חוקרי סייבר מאוניברסיטת בן־גוריון מתריעים מפני מתקפת סייבר שעלולה להטעות ביולוגים ולגרום להם לייצר רעלים מסוכנים במעבדותיהם.
לטענת החוקרים, תוכנות זדוניות עלולות לחדור למחשבים של מהנדסי ביולוגיה ולפגוע בתהליכים ביולוגיים המתרחשים במעבדתם. פרצה זו, בשילוב בקרות אבטחת סייבר לא מספקות, מעלה את החשש מפני יצירת נגיפים או רעלים ללא ידיעת המדענים. כך עולה ממחקר חדש של חוקרי סייבר באוניברסיטה שפורסם בכתב העת "Nature Biotechnology".

יחידת הסייבר של צהל: צילום: דובר צהל

"כדי להסדיר ייצור מכוון וגם לא מכוון של חומרים מסוכנים, רוב ספקי הגנים הסינתטיים בודקים את כל ההזמנות באופן גורף לקיום רצפי דנ"א מסוכנים בתוכן. אבל חברות המסתפקות בסריקה על פי הנחיות משרד הבריאות בארה"ב עלולות לפספס הזמנות מסוכנות. הניסויים שלנו הראו ש־16 מתוך 50 רצפי דנ"א זדוניים לא התגלו בסריקה על פי הנחיות ה־HHS", אומר ד"ר רמי פוזיס, ראש המעבדה לניתוח רשתות מורכבות וחוקר במחלקה להנדסת תוכנה ומערכות מידע באוניברסיטה.

אף שקיימות התקפות פשוטות יותר העלולות לפגוע בניסויים ביולוגיים, בחרו החוקרים להציג תרחיש שמדגים שימוש בחולשות סייבר בשלוש רמות שונות בתהליכי העבודה של הנדסה ביולוגית: תוכנה, סריקה של הזמנות דנ"א ופרוטוקולים ביולוגיים. תרחיש זה מדגיש את ההזדמנויות ליישום ידע של אבטחה ברשת בהקשרים חדשים כגון אבטחה ביולוגית וקידוד גנים.