"זו פשוט לא אני", אמרה ל', נערה בת 16 כשנשאלה למה לא תרצה ללמוד תכנות. 

זה מתחיל אי שם, בשלבים יחסית מוקדמים בחייהן, כשרוב המורים במגמת מדעי המחשב הם גברים, כשמורים פרטיים במתמטיקה יהיו בנים ואם יגיעו לחוג רובוטיקה לא ימצאו חברות או מדריכות נשים.

וכך זה ממשיך. נערות בוחנות את הנשים שסביבן, כל הזמן, בכל מקום ובכל מדיה, וכך הן לומדות, מפנימות ומחקות את מה שהן רואות. הן בוחנות גם את הדמויות הגבריות שנמצאות סביבן, בדרך כלל אבותיהן, אחיהן או מורים בתי הספר, אך המודלים איתם הן מרגישות קרבה ומצליחות להזדהות לרוב יהיו הדמויות הנשיות.

כשנערות לא מכירות או נחשפות לנשים בתחומי הטכנולוגיה, בטח בשלבים יחסית מוקדמים, נטייתן תהיה לבחור מסלולי קריירה אחרים. בדרך כלל, בתחומים בהם כן קיימות נשים המהוות עבורן מודל לחיקוי.

כך יוצא שאחוז הנערות שבוחרות מגמה טכנולוגית בתיכון עומד היום על כ-30%, כלומר מתוך כיתה ממוצעת של 35 תלמידות ותלמידים, רק 10 נערות יבחרו ללמוד במגמת מדעי המחשב.

חבל.

נערות עלולות לפספס תחום רחב שבו הן יכולות להביא לידי ביטוי תכונות וכישורים כמו פתרון בעיות, לוגיקה, יצירתיות, תקשורת ותשומת לב לפרטים. 

לכן, בשנים האחרונות קמות יוזמות חברתיות רבות, כמו למשל "she codes הדור הבא" ששמות להן למטרה לעודד נערות ונשים ללמוד מקצועות טכנולוגים ובפרט תכנות. הארגונים הללו מקיימים מפגשי לימוד תכנות של נערות בהדרכת נשים שעוסקות בתחום בעצמן אשר יהוו מודל חיקוי. כיום ברור כי היכרות והבנה בטכנולוגיה ובקוד היא האוריינות החדשה. הדוברות אותה הן בעלות מיומנות שתאפשר להן להשתלב במגוון תחומים. 

בנוסף, גם היכולת לעלות במדרג הסוציו אקונומי גבוה יותר. על פי דו"ח קטליסט, נשים במשרות מדע וטכנולוגיה בארצות הברית הרוויחו 35% יותר מנשים העובדות במשרות שאינן טכנולוגיות, ו-40% יותר מגברים במשרות שאינן טכנולוגיות.

ואם הנתונים לא מספיק משכנעים, נמצא כי תכנות מסייע לפתח חשיבה ביקורתית ורציונלית להתמודד עם בעיות גדולות ולפרקן לבעיות קטנות יותר הניתנות לניהול. כל זאת ביצירתיות ובהגיון. 

סיבה מרכזית נוספת לכך שנערות נמנעות מללמוד כתיבת קוד היא האמונה הרווחת והשגויה, כי אין להן אותה יכולת מולדות שיש לנערים למרות שמחקרים מראים פעם אחר פעם שבממוצע אין הבדל ביכולות אלו בין נשים לגברים, לא בילדות ולא בבגרות.  ולא רק זה. נערות נוטות להשוות את עצמן באופן מתמשך לנערים שנחשפו לטכנולוגיה בגילאים צעירים יותר - נערים ששיחקו בילדותם במשחקי מחשב, רובוטריקים, משחקי וידיאו ואפילו משחקי חשיבה שנתפסים (ללא שום סיבה מוצדקות והגיונית) כ"גבריים" יותר (ראו ערך: שחמט, גמביט המלכה). 

למרבה המזל, סוג כזה של חשיבה סקסיסטית, המניחה הבדלים נוירולוגיים לכאורה בין נערים לנערות, מאותגר כעת באגרסיביות יותר מבעבר ושאריותיו הן בעיקר תוצאה של התניה חברתית.

חשיבה כזו המבוססת על התנייה חברתית, חייבים להוקיע עוד מבית הספר היסודי ואפילו עוד מהגן. 

חשיפה מוקדמת לקוד הינה קריטית להגברת יכולות הלמידה. עבור ילדים וילדות, קידוד הוא כלי יצירתי ומהנה המאפשר למידת דברים חדשים, התנסויות  מגוונות, חשיבה מתמדת על רעיונות יצירתיים והתמודדות עם אתגרים. בנוסף כתיבת קוד היא כלי נהדר להתנסות בלמידה מטעויות, נקודה קריטית עבור נערות, שמחונכות למצוינות מגיל צעיר, ועל כן נוטות לוותר מהר יותר כשההצלחה לא בטוחה.

לסיכום, למידת קוד היא אחת המיומנויות המשמעותיות והחשובות בתקופתנו, ואינה שמורה לגברים בלבד. מלבד פיתוח מיומנות מקצועית, תכנות מאפשרת פיתוח מגוון כישורים ומיומנויות אישיים שחשובים בכל תחום שהוא: יצירתיות, נחישות, התמדה ונכונות להתמודד ולא לוותר גם כשנתקלות באתגרים או חוות וחוסר הצלחה. והכי טוב? אפשר ללמוד יחד, בקהילה.

אחת התוצאות הטובות ביותר של למידת קוד היא האופן בו היא יכולה לאפשר לנשים וילדות לשנות את הנרטיב עבור החברה אבל במיוחד עבור עצמן. 

הכותבת היא סמנכ"לית "הדור הבא" בקהילת מפתחות התוכנה she codes, תוכנית המקדמת נערות בחט"ב ותיכון בלימודי תכנות

ביום ראשון ה-14 בפברואר יתקיים יום הורים. להרשמה  https://bit.ly/3qszdwV