בעידן הטכנולוגי של היום מידע שווה לזהב, לכן לא מפתיע כי שוק ביג הדאטה העולמי צפוי להגיע בשנת 2027 לכ־103 מיליארד דולר, וחלקו של עולם התוכנה בשוק יצמח לנתח של 45%. מי מאיתנו שחוו את האינטרנט בשנות ה־90 ותחילת שנות האלפיים עוד זוכרים מהי אנונימיות ברשת. כבר אז ידענו להוריד ולשתף קבצים ולהעיר הערות פוגעניות, אבל לרוב זה נעשה תחת שם בדוי וללא מסירת פרטים אישיים. מאז שנכנסו לחיינו הרשתות החברתיות השתנתה התמונה, התרגלנו לשתף את החוויות שלנו, התמונות שלנו, השאיפות והצרכים - למעשה יצרנו עבורנו דמויות דיגיטליות - יצרנו מידע שקל לעבד ולנתח, מכרה זהב עבור השוק העסקי, ובשנה האחרונה, עם השפעות הקורונה והמעבר לדיגיטל של עסקים רבים, המגמה רק תופסת תאוצה.

"העידן הנוכחי של משבר הקורונה מתאפיין בתהליכי דיגיטציה מואצים שעוברים על כל החברות במשק העולמי והישראלי", אומר אייל בירן, מבעלי חברת Data Tapas, "ניתן לזהות גידול עצום של שימוש הציבור בערוצים דיגיטליים כגון אפליקציות ואתרי אונליין. הדבר משפיע ישירות על עולם הדאטה שהתרחב באופן משמעותי וצמח במספר היבטים: הן בגיוון סוגי הדאטה שהלקוח משתף עם חברות כמו תוכן דיגיטלי, מסורתי, טקסט, תמונות ועוד, הן בהיקף הדאטה וגם במהירות שבה המידע מתעדכן בשרתי החברות. ולכן לאחרונה הנהלות של חברות מובילות במשק מבינות שהדאטה שהן אוספות על לקוחותיהן הוא שובר שוויון עסקי־כלכלי - שהופך אותו לזהב של העידן הנוכחי".

Data Tapas היא חברת בוטיק המלווה בשש השנים האחרונות מגוון גדול של ארגונים בעולם הדאטה. בעלי החברה הם אייל בירן ודנה פרידמן, בכירים לשעבר בבנק לאומי, שהקימו את החברה מתוך רצון לעזור לארגונים להפוך לחברות המונעות על ידי דאטה. "בשנת הקורונה המגמה התעצמה, ותחומים חזקים שונים, שהיו מסורתיים בעבר, הבינו את הפוטנציאל הכלכלי הגלום בדאטה והחלו להקצות משאבים כדי למצות אותו באופן ממוקד שיתורגם להזנקה עצומה ברווחים", אומר בירן, "תחום עסקי שהושפע במיוחד בשנתיים האחרונות הוא תחום הביטוח, שבו אפשר לזהות דיוק של הצעות ערך ללקוחות, לדוגמה, בהתבסס על ניטור הדרך שבה הלקוח נוהג ומשתף את חברת הביטוח דרך אפליקציה ייעודית, או למשל ניטור של לחצים בצנרת הבית כדי לחזות נזק אפשרי. המסר הוא ברור: ככל שהלקוח ישתף יותר מידע, הוא למעשה יאפשר לחברת הביטוח לגדר ולנהל את הסיכון מולו, ואז חברת הביטוח יכולה להפחית את פרמיית הסיכון לאותו לקוח".

