שנת הלימודים האחרונה הציבה בפני מערכת החינוך אתגרים רבים, הקשורים בין היתר לשינוי בתהליכי הלימוד - כאשר השיעורים הפרונטליים המוכרים הוחלפו בשיעורים וירטואליים. התוכנות השונות, שבהן נעשה שימוש ללמידה מרחוק, נתנו מענה לחלק מהבעיות, אך עדיין ישנו המחסור בקשר אישי - שכן טרם נוצרה האפליקציה שתחליף את המגע הקרוב והישיר בין האנשים.

קבוצת החינוך במיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח יצרה בשנה האחרונה מספר פיתוחים חדשים, שנועדו לסייע למשתמשים בכלל, ובמערכת החינוך בפרט, להתרגל למצב החדש. אחד הפיתוחים שעליו עבדו בקבוצה הוא Reflect - אפליקציה חינמית חדשה בתוך Teams, אשר מספקת למחנכים בדיקה תדירה להרגשתם של תלמידים ספציפיים או של הכיתה כולה.

"השנה האחרונה הובילה למצב שבו כמעט לכל תלמיד יש מחשב נייד", סיפר אלעד גרייבר, המשמש זה כשנה וחצי כמנהל מוצר בכיר בקבוצת החינוך. "במהלך העבודה על תוכנת Teams For Education עבדנו על מספר נושאים ובהם Reflect, שמאפשרת בעצם לתלמידים הלומדים באמצעות התוכנה לתאר איך הם מרגישים".

"עשינו מחקר וזיהינו 50 רגשות שונים שמאפיינים אנשים", הוא מוסיף, "והבנו שלתת שם לרגש עוזר מאוד להתמודד עם התחושות. למשל, אם אני עצבני, אז אולי הפתרון זה להפסיק את הפעולה, לנשום עמוק ולחזור אליה אחר כך, ואם אני מאוכזב - אז לחשוב מה גרם לי להרגיש ככה".

גרייבר הסביר עוד כי "התלמידים יכולים לבטא את הרגשות שלהם דרך אימוג'י שונים, ולראות איך הם הרגישו במהלך הימים האחרונים".

"ניתן להשתמש בזה במהלך יום לימודים כך - קודם כל, מורים יכולים לשאול את התלמידים איך הם הרגישו עם השיעור או המטלה המסוימים, וכך ניתן לראות איך הם חוו את זה ולבנות אסטרטגיות למידה בהתאם לתשובות. המורה רואה מה כל תלמיד הצביע, אך תלמידי הכיתה לא יכולים לראות מי הצביע מה. כששואלים מדי יום, אז נותנים מקום לתחושות ולרגשות של התלמידים וניתן לתכנן כך את השיעורים בצורה טובה יותר.

"בהרבה מצבים הדור הזה עלול להרגיש לא בנוח לבוא ולדבר עם המורה על הקשיים שלו, אבל כשהמורה מבקש תשובה פשוטה, זה אחרת", גרייבר מסביר. "קיבלנו המון פידבקים על המוצר, ואני מאוד מתרגש מזה כמנהל המוצר. אנחנו בעצם מסייעים למורים לדייק את העבודה שלהם ומקבלים על כך המון תגובות טובות".

"אנחנו גאים מאוד בפיתוח הזה, כיף לראות איך משהו שעבדנו עליו קשה משפיע כל כך על אנשים ברחבי העולם, ומאפשר למורים לראות איך ללמד בצורה טובה יותר", הוא מסכם.