התפשטות וירוס הקורונה והנחיות משרד הבריאות שהגיעו בעקבותיה צפויות להביא לכך שקשישים רבים בישראל יחגגו הערב (רביעי) את חג הפסח הקרוב בגפם. כעת, בזכות פיתוח טכנולוגי חברתי של חברת אינטל, יוכלו אותם מבוגרים לשוחח עם בני משפחתם באמצעות שיחת וידאו, וזאת בלחיצת כפתור אחת בלבד. כ-500 קשישים מקרית גת, באר שבע, אילת ורהט יוכלו ליהנות מהפתרון המדובר.

בשוק קיימות מגוון אופציות לתוכנות המאפשרות קיום שיחות וידאו חיות, אך לא מדובר בפתרון קל ליישום עבור אוכלוסיית הקשישים, בין אם בשל חוסר אוריינטציה טכנולוגית או בשל העובדה שאינם מצוידים במכשירים התומכים בטכנולוגיות הללו. במשרד הרווחה במחוז דרום שמעו מקשישים רבים על המצוקה, ולכן פנו לחברת אינטל ישראל בכוונה למצוא פתרון. ואכן, מתנדבי החברה נעתרו לבקשה ופיתחו מכשיר חדש.

המכשיר מורכב ממערכת חכמה שקיבלה את השם מערכת "מחוברים", המאפשרת חיבור לשיחת וידאו בלחיצת כפתור. המכשיר מבוסס על טאבלט שעבר תהליך של 'חדשנות הפוכה' במסגרתו הוסרו ממנו פונקציות מיותרות בכדי למנוע בלבול. כל שצריך הקשיש לעשות הוא לחבר את הטאבלט לחשמל. כאשר אחד מבני משפחתו מנסה להתקשר אליו באמצעות אפליקציית שיחות וידאו, לחיצה אחת על כפתור ההפעלה שהודפס במדפסת תלת ממד מחברת אותו מיידית לשיחה.

גם חברת סלקום לקחה חלק בפרויקט המרגש וסיפקה בתרומה כ-500 כרטיסי SIM הכוללים אינטרנט בלתי מוגבל לשנה ומערכת ניהול. חברת משי טכנולוגיות תמכה בהרכבת המוצר בהתנדבות. 

פרויקט ''מחוברים'' (צילום: דוברות אינטל)
פרויקט ''מחוברים'' (צילום: דוברות אינטל)


כ-500 קשישים מאילת, קרית גת, באר שבע ורהט יוכלו ליהנות מהפתרון הייחודי כבר בימים הקרובים. מתנדבים מהקהילה ועובדי שירותי הרווחה יחלקו להם את המכשירים לביתם במהלך חג הפסח.  מלבד הפגת הבדידות בתקופת הבידוד הכפוי בשל הקורונה, הפיתוח יאפשר לקשישים להשתתף לאורך כל השנה בפעילויות חברתיות בזמן אמת, שיועברו ע"י מדריכים מקצועיים ורכזים חברתיים שיוכשרו לכך באופן מיוחד בקרוב.  
ויקי אלמוג-אייזנברג ויובל ורד שהובילו את ההתנדבות לפיתוח המערכת מטעם אינטל, אמרו כי פיתוח המוצר היה מאתגר בתקופת המגיפה: "עשרות עובדים של אינטל התנדבו לעבוד על זה יומם ולילה כדי להספיק לפתח את הפתרון ולייצר 500 יחידות ממנו תוך שבועיים. בגלל הקורונה לא היה ניתן להיפגש. כולנו מאושרים שבליל הסדר היא תפעל בבתי הקשישים שכה זקוקים לה. היה מרגש להתגייס למען האנשים שהכי קשה להם בתקופה הזאת, ולתרום למאבק של כולנו בקורונה"

מהנהלת אינטל ישראל נמסר כי "בכל השנה אינטל מעודדת את עובדיה להתנדב ולתרום לקהילה באמצעות חדשנות טכנולוגית. מדובר בפיילוט שיתרחב בהמשך לעוד מקומות. אנחנו גאים בעובדים המתנדבים שהצליחו לפתח בזמן קצר מאוד פתרון איכותי ונגיש שיאפשר למאות קשישים לא להרגיש לבד בארוחת החג".