הבית הוא מבצרו של האדם, ומרבית האזרחים דואגים קודם כל לביטחונם האישי. מסיבות אלה לא מפתיע כי שוק הטכנולוגיות בתחום האבטחה זינק בשנים האחרונות, והוא צפוי להסתכם עד סוף 2021 ביותר מ־150 מיליארד דולר, עם דגש על אבטחה נגישה בזמן אמת.

גם בארץ המגמה מתרחבת. לנוכח העלייה באירועי הפריצות בשנים האחרונות במושבים וביישובים ברחבי הארץ, חברת מוקד אמון, מהמובילות בישראל, מנהיגה מהלך של אבטחה טכנולוגית, הכולל אמצעי אבטחה חדשניים ביותר שנכנסו זה עתה לשימוש, ובהם אריח אלקטרוני שמתחבר לריצוף קיים, מערכת פס דריכה שמתריעה על ניסיון חדירה, גדר אלקטרונית מעוצבת חכמה שקשה לזהותה בתור אמצעי מיגון ומחולל עשן מקצועי שמייצר חסימה אקטיבית מפני פורצים.

המושב השיתופי כפר דניאל, במועצה האזורית חבל מודיעין, היה הראשון לאמץ את מודל האבטחה הטכנולוגי החדשני של מוקד אמון. בעקבות ההצלחה מושבים נוספים באזור מגלים עניין באבטיפוס. מאז הפעלתו במושב, כבר הצליחו לזהות ולעצור כמה חוליות פורצים בזמן אמת ובכך נמנעו או סוכלו פריצות לבתים במושב.

"עם התפתחות הטכנולוגיות השונות, גילינו שהפורצים מזהים היכן יש פרצות והיעדר מערכות אבטחה, ולשם הם חודרים. מרחבים פתוחים אינסופיים המייצרים דרכי גישה ליישובים הם נקודת חולשה גדולה באבטחת יישובים. בעזרת מעגלי האבטחה באזור, אנו מגיעים לרמת סיכול מיטבית", אומרת עו"ד לילך סויד, מנכ"לית חטיבת המוקד במוקד אמון, ומדגישה: "בימים אלה החברה מובילה מהלך של טכנולוגיה חדשנית למרחב הכפרי שבו סובלים מאירועי פריצות מרובים.

לילך סויד ירקוני (צילום: יצחק מיכאלי)
לילך סויד ירקוני (צילום: יצחק מיכאלי)


"הטכנולוגיה מאפשרת מיידיות עם התראות המגיעות לרשת המאובטחת בזמן אמת לכמה גורמי ביטחון בעת ובעונה אחת. פריסה של חברת מוקד אמון ושל ניידות סיור באזור ומערך הביטחון המקומי מייצרת מכפיל כוח לצד גורמי השיטור. העתיד הולך לכיוון של בינה מלאכותית: מצלמות חכמות, חיישנים חכמים כגון חיישני דריכה, רחפנים. כלל המצלמות המחוברות לרשת יהפכו למצלמות AI בעזרת BOX מתקדם, פשוט וזול.

מוקד אמון משתפת פעולה עם חברת D־fence הישראלית הבינלאומית, המתמחה בתחום הפיתוח, התכנון, הייצור, ההתקנה והשיווק של מערכות התראה אלקטרוניות, מערכות הגנה היקפיות ודקורטיביות, המשתלבות עם כל המערכות הקיימות בעולם.

שיתוף פעולה זה יוצר יכולות רבות ומגוונות בנושא תכנון ויישום של שילוב מערכות התראה שונות באתרים מגוונים, על פי צרכיו המפורטים של המתכנן. לחברה יש צוות עובדים המורכב מיוצאי יחידות מובחרות, המתמחים בתחום הביטחון וההגנה. הצוות עורך סקר סיכונים מקיף בשלב המקדים, ולאחר מכן עושה את התאמת המערכת לפי צורכי המשתמש הסופי.

