"הפיתוח עונה על שני צרכים מיידיים: לשפר את הקיים ולהתאים את עצמנו לשדה הקרב והמערכה הבאה, בין שמדובר בעימות מוגבל או מלחמה כוללת", אומר סא"ל (במיל') אמיר צרפתי, מנהל צוות הניסויים באלביט מערכות, העוסקת בפיתוח ובייצור של מערכות לחימה מתקדמות.

צרפתי, מג"ד 363 בחטיבה 10 בצה"ל, שירת בסדיר בחטיבה 7 בגדוד 75, עשה קורס מפקדים וקורס קצינים, השתחרר בתפקיד מ"מ ומיד החל את שירותו במילואים ושובץ בחטיבה 10. במבצע צוק איתן הוא שירת כמ"פ בגדוד 360 ולאחר מכן הספיק להמשיך בתפקיד מ"פ בגדוד למשך תרגיל נוסף, אחר כך יצא לקורס מג״דים ושובץ כמג״ד 363.

"אנו כל הזמן בוחנים את עצמנו בדו שיח הדוק עם צה"ל", הוא מספר על העבודה השוטפת של אלביט עם הצבא ומערכות הביטחון, "אנו בודקים האם המוצר שלם או שניתן לשפר, להוסיף עוד יכולות. או לחלופין, אנו מביטים על תרחיש עתידי ונותנים לו מענה. יחסי גומלין בין תפקידי הצבאי לתפקידי האזרחי, תורמים אחד לשני, זה שאני מבין את הצורך וחווה אותו באימונים ובעימותים כמו צוק איתן".

אלביט מערכות מייצרת ומפתחת אמצעי לחימה ותחמושת ביבשה, באוויר ובים עבור ארגונים צבאיים ובעיקר עבור צה"ל. "החברה נמצאת בחזית הייצוא הביטחוני, עם ערך מוסף של קשרי חוץ ובכך תורמת לביטחון המדינה ויחסי החוץ שלה", אומר צרפתי, שמדגיש גם את שיתופי הפעולה עם רפאל והתעשייה האווירית.

צרפתי נותן כדוגמא את איום הבלונים והרחפנים מכיוון רצועת עזה ופיתוח הלייזר שנועד להשמדתם. "לתהליך הזה קדם דו שיח עמוק של כל התעשיות, אין בינינו איבה או תחרות כשזה נוגע לביטחון המדינה, אנו רצים קדימה ביחד. תמיד מסתכלים על תעשיות אחרות דומות ולומדים מה שצריך".

אחד האיומים הגדולים על ישראל ומדינות רבות בעולם בעידן המודרני הוא מתקפות סייבר ובחברה פתחו חטיבה מיוחדת העוסקת רק בזה. "הסייבר שולט היום בכל מקום ויש אמצעים להתמודד עם האיומים האלו ולהביא את הכלים הנכונים למשתמש הקצה", מסביר צרפתי, "מדובר במתקפות שקורות כל יום וזו סיטואציה שונה מעימות ראש בראש רגיל".

עם כל הכבוד לסייבר עדיין עיקר הדגש בפיתוחים בתחום הלחימה, ומה שנראה לעין, זה אמצעי הלחימה הקונבנציונליים. "יש שיפור מתמיד בדיוק של החימוש והתאמתם לנזק הדרוש", מדגיש צרפתי, "האיכות של צה"ל היא גם בטוהר הנשק ואנו שואפים לאפס נזק אגבי. כאן נכנסים לתמונה הפיתוחים של אלביט ומערכות דומות לשיפור הדיוק ולגרום למרגמה הפשוטה להפוך לכלי מדויק. אנו עושים זאת באמצעות שיפור מערכות השליטה והבקרה ובאמצעות חימושים מדויקים".

בין הפיתוחים המתקדמים של אלביט יש את "הכרמל" – נגמ"ש שעליו מולבשת מערכת מתקדמת עם ראייה של 360 מעלות באמצעות מצלמות מיוחדות ושעבוד מערכות המכ"ם לאמצעי הנשק כדי לתת מענה מיידי. עוד פיתוח הוא מרגמה חכמה עם דיוק מרבי ומערכת המאפשרת תגובה אפסית מרגע קבלת המטרה.