האביב מתקרב ואיתו מגיע טירוף הניקיונות השנתי לקראת חג הפסח, שיחול בסוף החודש. אחד האביזרים החשובים ביותר, ויש שיגדירו אותו כחשוב ביותר, בתהליך ניקיון הבית, הוא שואב האבק. אם בעבר האפשרויות היו מצומצמות ומוגבלות למדי, כיום ישנם סוגים רבים של שואבי אבק הבאים בצורות שונות - מהצורה שרובנו מכירים עד שואבים רובוטיים שונים, וחלקם אף יודעים לבצע פעולות נוספות פרט לשאיבה.

עוד לפני שאתם מנסים להבין מי נגד מי, ואילו שואבי אבק ניתן להשיג בתקציב שלכם, כדאי להבין קודם כל מה וכמה אתם רוצים לנקות. מדובר בפרמטרים שונים כמו מספר השטיחים בבית (אם ישנם כאלה), סוג הרצפה, סוג הספות והריפוד שלהן, וכמובן האם בבית ישנם ילדים קטנים, או חברים על ארבע.

כאמור, שואבי האבק המסורתיים מנקים רק את השטיח ואבק מהרצפה בעוד שאחרים מיועדים לניקוי של רצפת פרקט. לצידם, יש גם שואבים שעושים מספר פעולות - שאיבה, שטיפה, ייבוש וניקיון השטיחים. השואבים הללו יקרים יותר, אך יכולים להיות משתלמים כאשר מסתכלים על עלות מול תועלת שלהם.

שואב אבק דייסון (צילום: יח''צ)
שואב אבק דייסון (צילום: יח''צ)

כמה דברים שחשוב לקחת בחשבון בעת הרכישה:

1. אורך חיי הסוללה של השואב: משך הזמן בו ניתן להשתמש בשואב אבק אלחוטי תלוי בסוג הסוללה שיש לו ובאיזו הגדרה משתמשים. סוללות ליתיום יון הן בדרך כלל הטובות ביותר לטעינה מהירה יותר ולחיי סוללה ארוכים יותר. הדברים העיקריים לבדוק בקטגוריה הזו הם זמן ההפעלה של השואב, לצד זמן הטעינה שלו.

2. התאמה בין האביזרים לשימוש המיועד: במידה ואתם מעוניינים בשאיבה של שטיחים רבים, מומלץ לרכוש שואב אבק עם מברשת חובטת לניקוי ותחזוק נכון ויעיל שלהם. המברשת הזו דוחפת את סיבי הניילון לתוך השטיח, זאת באמצעות המנוע הנמצא בתוך ראש המברשת, ומסלקת את האבק והלכלוך השקועים מעומק השטיח. עם זאת, לתחזוקה נכונה של הריצוף, יש להקפיד על שימוש בשואב אבק שמותאם לשאיבה של רצפה קשה ופרקט. במקרה כזה, מומלץ להשתמש בשואב אבק המצויד במברשת רולר רך 'פלאפי' קטיפתית, המונעת שריטות לרצפות ופרקטים, בעלת סיבי ניילון קשיחים וסיבי פחמן אנטי-סטטיים רכים להסרת אבק דק מרצפות ופרקטים.

3. נוכחות של בעלי חיים בבית: במקרה הזה מומלץ לרכוש שואב אבק ייעודי לניקוי יסודי ולשאיבה של פרוות ושיער מהספות, השטיחים והמזרנים, במיוחד אם אתם נמנים על אלו שמאפשרים לחברים על ארבע להתכרבל איתכם. מומלץ לעשות שימוש בשואב עם מברשת חובטת המתאימה לשטיחים - המברשת חובטת בשטיח ומגיעה ללכלוך ששקוע עמוק בתוך סיבי השטיח - כמו פרווה, אוכל או חפצים שבעלי החיים ניסו להסתיר.

שואב אבק של Bissell (צילום: יח''צ)
שואב אבק של Bissell (צילום: יח''צ)

4. נוחות תפעול: כדאי לשים לב למשקל של השואב - כך שיהיה לכם נוח להשתמש בו, וגם לוודא שיהיה נוח לאחסון, וללא כבלים העלולים לסרבל את העבודה.

5. אופן התחזוקה: בנוסף, בעת בחירת שואב אבק, חשוב לשים לב לנוחות תחזוקת וניקוי השואב - הן אלו שישמרו על תקינות ויעילות וישיגו עוצמת שאיבה מקסימלית. מדובר בפעולות שונות כמו ריקון המיכל, ניקוי מברשות ושטיפת המסנן במים אחת לחודש בממוצע, במטרה למנוע תופעות של סתימה ואיבוד עוצמת שאיבה.

הטיפים באדיבות באדיבות ניר הנדלר, סמנכ"ל סחר ושיווק של דייסון, וקבוצת המילטון, היבואנית הרשמית של מותג הניקיון האמריקאי Bissel