פרידמן מוסיפה כי בשנה האחרונה אפשר לזהות גם חברות נדל"ן, רכבים וקמעונאות שמצטרפות לחגיגת הדאטה: "כולן מקדמות ומפתחות את השריר הטכנולוגי־תשתיתי, ובעיקר את השריר העסקי, והכל בהתבסס על מינוף דאטה קיים וזמין. "ניקח לדוגמה לקוח בשם אמנון שגר בצפון, בן 36, נשוי עם שני ילדים שמנהל בו־זמנית שני חשבונות בבנקים שונים ואף חבר בכמה מועדוני צרכנות וחובב של מספר אתרי אונליין", היא מדגישה, "את פרטיו האישיים, ואפילו הדמוגרפיים, כל אחת מהחברות שמתחרות על לבו ונותנות לו שירות או מכרה לו בעבר יכולה לדעת. אבל מה עשה אמנון באתר של חברה מסוימת, מה כתב במייל, מה ענה לשאלון מסוים או מה רכש בשבוע שעבר - זהו מידע שרק החברות עצמן יכולות לדעת והמתחרים לא.

"כלומר הלקוחות משתפים בדאטה יקר ערך על עצמם, דאטה שמספר סיפור שלם. השאלה אם החברות בכלל מקשיבות או מנסות להבין את הסיפור שמאחורי הנתונים ומנסות להכיר את אמנון יותר טוב ולהתאים לו הצעות מנצחות - ולצורך כך דרושה מתודולוגיה מסודרת והקצאת משאבים. אפשר לראות שאותן חברות שהצליחו למנף את הדאטה כראוי בתקופה האחרונה גם שיפרו משמעותית את הביצועים, הרווחים, ואף את שביעות הרצון של הלקוחות".

אייל בירן ודנה פרידמן  (צילום: יח''צ)
אייל בירן ודנה פרידמן (צילום: יח''צ)

הכוונה מבוססת דאטה לטיפול בסרטן

בחברת פיליפס (Philips), העוסקת בטכנולוגיות רפואיות, הבינו את החשיבות האדירה של כמויות המידע הרפואי שנאספות בתיקים האישיים של כל פציינט במוסדות הבריאות.

"ההתקדמות הטכנולוגית והפוטנציאל שמגלמות טכנולוגיות לבישות שמאפשרות לצרכנים לעקוב אחר הבריאות שלהם מובילים להתפוצצות של מידע רפואי. פציינט ממוצע צובר מיליון ג'יגה של מידע רפואי במהלך חייו", מסבירה נשיאת פיליפס ישראל ד"ר אפרת שפר, "עם זאת, המידע הרפואי כלוא במקרים רבים במאגרי מידע שאינם נגישים ומוצגים ומאוחסנים בצורה לא מאורגנת שאינה מאפשרת להשתמש בהם, מה שמקשה על הגשת טיפול יעיל ומותאם אישית. פיליפס לקחה על עצמה את המשימה למצוא דרכים יעילות לקבץ, לנתח ולתעדף מידע רפואי כדי לשפר את האופן שבו מונגש טיפול רפואי. דאטה רפואי שניתן להעברה ולשימוש רפואי בין אתרים שונים מקבל משמעות ומאפשר לצוותים קליניים להגיע לתובנות שאפשר לתרגם לשיפור ממשי של טיפול".

פיליפס ו־Dana Farber, מרכז עולמי מוביל לטיפול וחקר הסרטן, הכריזו על שיתוף פעולה המבוסס על מיפוי ומחשוב דרכי הטיפול של המומחים במרכז הרפואי, המאפשר לאונקולוגים מכל רחבי העולם גישה להמלצות הטיפול העדכניות ביותר אשר מבוססות על המידע, המחקרים, התרופות והמלצות הטיפול העדכניות ביותר. "שיתוף הפעולה מאפשר הכוונה מבוססת דאטה לטיפול בסרטן", אומרת ד"ר שפר.
בינה מלאכותית

ד''ר אפרת שפר (צילום: סטודיו שלמה שהם)
ד''ר אפרת שפר (צילום: סטודיו שלמה שהם)

בתחום הנדל"ן

תחום הדאטה כה מקיף, שהוא נוגע בכלל הענפים במשק, בייחוד כשמדובר במכירות, ובפרט בשוק הנדל"ן, שם למדו לשלב ביג דאטה ולמידת מכונה. דוגמה לכך היא Propdo AI, סטארט־אפ ישראלי שפיתח טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית אשר חוזה מחירים של כל נכס ברחבי הארץ - דירה, בניין או בית - עד 25 שנים קדימה. הפלטפורמה אוספת את כל הנתונים שאפשר להשיג על הנכס ממקורות שונים: מינהל התכנון, אתרי רשויות מקומיות, רשות המסים, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ועוד. היא משקללת אלמנטים כמו תחבורה, תכנון ודמוגרפיה.

