מגיפת הקורונה והסגר החברתי שהגיע בעקבותיה מביאים אותנו לחפש פתרונות ביתיים וזמינים - אחד מהם הוא "בי־קיור לייזר", שאושר על ידי משרד הבריאות, לטיפול עצמי־ביתי בכאבים. בי־קיור לייזר הוא מכשיר רפואי לטיפול ביתי בכאבי גב, ברכיים, פציעות ספורט, דלקות מפרקים ועוד המשתמש בטכנולוגיית לייזר רך. המטרה היא להחליף את הטיפול במשככי הכאבים ולהימנע מתופעות לוואי, או סכנה של התמכרות.

לצורך סקירת המכשיר, שיעיל לשימוש גם על בעלי חיים, נעזרנו בנטלי, מטפלת ברפואה משלימה בבעלי חיים, שסובלת בעצמה מכאב כרוני באזור הברך - כך שהיא השתמשה במכשיר על עצמה וגם במהלך עבודתה.

קצת על הטכנולוגיה עצמה: לייזר רך היא אנרגיית אור בעוצמה נמוכה, הפועלת על פני העור ובו זמנית חודרת לעומק הרקמות, ללא אפקט של חימום או פגיעה בעור. הפיתוח הישראלי דחס את הטכנולוגיה הזו במכשיר נייד, נטען וקטן (שוקל כ־175 גרם), כך שניתן להשתמש בו בכל מקום, ובעיקר בבית.

ההפעלה אכן נוחה מאוד, הן בהחזקת המכשיר בכף היד ומבחינת הגישה לאזורים שונים בגוף (ניתן להניח אותו על משטח באופן עצמאי). משך הטיפול המומלץ (ליעילות מרבית) הוא כשש דקות, פעמיים ביום, אך אין מגבלה רפואית על זמן השימוש. מההפעלה הראשונה חלה הקלה, עד היעלמות, של הכאב בברך של המטפלת - והטיפול עצמו לא כאב או הטריד, אפילו היה טיפה נעים.

ג׳נין סאנדרס, פיזיותרפיסטית בכירה בקנדה, שמשתמשת במכשיר על מטופלים בקליניקה שלה, העידה כי "חלקם סובלים מכאבים כרוניים קשים כבר שנים רבות. הצלחת הטיפול מדהימה, יותר מ־80% מהמטופלים חווים ירידה בכאבים הכרוניים החזקים ושיפור התנועתיות״.

מכשיר הלייזר מטפל בבעיות אורתופדיות, פציעות וכאבים בשלד וברקמות. בין היתר בכאבים בגב התחתון, כאבי ברכיים, צוואר וכאבי שרירים, כאבי ודלקות מפרקים, דורבנים, מרפקי טניס, דלקת בגיד אכילס, תסמונת מנהרת שורש כף היד, וגם כאבים במפרק הלסת ופצעים בעור.

הפעולה שלו מעודדת שחרור אנדורפינים, גורמת לשיכוך כאב ומפחיתה את תסמיני הדלקת ובכך אמורה לאפשר תהליך ריפוי מואץ של העור. אני השתמשתי בו פעם אחת לטיפול נקודתי, ואכן הכאב נעלם. כאבי הברך של נטלי נהיו יותר תדירות בימים שלפני הטיפול, ולאחריו היא דיווחה על ירידה ניכרת בתחושת האי נוחות.

נוסף לכך, העובדה שניתן להשתמש בו ללא הגבלה מונעת כאבי ראש מיותרים, ומאפשרת טיפול בעת הצורך, לאורך תקופה. בעידן שבו אנשים מבוגרים ואלו הסובלים מבעיות רפואיות נאלצים להסתגר בבתים, אולי עדיף להתמכר לטכנולוגיה ולא לגלולה.