זה נראה עד לא מכבר כחזון בדיוני, אבל בתוך שנתיים-שלוש רחפנים ישנעו תרופות, בדיקות רפואיות, מוצרי קוסמטיקה, טלפונים סלולאריים, חבילות דואר ואף המבורגרים ומוצרי מזון ובתוך כעשר שנים מוניות אוויריות יסיעו נוסעים בחוצות הערים. היום נעשה צעד אחד קדימה לקראת מימוש התכנית היומרנית, כאשר התקיימה הדגמת הטסת רחפנים במנחת מיוחד שהוקצה בשטח חקלאי סמוך ליער חדרה.

את מבצע ההדגמה הובילו רשות החדשנות, משרד התחבורה באמצעות נתיבי איילון, רשות התעופה האזרחית ומינהלת תחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה, כאשר הביצוע נעשה על ידי עשרות עובדים נרגשים בחברות המתמחות בייצור ובתפעול רחפנים.

לצורך שליטה על מאות הרחפנים הצפויים לרחף בשמי הערים, יוקמו חמיש מערכות שליטה אוטומטיות לניהול ופיקוח אווירי. חברת נתיבי איילון השיקה אתמול מרכז שליטה ראשון בחיפה, שמהווה פיילוט לקראת ההמשך.

רחפן (צילום: מרק ישראל סלם)
רחפן (צילום: מרק ישראל סלם)

בנתיבי איילון העריכו, כי המעבר לרחפנים עשוי להביא להפחתה משמעותית בעומסי התנועה. "כ-20% מהתנועה כיום היא לוגיסטית ומעבר מהכבישים לרחפנים יביא לפחות כלי רכב בכבישים, להפחתת זיהום האוויר והאצת מהירות השינוע", הסבירה רעות בורוכוב, מנהלת תחום טכנולוגיה בנתיבי איילון וממובילות מיזם נעמה לפיתוח השינוע באמצעות רחפנים.

"תהיה בקרה אוטומטית על תנועת הרחפנים", היא ציינה עוד – "יהיה צורך להגיע לכדאיות כלכלית לחברות. הרחפנים יוצרים מהפכה תחבורתית".

"אנחנו מעודדים יצירת תשתית רחפנים לשינוע מטענים. בחודשים האחרונים יצרנו 700 הדגמות של שינוע בדיקות רפואיות בין בתי חולים. יש כאן פוטנציאל גבוה", אמרה באופטימיות דניאלה פרתם, מנהלת המרכז לרגולציה וטכנולוגיה ברשות החדשנות.

רחפנים (צילום: מרק ישראל סלם)
רחפנים (צילום: מרק ישראל סלם)

בחברות המתחמות בייצור והפעלת הרחפנים שוררת אופטימיות רבה. "זה הדור הבא", אמר בהתלהבות גל ירמולינסקי, מחברת קופטרפיקס בקיבוץ כרמיה, המפתחת רחפן ייחודי נוסף, המבצע סיורי אבטחה אוויריים. "העלות הפעלת רחפן לאבטחה הרבה יותר זולה, לעומת העסקת מאבטחים בשכר", הוא הסביר.

שי לוי, מנכ"ל חברת סימפלקס מהרצליה, סיפר על קידום מיזם להטסת משלוחים בתוך תל אביב. "הגענו לסיכום עם חברה בתחום הלוגיסטיקה ונקים 15 נקודות בשטחים פרטיים בתל אביב, כמו בתחנות דלק וחניונים ונבצע משלוחים מהירים, שיגיעו תוך פחות משעה ללקוח", הוא סיפר.

אור יואלי, המנכ"ל של חברת קנדו מפרדס חנה הציג מערך בקרה אוטומטי לניהונל ציי רחפנים אוטונומיים. "500 רחפנים יפעלו בו זמנית, כאשר כל אחד מהם יקבל בנק משימות שונות ומערכת אוטומטית תבצע את הבקרה", הוא סיפר- "הרחפנים יהפכו לדור החדש של השינוע ובתוך כעשר שנים גם יהיו מוניות אוויריות שיסיעו נוסעים ממקום למקום".