המערכת לומדת אילו אירועים משפיעים על שווי הנכסים, למשל, השפעה של תחנת מטרו חדשה בעיר מרושתת תחבורתית. "שוק הנדל"ן מאופיין בכמות בלתי מבוטלת של דאטה, הכולל בין היתר מידע על עסקאות, על שכונות וסביבות מגורים, על אירועי השפעה, על פרויקטים תכנוניים, על תשתיות תחבורה, חינוך, מסחר ותעסוקה, על התחדשות עירונית, בנייה חדשה וכיוצא באלה. כל אלו מאפשרים לכלי בינה מלאכותית לחלץ תובנות שמשפרות, מטייבות ומייעלות את השוק", אומר מנכ"ל החברה, פלג דודוביץ, "התובנות שמערכת הבינה המלאכותית של Propdo מחלצת הן כלי תומך החלטה לקראת ביצוע עסקאות - רכישה, מכירה, השקעה וכדומה - באופן שמאפשר לכל משתמש לקבל החלטות נבונות ומושכלות יותר מבעבר.

"הטכניקה שבה נעשית פעולה זו היא באמצעות אימון המחשב ולימודו על אירועים בסביבת הנכס, על בסיס תצפיות מן העבר - כיצד אירועים דומים השפיעו על רמות ומגמות המחירים, ומן העבר אל העתיד, כיצד ישפיעו אירועים אלו על המחירים מכאן והלאה".

פלג דודוביץ' (צילום: יח''צ)
פלג דודוביץ' (צילום: יח''צ)

זקוקים לשטחי אחסון

כמויות הדאטה האינסופיות שאנשים וארגונים מעלים מדי יום מציגים אתגר נוסף: שטחי אחסון. אף שהמידע נמצא במרחב הדיגיטלי הוא חייב להיות מאוחסן בשרת - דבר שהוביל להקמת חברות רבות שעוסקות בתחום אחת. מהן היא VAST Data, חברת חד קרן ישראלית שמפתחת פתרונות לאחסון נתונים. הטכנולוגיות של החברה מאפשרות לארגונים לאחסן נתונים על גבי מדיית אחסון פלאש עתירת ביצועים במחירים נמוכים יותר, כך שהיא הופכת כדאית יותר.

"פלטפורמת Universal Storage שלנו ביטלה את ההתפשרות של לקוחות ואת ההתלבטות בין ביצועים לנפח אחסון, בין היקפי עבודה ועמידות, בין ביצועים ופשטות. והכי חשוב, יצרנו עבור הלקוחות שלנו אפיק פשוט וחסכוני להפוך את הנתונים שלהם למוכנים לעידן של לימוד מכונה", אומר שחר פינבליט, מייסד וסמנכ"ל טכנולוגיות ב־VAST Data, נתונים תמיד היו הבסיס לחדשנות בכל הענפים במשק, אך כאשר מסתכלים על שנת 2020, ברור כי מגיפת הקורונה הזניקה את חשיבות הנתונים צעד אחד קדימה. נוצרה דחיפות בכל הנוגע לקבלת תובנות במהירות גדולה יותר והפצת ממצאים בזמן קצר ככל האפשר. כשכמות כזו של מידע זמינה באמצעות פתרונות ניהול נתונים יציבים ויעילים, היכולת של המחשוב לאפשר שימוש בנתונים רבים מאוד במהירות רבה מאוד הופכת לקריטית יותר".