"אנחנו עומדים בסיפה של המהפכה התעשייתית הרביעית", מדגיש רונן אהרון, מנכ"ל חברת ABB ישראל - חלק מקונצרן בינלאומי־שווייצרי בן יותר מ־125 שנים, הפועל ביותר ממאה מדינות ומתמחה במתן פתרונות טכנולוגיים בתחום החשמל, התעשייה, התחבורה והתשתיות.

ארגון סטארט־אפ ניישן סנטרל פרסם לאחרונה דוח שמתריע כי אף שפועלות בישראל 230 חברות סטארט־אפ בתחום תעשייה 4.0, מפעלי תעשייה רבים בארץ עובדים עדיין בשיטות של המאה הקודמת. לפי הדוח, ישראל ממוצבת במקום גבוה מאוד בכל מה שקשור בהשקעות של הממשלה וגופי השקעה במהפכה בתעשייה, בין היתר באמצעות רשות החדשנות, אך ההשקעות הללו לא מחלחלות למפעלים המקומיים. "המהפכה הנוכחית מורכבת משימוש במכונות חכמות המקושרות ביניהן דרך האינטרנט – והמהפכה הזו כבר התחילה לשנות את הדרך שבה אנו עובדים, חיים ומתקשרים זה עם זה", מדגיש אהרון. "נראה שיפורים בתחום הבינה המלאכותית, וכניסתה לתהליכי הייצור לצד שילוב של רובוטים, כלי רכב אוטונומיים, מדפסות תלת־ממד, ננוטכנולוגיה ושימוש במדעי החומר, כמו סוללות לרכבים החשמליים, שיכולת האגירה שלהן רק הולכת וגדלה".

ABB ישראל עובדים בארץ עם לקוחות תעשייתיים גדולים, כמו חברת החשמל, מקורות, רכבת ישראל, רכבת המטרו בגוש דן, נמלי חיפה ואשדוד, מפעלי ים המלח, בתי הזיקוק ועוד. היא מספקת ציוד חשמלי, מנועים ואוטומציה למתקנים ומפעלים רבים ברחבי המדינה. בין היתר, הם סיפקו למקורות את כל המערכות הקשורות לתפעול המוביל הארצי, וכיום פורקים ציוד שישמש כמוביל הפוך, שיאפשר למלא את הכנרת מהרשת הארצית, וזאת הודות למתקני התפלת המים הפועלים בישראל. "יש לנו חטיבה שלמה בתחום הרובוטיקה", מדגיש אהרון, "שעוסקת בייעול ושיפור תהליכי הייצור, שבה אנו רוצים שימוש גובר בבינה מלאכותית. יש חטיבה שעוסקת במבנים חכמים ואוטומציה לניהול צריכת אנרגיה במוסדות ציבוריים. חטיבה נוספת עוסקת בייצור מנועים, משני מהירות ופיתוחים כמו סנסורים שהופכים מנועים רגילים לחכמים".

בשנת 2017 סופקו בעולם כ־350 אלף רובוטים, ונכון להיום פועלים קרוב לשלושה מיליון רובוטים ברחבי העולם. הצמיחה הגדולה ביותר של הרובוטים היא באסיה עם קצב צמיחה של 21%. בישראל יש כ־55 רובוטים על כל 10,000 עובדים, וזאת לעומת קוריאה הדרומית שבה כ־1,630 רובוטים לכל 10,000 עובדים. "אנחנו רואים את הכניסה של הרובוטים לתחומים רבים כמו שירות בחדרי מלון, בבתי חולים ועל פסי ייצור במפעלים", אומר אהרון, "הרובוטיקה כבר מסביבנו בלי שהרגשנו, בין אם בנסיעה באמצעות Waze, ניטור התנהגות באמצעות מצלמות חכמות, וכמובן במפעלי התעשייה. המדינה חייבת לעודד מפעלים להטמיע רובוטיקה ולהנגיש רובוטים לעסקים קטנים, כי אם לא נשכיל לעשות זאת, מפעלים בארץ ייסגרו, בין אם בשל עלויות גבוהות או חוסר יעילות".