18 סטארט־אפים, המתמקדים בפיתוח פתרונות טכנולוגיים לאתגרים עירוניים, כבר פועלים במרכז עתידים ברמת החייל בתל אביב במסגרת "סיטי זון" (CityZone), כאשר המטרה היא להפוך את המתחם כולו לחממת סטארט־אפים עירוניים.

CityZone היא מעבדת חדשנות ושדה ניסוי בפארק עתידים תל אביב, בשותפות עם עיריית תל אביב־יפו ואוניברסיטת תל אביב, שהוקמה בניסיון לקדם פתרונות טכנולוגיים לאתגרים עירוניים

CityZone מפעילה תוכנית לסטארט־אפים צעירים, ובמסגרתה היזמים מקבלים משרד מאובזר ומסובסד בלב המעבדה וליווי מידי מומחים במגוון תחומים, בהם עובדים מעיריית תל אביב, חוקרים מאוניברסיטת תל אביב ונציגי חברות בינלאומיות, דוגמת רנו־ניסאן־מיצובישי. ליזמים הצעירים מתאפשרת גישה לשדה הניסויים התל אביבי לטכנולוגיות עירוניות, כחלק מעבודות הפיתוח של מוצריהם על בסיס נתונים וחיישנים עירוניים בזמן אמת.

לדברי מנכ"ל המיזם גבי קמינסקי,  סיטי זון מפעילה תוכנית סטארט־אפים במטרה לפתח מענה לאתגרים עירוניים במגוון תחומים שבלב פעילות העירייה: תחבורה, איכות הסביבה, סייבר, תשתיות, קהילה ורווחה ותפעול העיר.

במסגרת התוכנית, הסטארט־אפים עוברים למשך שנה למתחם מיוחד בפארק עתידים, מפתחים את הטכנולוגיה שלהם, מנסים ומדגימים אותה, וזוכים לליווי צמוד מגורמים טכנולוגיים ומקצועיים בעולם התוכן בעיריית תל אביב. במהלך אותה שנה הם זוכים לליווי של חוקרים מהאקדמיה, ולפתיחת דלתות בערים ובתאגידים בכל רחבי העולם.

"בסיטי זון יש מקום פיזי לכ־20 סטארט־אפים בכל רגע נתון. הם נכנסים לתוכנית של שנה, אבל לא כולם יחד, כך שאנחנו כל הזמן פוגשים סטארט־אפים, ואם הם מעניינים אותנו הם ייכנסו לתוכנית. כיום בתוכנית יושבים 18 סטארט־אפים, שמפתחים פתרונות לאתגרים עירוניים בתחומים שונים, מתחבורה ועד קהילה ורווחה", מספר קמינסקי. חלק מהסטארט־אפים גילו בחודשיים האחרונים, כי לטכנולוגיות שהם מפתחים יש שימושים חדשים ודחופים יותר סביב משבר הקורונה.

אחת הסוגיות המעניינות והחשובות שעידן הקורונה העלה לסדר היום היא ניטור במרחב הציבורי, מאחר שהציבור נדרש לריחוק חברתי. לשמירת ההנחיה יש צורך בזיהוי של התגודדות קהלים ברחובות, בפארקים, בגנים ובשאר המקומות הציבוריים, ולעתים נדרשה אכיפה.  חלק מהסטארט־אפים הבינו כי הם יכולים לתעל את המוצר שלהם לטובת הציבור והעיריות כך שיתאים לעידן הפוסט־קורונה, ולהתמקד בפיתוח טכנולוגי שיתריע על התגודדויות במקומות ציבוריים בניגוד להנחיות.