לפני כעשור הקימו ד"ר ערן אדן, מייסד שותף ומנכ"ל החברה, וד"ר כפיר עובד, מייסד שותף ו־CTO, את MeMed, חברת סטארט־אפ ששמה לעצמה למטרה לסייע ביכולת לקרוא את תגובת מערכת החיסון לזיהומים בגוף, ובכך להקטין את השימוש המיותר באנטיביוטיקה ולהילחם בתופעת היווצרותם של חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה – נושא שהוא בין אתגרי הבריאות הגדולים של המאה ה־21.

החברה פיתחה את ה־MeMed BV, בדיקה חדשנית המתבססת על טכנולוגיות למידת מכונה ואלגוריתמיקה חישובית, בשילוב חתימה חלבונית מבוססת תגובת מערכת החיסון. הבדיקה פותחה ותוּקפה לאורך עשור של שיתופי פעולה עם שותפים אקדמיים ומסחריים מובילים בארץ ובעולם, ומספקת לרופאים כלי חיוני להבחנה בין זיהומים בקטריאליים לוויראליים ומבלי להיות מושפעת מזהות מחולל המחלה וזמני הופעת הסימפטומים.

הבדיקה משקללת חישובית את רמות שלושת החלבונים הנמדדים: Trail, IP-10 ו־CRP ומספקת תוצאה תוך 15 דקות, ומבוצעת על גבי ה־MeMed Key – פלטפורמה טכנולוגית זעירת ממדים, המאפשרת מדידה ברגישות גבוהה של מספר חלבונים בנקודת הטיפול. תהליך הפיתוח של MeMed Key מומן בחלקו על ידי משרד ההגנה האמריקאי והנציבות האירופית, והיא נמצאת בשימוש מסחרי במספר מרכזים רפואיים בארץ ובאירופה.

בשנה האחרונה החברה קיבלה אישור של משרד הבריאות לשיווק בישראל וכן אישור לשיווק באירופה, וכעת נמצאת בתהליך לקראת הגשת בקשה לקבלת אישור FDA לשיווקה בארה"ב. כמו כן, בשנה זו, מאז פרוץ המגיפה, ערכה החברה מחקרים להערכת תגובת מערכת החיסון בחולי קורונה. מחקרים אלה כללו מאות חולים ואלפים רבים של דגימות דם שנבדקו.

תוצאות ראשוניות שפורסמו בינואר האחרון הדגימו כי חלבוני מערכת החיסון ש־MeMed מודדת משחקים תפקיד פעיל בחומרת המחלה. לפיכך MeMed, בשיתוף פעולה עם מרכזים בארץ ובארה"ב, החלה בפיתוח מואץ של בדיקה שמטרתה חיזוי הסיכוי להידרדרות נשימתית בחולי קורונה. הבדיקה נמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים, ועשויה להוות קפיצת דרך שבה מטופלים חולי קורונה על ידי מתן כלי מדויק להערכת רמת הטיפול שלה נזקק המטופל בשלב מוקדם של המחלה.

"MeMed מתמקדת בפענוח תגובת מערכת החיסון על מנת לסייע לרופאים לקבל החלטות מושכלות יותר ולשפר את הטיפול בחולים", אומר ד"ר ערן אדן. "השנה החולפת והתוצאות המצוינות של המחקרים הנוספים שביצענו מקרבים אותנו ליכולת השפעה על חיי חולים בעולם כולו. אנחנו מאמינים ש־MeMed BV™ ו־MeMed Covid-19 Severity™ יהוו תוספת משמעותית לסל הכלים שעומד לרשות הקלינאי, ויאפשרו טיפול טוב יותר בחולים הסובלים מזיהומים חריפים, יפחיתו הוצאות בריאות, ויתרמו למאבק בעמידות לאנטיביוטיקה ובחיזוי חומרת המחלה".