העולם בתקופת הקורונה אומנם הפך לשממה, בעוד האנשים מסתגרים בבתיהם, אבל הבידוד האנושי משאיר פתח לעיריות לעבוד במרחב הציבורי ולקדם לוחות זמנים של פרויקטים שאמורים לשפר את חיי התושבים כשיחזרו לרחובות - ובהם מיזמים חברתיים, שישפרו גם את נגישות הערים והרשויות לבעלי מוגבלויות.

אחד הפרויקטים העוסקים בכך הוא "מודל עיר נגישה", ביוזמת קרנות הביטוח הלאומי, המועצה המקומית שוהם וקרן שלם, שהושק בחודש שעבר, שבמסגרתו הפכו מוסדות הציבור בשוהם למרכז הדרכה מקצועי לאומי בכל הקשור ליישום והטמעת חוק הנגישות.

מדובר במודל ארצי חדשני מסוגו, שבו מודגמים אמצעי הנגשה טכנולוגיים ואחרים, שמטרתם להנגיש את המרחב והשירות הציבורי עבור אנשים עם מוגבלות. לצורך יישום המודל בשטח, הושקעו בפרויקט תקציבים ציבוריים בהיקף של 6 מיליון שקל.

"בישראל חיים כ־1.49 מיליון אנשים עם מוגבלות, שהם כ־16% מסך האוכלוסייה הכללית", אמרו מארגני התוכנית. "חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות התשנ״ח־1998 ותקנותיו מסדירים את זכותו של אדם עם מוגבלות להשתתפות שוויונית ופעילה בכל תחומי החיים בחברה, ומחייב רשויות מקומיות להנגיש את כל המקומות הנמצאים תחת אחריותן, ובהם כל השירותים שהרשות מספקת. הנגשת רשות מקומית היא תהליך מורכב, המחייב התאמה, ולמרות החקיקה המתקדמת בנושא - עדיין יש קשיים רבים ביישומה".

המודל מיועד ללמידה והדרכה של אנשי מקצוע האמונים על התחום, וכן לקהלי יעד שונים המעוניינים להכיר את הנושא מקרוב. במסגרת המודל הונגשו, באמצעות מגוון של פתרונות הנגשה עדכניים, ארבעה מוקדים במתחם אחד: שלושה מבנים, גן משחקים וסביבת הרחוב.

ההתאמות שהותקנו הן מסוגים שונים: מערכות עזר לשמיעה, לתיאור קולי, לפישוט קולי ועזרים נוספים לראייה, מערכות ניווט ושילוט קולי לסוגיהן, עמדות שירות נגישות, שילוט בפישוט לשוני, מתקני משחק וכושר נגישים. כמו כן, ניתן לצפות בסרטוני הדגמה של תיאור קולי ושל פישוט קולי, וכן יש תדריך נהלים לנותני שירות.

מנהל קרנות הביטוח הלאומי, עו״ד איציק סבטו, הדגיש: "כחלק מההשקעות החברתיות החדשניות של הקרנות יזמנו לראשונה מודל המאפשר לראות הנגשה כהלכתה, על צורותיה השונות במקום אחד. מדובר במודל ייחודי אשר מהווה אבן שואבת לרשויות וארגונים במטרה ללמוד וליישם את אפשרויות ההנגשה לאנשים עם מוגבלויות מסוגים שונים, כדי לאפשר לכל אדם באשר הוא ליהנות מהמרחב הציבורי הישראלי. המתחם ומרכז הלמידה מהווים מודל חדשני בעולם כולו, ואנו מקבלים פניות רבות ללמידה".

איתן פטיגרו, ראש המועצה המקומית שוהם, הוסיף: "הנגשת המרחב הציבורי לאנשים עם מוגבלויות היא הליך מורכב ומאתגר, וכרוך בהשקעת תקציבים לא מבוטלים. הפרויקט שבוצע בשוהם מאפשר לרשויות מקומיות ולארגונים ציבוריים לקצר את תהליך הלמידה ולהיעזר בידע הרב שנצבר אצלנו, הודות לשיתוף פעולה עם גורמי המקצוע המובילים בארץ. בשלוש השנים האחרונות חקרנו, למדנו ויישמנו את החוק. המטרה הייתה להקים כאן מאגר ידע ארצי בנושאי הנגישות, שיעמוד לרשות כל הגופים הציבוריים, כדי לזרז את יישום החוק בצורה הטובה והנכונה ביותר. שוהם רואה ב'מודל עיר נגישה' פרויקט דגל, שמשתלב במדיניותה של המועצה להנגיש את היישוב והשירותים בו לכל התושבים והמבקרים".