סוגייה שעולה בוודאי בראש של כל אחד ואחת מאיתנו במהלך ביקור בסופר, או קבלת משלוח ממנו - מעניין כמה זמן המוצרים הללו ישבו בחוץ לפני שהגיעו אלי. מעניין האם החלב בילה שעות במחסן לפני ההגעה למרכול, והאם הבשר שהקצב הגדיר כ"טרי" - באמת כזה? סטרטאפ ישראלי בשם Brandmark, פלטפורמה חדשנית מבוססת טכנולוגיית בלוקצ'יין, מנסה לספק תשובות לשאלות הללו, כאשר יעניק לראשונה לצרכן בהתאם לתקנות החדשות של ה-FDA, מידע מהימן, אודות מהלך חייו של מוצר, משלב הגידול ועד הגעתו לבית הצרכן באמצעות סריקת ברקוד פשוטה.

החברה שרק לאחרונה החלה את פעילותה, כבר מספקת את הפלטפורמה למספר יצרניות קפה אינדונזיות, ונמצאת במגעים עם חברות מזון מהגדולות בעולם, כמו נסטלה העולמית, בורגר-קינג העולמית, מאפיות אנג׳ל, וחברות גדולות בסקטורים נוספים כגון חלוצת הקנאביס הידרושופ ועוד. 

האפליקציה שתראה את המסלול שעובר המזון שלנו

דניאל רוזנפלד, שותף ומייסד בחברה סיפר על פעילותם: "אנחנו מייצרים מכונת מדידה טכנולוגית, המאפשרת לארגונים בגדלים שונים למדוד את ההתרחשויות בשרשרת האספקה ברמת החומר גלם - למשל התהליך שעוברים זרעים של פירות וירקות שונים, עד שהם מגיעים למדף".

מיכאל בר-זאב, גלעד וקסמן, דניאל רוזנפלד (צילום: דודי מוסקוביץ)
מיכאל בר-זאב, גלעד וקסמן, דניאל רוזנפלד (צילום: דודי מוסקוביץ)

הוא הדגיש שכי "הדבר מייצר אמינות ושקיפות, ובעצם מאפשר לצד השני לדעת מה נמצא במוצר - למשל מה המיקום המדויק בו הספינה תפסה את הדג, באיזה עומק הוא היה, מה המשקל שלו, היכן אוחסן מרגע התפיסה עד הגעתו למקפיא בסופר". רוזנפלד הוסיף: "הדברים האלה חשובים מאוד, כי בעצם החנות, וגם הלקוח, רוצים לדעת שהמוצרים הנמצאים בידם אכן תקינים".

גלעד וקסמן, שותף ומייסד בחברה הסביר כי "בעצם מסד הנתונים הזה לא ניתן לשינוי על ידי החברה, כך שהם אינם יכולים להסתיר את הפעולות שהם עשו, או לא עשו בהקשר למוצר המדובר". לדבריו, התקבלו בין היתר פניות בנושא מחברות שרוצות להוכיח ששרשרת האספקה שלהם לא מזהמת את הסביבה, זאת בעקבות חוקים חדשים בארה"ב ובאירופה הדורשים מהם לעמוד בסטנדרטים מסוימים". הוא הדגיש: "אנחנו מכונת מדידה שבעצם מעלה את הנתונים הרלוונטיים בשרשרת האספקה. התחומים מגוונים ובעצם חובת ההוכחה היא על החברה עצמה".

רוזנפלד סיכם כי מעבר לסוגיות של טריות המזון ושמירה על איכות הסביבה, הצרכנים מוטרדים מנושאים נוספים. "המערכת מאפשרת לך לדעת מה המקור של המוצר - האם פולי הקפה באמת הגיעו מהמקום שהחברה הבטיחה, וכיצד הם נקטפו", הדגיש, "אנחנו בעצם בונים מחדש את מערכת האמון בין החברות והלקוחות".