התעשייה האווירית חנכה מרכז חדשנות בחטיבת מערכות טילים וחלל - SPARX Innovation LAB, בו תתמקד בהנבטות ובפיתוח מיזמים רוחביים בכל קווי העסקים של החטיבה. במרכז יושם דגש על חדשנות פתוחה, חדשנות אורגנית וזיהוי מגמות וטכנולוגיות עתידיות. 

במסגרת זאת, פותחה מערכת חדשנית לתפעול, לתחזוקת ולניהול לווייני תצפית ותקשורת המיועדת להארכת חיי הלוויין במסלול בשם SatGuard. המערכת מבוססת על טכנולוגיות בינה מלאכותית AI, ביג דאטה ולמידת מכונה ומטרתה לזהות אנומליות והתנהגות לא שגרתית בפעילות לוויין. פיתוח המערכת החדשנית מבוסס על היכולות הנרחבות שנצברו בתחום החלל בחטיבת מערכות, טילים וחלל של החברה וכחלק מתשתית החדשנות הרוחבית בתעשייה האווירית.  

על בסיס ניתוח מידע המתקבל מהלוויינים (טלמטריה) מסוגלת המערכת לנתח מגמות ולזהות חריגות ושינויים במצב הלוויינים במסלול תוך טיפול באירועים אלו ומניעת אירועים עתידיים. המערכת נבנתה בהליך פיתוח מהיר במרכז החדשנות של התעשייה האווירית IAI Innovation Center בשיתוף עם האקסלרטור (מאיץ) הבינלאומי Starburst המתמחה בעולמות התעופה והחלל. הוכחת היכולת POC נעשתה על בסיס נתוני אמת שהתקבלו מהלוויין ונוס, לוויין מחקרי שפותח ונבנה על-ידי התעשייה האווירית בעבור סוכנות החלל הישראלית והצרפתית.  

בין הנושאים שנבחנו וניתנים ליישום מיידי: דיוקי ניווט מסלול, השפעות הקרינה החללית על גבי הלוויין, מאזני אנרגיה ומתח חשמלי בלוויין ועוד. ניתוח נתוני פעילות הלוויין לאורך שנות פעילותו בחלל מתאפשר באמצעות כלי למידת מכונה: טכנולוגיות שניתן ללמוד מהן ולפתח בהמשך מערכת תומכת החלטות שתסייע גם בפתרון בעיות להגנת הלוויינים השונים של התעשייה האווירית בתחום התצפית, ננו-לוויין ולווייני תקשורת. 

מנהלת מרכז החדשנות של חטיבת מערכות טילים וחלל של התעשייה האווירית, ענבל קרייס: "SatGuard היא מערכת חדשנית שמביאה את עולם הביג-דאטה אל תחום ניהול הלוויינים במסלול. בזכות יכולות מתקדמות בעולמות לימוד מכונה, ביג דאטה ובינה מלאכותית פיתחנו בהליך פיתוח מואץ מערכת שהניבה תוצאות אמת מדויקות וכעת מפותחת לטובת מערכות הלוויין של התעשייה האווירית ומערכות נוספות של החטיבה. לאור הצלחת פרויקט זה, תיושם מערכת הבינה המלאכותית לזיהוי אנומליות במגוון קווי עסקים בחטיבה, בעולמות מתן שירות הלקוח ותמיכה טכנית און-ליין, יישום דוחות של ניתוחי מגמות בכל קווי ייצור ושילובן של המערכות המיוצרות בחטיבה". 

סמנכ"ל הטכנולוגיות, החדשנות והמו"פ של התעשייה האווירית, ד"ר אמירה שרון: "מרכז החדשנות הבינלאומי של החברה פועל במתודולוגיית חדשנות פתוחה המעודדת גיוון טכנולוגי ויזמות פנים ארגונית, לצד שילוב טכנולוגיות בפיתוח משותף עם חברות טכנולוגיות ושיתופי פעולה עם חברות הזנק. במסגרת הפעילות במרכז החדשנות, גובש בתהליך פיתוח מואץ MVP אשר הוכיח עצמו כהנבטה של פיתוח מערכת וזו תיכנס לשילוב והמשך פיתוח במערכות המבצעיות של החברה".