בית הספר להנדסה רפואית באפקה - המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב מקיים שיתוף פעולה עם תעשיית המכשור הרפואי ועם מרכזים רפואיים ברחבי הארץ, כדי לזהות בעיות וצרכים קליניים בשטח, לגבש פתרונות טכנולוגיים ולהניע תהליכי פיתוח הנדסיים במסגרת פרויקטים לציון גמר הלימודים של סטודנטים במכללה.

שיתופי פעולה יישומיים ומחקריים אלו הניבו עד כה עשרות פרויקטים שהסתיימו בהצלחה עם תוצר מעשי (אבטיפוס עובד או חבילת תוכנה) או תוצר מחקרי (פרסום מאמר מדעי). כך גם עם המרכז הרפואי מאיר, שאיתו מקיימים הסטודנטים מבית הספר להנדסה רפואית שיתוף פעולה בשנים האחרונות ואף הניבו כבר שישה פרויקטים מוגמרים עם תוצר מעשי לשימוש ועוד 17 פרויקטים שנמצאים בעבודה ממש בימים אלה ושעתידים להסתיים במהלך השנה הנוכחית.

הפרויקטים שיקבלו מענה השנה נאספו ממספר מחלקות של המרכז הרפואי - מחלקת הרדמה, חדר ניתוח, גריאטריה, מיון ילדים, מיילדות, אורתופדיה ועוד. כך הציף הצוות של מחלקת מיילדות בעיה של פענוח מוניטור עוברי שנעשה כיום על ידי מפענחים אנושיים ומיומנים, מה שלוקח משאבים רבים של כוח אדם ושל עומס באחת המחלקות העמוסות ביותר. הסטודנטים הציעו לפתח תוכנה לפענוח אוטומטי של דופק העובר, כולל ממשק משתמש נוח לתפעול.

הציעו הסטודנטים גם פתרון לבעיה נפוצה מאוד ומסכנת חיים - דימום מוגבר לאחר ברית מילה. הדימום עלול להתפספס, ובשל כך הפינוי של היילוד למיון מתעכב ותינוקות מגיעים לאחר אובדן רב של דם. הפתרון שהוצע יהיה בדמות מערכת בקרה אלקטרונית, אשר תתריע במקרה של מצב מסכן חיים לתינוק.

כדי לסייע לצוותים הרפואיים במעקב אחר נתוני חולי הקורונה המחוברים למכונות הנשמה – הוצעה מערכת שיודעת לקרוא את נתוני מכונות ההנשמה ולהציגם במערכות החמ"ל. המערכת תדע לשקף את הנתונים ולהתריע על בעיות בהתאם – בזמן אמת, ובשונה מאחת לתקופה שבה מבקר הצוות פיזית בחדרו של המונשם.

פתרונות נוספים שהועלו: אפליקציה לעידוד שאיבת חלב לאמהות של פגים בפגייה, חדר דיגיטלי למתבגרים בבית החולים, שאיבת עשן מזיק בניתוח, בובת אימון למצבי קיצון במיילדות, ניהול קביעת תורים לפי הסתברות הגעה ועוד.

"פרויקטי הגמר המתבצעים עם בית החולים מאיר מאפשרים לסטודנטים להכיר מקרוב את הצרכים הקליניים בשטח ואת סביבת העבודה", אומרת יעל דנאי מנוחין, פרויקטורית בית הספר להנדסה רפואית ב"אפקה - המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב". "סביבה זו כוללת אינטראקציה בין רופאים, מטופלים ומגוון רחב של בעלי תפקידים ואתגרים שאותם יש להביא בחשבון. שיתוף פעולה פורה זה מאפשר גיבוש של פתרונות טכנולוגיים יצירתיים, חדשניים ויעילים, שחלקם מיושמים ומוטמעים בבית החולים".