אם היידיש שלכם מסתכמת רק ב״א גוטע שאבעס״, אתם לא לבד. לצד מאורית, קריאולית עתיקה ועוד כ־3,000 שפות, גם היידיש עלולה להיעלם בשנים הקרובות, אם לא ייעשה מאמץ יזום לשמר אותה.

Google Arts & Culture פיתחה לאור זאת את Woolaroo, אפליקציה חדשה המאפשרת צילום אובייקטים בזמן אמת וביצוע אוטומטי של תרגום ויזואלי ופונטי של שמות האובייקטים המצולמים למגוון שפות מדוברות המצויות בסכנת הכחדה. לימוד שפות באמצעות קונטקסט מאפשר לאנשים שרואים וחווים אובייקט בסביבה הטבעית של הם לזכור אותו ביתר קלות ואחר כך להשתמש בו בטבעיות במהלך שיחה.

 באמצעות Woolaroo, שנבנתה על הענן של Google, ניתן לצלם אובייקטים בזמן אמת, לראות מיד את שם האובייקט בשפה המבוקשת ולשמוע כיצד להגות אותו. האפליקציה פותחה בקוד פתוח, המאפשר לקהילות שדוברות את אותה שפה לשמר ולהרחיב את אוצר המילים שלהן ולהוסיף הקלטות שמע שיסייעו בהגייה נכונה.

האפליקציה כוללת עשר שפות הנמצאות בסכנת הכחדה, ובהן יידיש, יוונית קלבריאנית, קריאולית לואיזיאנית ומאורית. בגוגל ציינו כי "במהלך פיתוח האפליקציה, צוותים מהחברה וצוותים של Partner Innovation איתרו בקרב כל עובדי Google עובדים דוברי שפות בסכנת הכחדה, שבאמצעותם פותחו מאגרי מילים ומילונים ששימשו כבסיס לאפליקציה, לאחר בדיקה שהתרגומים שלהם מדויקים ועקביים".