"מנות מזויפות עלולות להגיע אלינו": המירוץ אחר חיסוני הקורונה נמשך בימים אלו ברחבי העולם האמיתי, וזולג גם לעולם הווירטואלי. "פשיעת הסייבר מסונכרנת עם החיים האמיתיים שלנו", הסביר עודד ואנונו, ראש מחלקת חולשות מוצרים בצ'ק פוינט, "ההאקרים יודעים למשל שטירוף הקניות ברשת מתחיל בחודש נובמבר, אז הם מתכוננים לכך מראש ויוצרים קמפיינים שלמים וזירות תקיפה שעוסקות אך ורק בנושא השופינג. דוגמה נוספת לכך היא התקופה שקדמה לבחירות לנשיאות ארה"ב וכמובן משבר הקורונה ברחבי העולם".

"הנגיף פגע בכל העולם ויצר מצב בו מדינות משותקות כמעט לחלוטין ואנשים נמצאים בחרדה. בתחילת המשבר היה קשה עד בלתי אפשרי להשיג כפפות, מסכות ואלכו-ג'ל, אז התוקפים החלו לייצר קמפיינים שעוסקים בנושא ומבטיחים בעצם גישה למלאים נוספים של המוצרים הכל כך מבוקשים", ציין. 

לדבריו, הנושא הבא שצף בהקשר לקורונה הוא טיפולים ותרופות שונות (נכון לרגע כתיבת שורות אלה, ארגון הבריאות העולמי טרם הכיר בתרופה כלשהי לפתרון למחלה). "כמובן שבשלב הזה פושעי הסייבר החלו להעלות קמפיינים הקשורים לתרופות או לטיפול למחלה", הדגיש והזכיר מחקר של החברה בנושא העלייה במספרי המודעות למכירת חיסוני קורונה בדארקנט: "עם ההתקדמות בניסויים ובהמשך באישור החיסונים על ידי ה-FDA ורשויות שונות בעולם, ראינו שפשיעת הסייבר החלה להתעסק בחיסונים השונים – בהם החיסון הסיני, אך לא רק בו". 

מבצע החיסונים לקורונה בישראל (צילום: רויטרס)

ואנונו ציין כי "ברגע שהגיע האישור הרשמי של ה-FDA לחיסונים של פייזר ומודרנה היה זינוק משמעותי ראינו שם עלייה משמעותית בכל העולם בנושא המלאים הזמינים של החיסונים. בארצות הברית ובאירופה מדובר בעלייה של מאות אחוזים בפרסומים על מכירת חיסונים בדארקנט". 

בחודשים האחרונים דווח לא פעם על ניסיונות פריצה לחברות המפתחות חיסונים.
"בנושא הזה אנחנו מדברים בעצם על זירת הסייבר בעלת התקציבים וכוח האדם הגדולים ביותר – מדינות, שמנסות להשיג מידע רפואי כחלק מהמירוץ לפיתוח החיסונים. הרי, מדובר כאן לא רק במדע וטכנולוגיה, אלא גם בנכסים אינטלקטואלים. מדובר באירועים בהם מדינות חודרות למרכזי מחקר שונים של מדינות אחרות (בין אם מדובר במרכזים לפיתוח חיסונים, ובין אם מדובר במרכזים לפיתוח נשקים מתקדמים) במטרה לאסוף מודיעין. אפשר להגיד באופן ספקולטיבי למדי שמדינות מסוימות דוגמת רוסיה, סין וקוריאה הצפונית פשוט רוצות להבין מה החברות תרופות הללו עושות".

אתה מופתע מזה?
"זה עולם מורכב ומסובך, ובחודשים האחרונים ישנה גם עלייה חדה בתקיפות הסייבר המופנות כלפי מוסדות רפואיים וזה לא מפתיע".

החיסון של אסטרהזנקה בבית חולים בבריטניה (צילום: Gareth Fuller/PA Wire/Pool via REUTERS)
החיסון של אסטרהזנקה בבית חולים בבריטניה (צילום: Gareth Fuller/PA Wire/Pool via REUTERS)

כאמור, מבצע החיסונים נמצא בשלבים מתקדמים מאוד בישראל, אך מדינות רבות באירופה מוצאות עצמן נאבקות על כל מנה, זאת לאחר שפייזר ואסטרה-זניקה הודיעו על עיכובים במשלוחים. "היה ברור שזה יקרה, הרי יש כשבעה מיליארד בני אדם והחברות כבר הודיעו שיוכלו לייצר כארבע מיליון מנות חיסון בלבד השנה, כך שנוצר פער מסוים – המהווה פתח ישיר לשוק שחור של חיסונים – וזה בדיוק מה שאנחנו רואים כעת בדארקנט", ציין ואנונו, "יש מחסור בחיסונים במדינות רבות בעולם והפחד הגדול הוא שייווצר שוק מקביל של חיסונים בדארקנט, כאשר אנחנו לא יודעים האם מדובר בחיסונים אמיתיים או מזויפים". הוא הדגיש כי הדבר יכול להוביל למצב בו אנשים יקנו סטוקים של חיסונים בצורה לא חוקית – ויפיצו את זה לציבור. 

"ישנם דיווחים בארצות הברית על מיליוני מנות חיסונים שנעלמות", הוסיף, "אין לי הוכחה לכך שהן מגיעות לדארקנט, אבל אנחנו באמת מעריכים בשלב מסוים תחל גניבה של חיסונים משרשראות הייצור או אפילו מהמשאיות המובילות את החיסונים. פושעי סייבר יכולים להציע לאנשים חיסונים מזויפים או מקולקלים, או מנות פלצבו. בדיוק בגלל זה יצאה אזהרה ל-194 מדינות בעולם לאחר המחקר שלנו בנושא". 

הוא סיכם: "לא משנה באיזה נושא, פערים משמעותיים בין ההיצע והביקוש מייצרים כאוס, ואני מעריך שהדבר עלול להימשך עוד מספר שנים, אם אכן יהיה צורך בביצוע תיקונים או שינויים בחיסונים בהתאם למוטציות השונות".