"התחבורה הופכת לחכמה יותר - והיא מצריכה התאמות בכוח האדם ובסביבת העבודה", אומרת חגית אליאס, מנכ"לית מומנטום – ארגון הפועל להכשרת כוח אדם איכותי לקריירה במקצועות הרכב.

מומנטום - שהוקמה כשותפות בין יבואני הרכב, איגוד היבואנים והקרן הפילנתרופית של יואל קרסו - מתמקדת בהכשרות עובדים מיומנים למקצועות הרכב כבר מבתי הספר התיכוניים, ובקרוב גם במוסדות האקדמיים.

לדברי אליאס, כ־60 אלף עובדים מועסקים כיום במקצועות הרכב, במוסכים ובמרכזי השירות. בישראל פועלים כ־800 מוסכים של חברות יבוא הרכב או זכיינים מטעמן. "המרכזים פועלים ברמה טכנולוגית גבוהה ומתקדמת מאוד", היא מציינת. על פי הנתונים, ברחבי הארץ פועלים 5,444 מוסכים נוספים, המחזיקים ברישיון משרד התחבורה, אבל להערכתה של אליאס, רבים מהם אינם ערוכים למהפכת התחבורה החכמה. בתשובה על שאלתי מדוע מוסכי השירות בדרך כלל יקרים מ"מוסכי המדרכה", אומרת אליאס כי בראשונים מותקנת טכנולוגיה יקרה יותר. לטענתה, בסופו של דבר עדיף ללקוח להגיע למוסך השירות.

"אנו חווים בתקופה הנוכחית את המהפכה התעשייתית הרביעית", אומרת המנכ"לית ומפרטת: "אם בעבר עיקר העבודה של המכונאי הייתה מכנית, כיום העבודה בכלי הרכב החכמים היא בעיקר אלקטרונית, למעט בתיקוני פח וצמיגים. ברכבים כיום מותקנים יותר ויותר רכיבים ומכשירים אלקטרוניים, ונדרשת מיומנות רבה".

על רקע המחסור בעובדים מיומנים בטכנולוגיה מתקדמת בענף הרכב, מקדמת מומנטום בשיתוף עם משרדי החינוך והתחבורה פרויקט של פיתוח מגמות לתחבורה חכמה לתלמידים בבתי הספר התיכוניים. במסגרת התוכנית התלמידים מתמחים ברמת תכנות של רובוטים ולומדים כיצד בונים רכב חכם. "אנחנו מכשירים את דור העתיד של העובדים בתחום המכוניות החכמות והמתקדמות", היא מציינת. על פי ההערכות, קיים כיום מחסור חמור של כ־2,500 מכונאי רכב, ובכל זמן נתון יש בכ־600 מכונים צורך בעובדים. "מוכשר כאן כוח אדם מתקדם למהפכת התחבורה החכמה", היא מוסיפה. 

היום ייערך בטכניון בחיפה האירוע המרכזי של התוכנית "רובוטיקה אינטליגנטית ותחבורה חכמה", שנכנסה זו השנה השנייה למערכת החינוך. היא נוסדה בעקבות החלטת הממשלה לפני כחמש שנים לקדם את תחום התחבורה החכמה בישראל. התוכנית פותחה על בסיס מתווה שהגישו אורט ישראל וחברת מומנטום, המהווה את מנוע הצמיחה של מקצועות הרכב בישראל, על ידי ועדת היגוי רחבה שהשתתפו בה נציגי המגזר הציבורי, האקדמיה והתעשייה.

התוכנית נלמדת במגמת הנדסת אלקטרוניקה ומחשבים במסגרת לימודי ההתמחות במערכות אלקטרוניות. בשנה האחרונה יושמה התוכנית בשישה בתי ספר תיכוניים: "אורט" בגן יבנה, "בסמת החדש" בחיפה, "רב־תחומי עמל" בפתח תקווה, "אורט" בתרשיחא, "חוגים" בחיפה ובית הספר הטכני של חיל האוויר בחיפה - בהיקף של כ־80 תלמידי כיתות י' וי"א.

התלמידים יציגו היום מיזם יישומי שלווה על ידי סטודנטים שהגיעו מ־MIT כדי ללמד אותם בבתי הספר. בפרויקטים שיוצגו: רובוטים הפועלים באמצעות אינטרנט אופטי, רחפנים, רובוטים קרקעיים ותקשורת בין רחפן אווירי שמזהה מטרות לבין רובוט קרקע הפוגע במטרות בשטח. 

בטכניון כבר הובילו קורס חדש: "חינוך טכנולוגי־מדעי בעידן המהפכה התעשייתית". הוא נועד להכשיר את הסטודנטים לתכנות טכנולוגיות המחר. משרד החינוך צפוי להטמיע את אותם תכנים גם כמגמה בשנת הלימודים הבאה בבתי הספר, כדי להכשיר את דור העתיד לחזק את הקדמה הטכנולוגית בישראל.

חברת PTC  תומכת והקימה את מעבדת הרובוטיקה בטכניון יחד עם פרופ' ורנר ודר' דן קופרמן. "כחברת תוכנה בינלאומית שיש לה מרכז פיתוח גדול בישראל, חשוב לנו מאד לתמוך בפרויקטים חינוכיים שיכשירו את דור המהנדסים של העתיד בישראל." אומר זיו בלפר, מנכ"ל PTC ישראל.