מגיפת הקורונה וסגירת השמיים גרמו לחיילים רבים הנמצאים לקראת שחרור לחשב מסלול חדש, ובמקום לתכנן את הטיול הגדול הם מתלבטים בנוגע לעתידם. את התכנית שקמה במטרה לסייע לאותם משוחררים לתכנן את עתידם, יזמו ופיתחו מערך הסייבר, בהובלת אל"מ (מיל.) רותי שהם, ראש אגף בכיר אסטרטגיה ושיתופי פעולה, Scale-Up Velocity, מבית Start-Up Nation Central, ומנהלת מקצוע לחיים של צה"ל, והיא מבוססת על פלטפורמת הלמידה הדיגיטלית  IBM Skills Build.

המחזור הראשון, ובו 40 סטודנטים שנבחרו מתוך מאות מועמדים, נפתח בחודש יולי. התוכנית המקוונת ברובה מעניקה הכשרה טכנולוגית, שורה של פרויקטים עם התעשייה, הכשרות רכות, מנטורים וסיוע במציאת עבודה. שניים מהמשתתפים - מיכאל ביאלסקי מתקוע וליעם קלס מרחובות - הגיעו ללימודים לאחר ששירתו בתפקידים קרביים. "יום אחד פשוט התקשרו אליי ממנהלת מקצוע לחיים בצה"ל וסיפרו לי על התוכנית. הם יוצרים קשר עם כל הלוחמים המשוחררים שעשו 5 יחידות במתמטיקה ו־5 יחידות באנגלית", אומר ביאלסקי, "החלטתי ללכת על זה למרות שהייתי רשום כבר ללימודים, כי היה לי חשוב לצבור ניסיון בתוכנה ואז להחליט לאיזה כיוון ללכת. אני רוצה לצאת מהתוכנית כמתכנת טוב, להשתלב ולהצליח בשוק העבודה.

"זה מדהים שלא שוכחים אותנו ומאפשרים לנו בסופו של דבר להגיע לתעשייה בדרך מהירה יותר. זה גורם ללוחמים לסיים את השירות בתחושת סיפוק, שהיא מאוד חשובה, אבל גם עם הידיעה שלא שוכחים אותם ורוצים לתת להם בחזרה". קלס מדגיש כי ככל שהקורס מתקדם הוא לומד יותר איך לחשוב: "כל מי שהגיע לקורס הזה בחר להתגייס לשירות קרבי משמעותי, פתאום כשפונים אליך ומציעים לך להגיע לתוכנית כזאת זה מראה על הרבה מאוד הערכה. זה מרגש לראות את ההשקעה בלוחמים.

"מעבר להרגלי הלמידה, אנחנו מקבלים ידע ברמה מאוד גבוהה וגם קשרים עם המשתתפים האחרים והמרצים בקורס שיוכלו לשמש אותנו בעתיד. אני מאמין שרוב המשתתפים בקורס - אם לא כולם - יצליחו לנצל את ההזדמנות המדהימה הזו שקיבלנו ולהשתלב בתעשייה".
מתי צוויג, מנכ"לית Scale-Up Velocity, סיפרה: "החיבור עם צה"ל היה טבעי ואפשר לנו לאתר כישרונות מאוכלוסיית החיילים המשוחררים שזכו להזדמנות להכשרה ולהשתלב בתעשיית ההייטק כמפתחים". 

מתי צוויג (צילום: יח''צ)
מתי צוויג (צילום: יח''צ)

לדבריה, התוכנית פותחה בשיתוף מערך הסייבר המהווה סמכות מקצועית, ועדת היגוי המורכבת מנציגים בכירים של חברות סייבר וחברת IBM שהעמידה את פלטפורמת ההכשרות המקוונת SkillsBuild המכילה מגוון תכנים מקצועיים. צוויג הדגישה כי "תוכנית Cyber4s פותחה עבור לוחמים חסרי רקע בפיתוח, לאור המחסור ההולך וגדל במפתחים בתעשיית הסייבר".

סא"ל אסנת לוי־מגירא, ראש מנהלת מקצוע לחיים, אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, הוסיפה: "הפיילוט של הקורס, הוא כתוצאה מעבודת מטה של כשנה שבה מופו הצרכים, אופיינו האוכלוסיות הרלוונטיות וגובשה ההכשרה הזו". לדבריה, התחזיות לגבי העתיד הן להרחיב את מנעד האופציות שיאפשרו ללוחמים משוחררים להגיע להייטק ולסייבר במגוון רחב של הכשרות בפריסה גיאוגרפית רחבה ולייצר תוכניות כאלה לאוכלוסיות נוספות ומגוונות כמו חיילים בודדים.