגביש. "מגוף שפנה לקדם יזמים וסטארט־אפים באזור, פתחנו גם חטיבת תוכן שבה מלמדים ומכשירים מובילי חדשנות בתוך הארגונים עצמם. זה כולל גם פיתוח מוצר ועד שכלול תהליכים עסקיים, תשלום, תפעול וכדומה.



"נוסף לכך בנינו תוכנית פדגוגיה משותפת עם רשת אורט לפרויקט לימודי חדשנות בתיכון לכיתות ז'־י"ב – תוכנית תלת־שנתית כשהמטרה היא להגיע ללימודי בגרות ביזמות וחדשנות. הילדים לומדים מה המשמעות להיות יזם, לגבש רעיון ואיך לבנות צוות".