שלושה מהפיתוחים שנוצרו כתוצאה משיתוף הפעולה הם מערכת פס הדריכה הייחודית, המשתלבת בכל סוגי הגדרות והקירות (בלוקים, מתכת, עץ, פלסטיק, זכוכית וכדומה). המערכת עשויה רצועה ובה חיישן מד־לחץ, והיא מורכבת מעל למבנה הפיזי של הגדר או הקיר ומאפשרת זיהוי מיידי ומדויק בכל מקרה של פריצה באמצעות טיפוס.

מערכת נוספת היא אריח אלקטרוני, שאפשר להתקין מתחת לאריחי רצפה מכל סוג כדי לספק אבטחה אמינה במיוחד. המערכת מספקת התראות אמת במעברי הולכי רגל, במדרגות, בכניסה לחדרים או משרדים ובאזורים רגישים, בגישה לכספות ולחדרי כספות, מתחת לדקים, מסביב לבריכות שחייה וכדומה. המערכת עשויה מאריחי רצפה (ממתכת, אבן, פורצלן, עץ, ויניל ועוד), המצוידים בחיישני מד־לחץ ייחודיים, ואפשר להתקין אותה בכל משטח ובכל מקום שעליו יש להגן.

החברה מציעה גם את הגדר האלקטרונית המעוצבת והחכמה, המבוססת על טכנולוגיה חדשנית לזיהוי פריצה היקפית. המערכת מספקת הגנה הכוללת פנלי גדר מותאמים אישית ועמודים תומכים עם חיישניי לחץ מוסתרים וחדשניים. המערכת תוכננה במיוחד כך שתהיה לא פולשנית, אך יעילה מאוד מפני פריצות בשטחים פתוחים ומחוץ למבנים. המערכת עמידה בפני ניסיונות שינוי והרס ובפני שינויי מזג האוויר.

אריח אלקטרוני (צילום: יחצ)
אריח אלקטרוני (צילום: יחצ)

"זיהוי ביומטרי"


בפעילות Smart Building של חברת ABB, ענקית הטכנולוגיה הפועלת ביותר מ־100 מדינות בעולם וגם בישראל, היא עוסקת לא מעט בשאלה כיצד לרתום את הטכנולוגיה לפיתוח מערכות אבטחת במבנים, מתוך הסתכלות שמתכללת אלמנטים של מבנה חכם ואוטומציה דיגיטלית, שיגבירו את תחושת הביטחון והנוחות וגם יקטינו למינימום הנדרש את החתימה הפחמנית של המבנה באמצעות מערכות להתייעלות אנרגטית.

בחברה מציעים שורה של פתרונות חדשניים, הן לבתי מגורים והן לבנייני משרדים, מסחר, מבני ציבור וכדומה. כך, לדוגמה, מערכת בקרת הכניסה הדיגיטלית של ABB מאפשרת שליטה מלאה על הכניסה למבנה, באמצעות כרטיס זיהוי RFID ייעודי בטכנולוגיה מוצפנת ומאובטחת.

אם המבקש להיכנס נכלל ברשימת מורשי הכניסה, אפשר להגדיר שורה של פעולות שיתקיימו אוטומטית ובעת ובעונה אחת, למשל: פתיחת דלת הכניסה, הסטת הווילון, הדלקת תאורה באזורים מוגדרים מראש, הפעלת מערכת המיזוג, החימום או הקירור וכדומה.

מערכת אבטחה (צילום: יחצ)
מערכת אבטחה (צילום: יחצ)


זהו פתרון חכם למבנים שבהם תנועת אנשים רבה, שכן הוא משלב בין הצורך לנהל את הנכנס למבנה ולאפשר לו כניסה רק לאזורים שאליהם הם מיועד להגיע לבין הצורך להפעיל באופן אוטומטי שורה של מערכות לטובת נוחיות המשתמש.

לצורך הדוגמה: אורח בבית מלון שמתאכסן בחדר בקומה 8, הגישה תתאפשר לו רק לקומה זו. המערכת כוללת גם "לוגר" - מאגר אחסון דיגיטלי שבו מתועדות הכניסות אל המבנה ויש גישה לנתונים היסטוריים.

"מלבד לפן של האבטחה, נתונים שאספנו מראים כי בניינים שמוטמעות בהן מערכות חכמות צורכים בין 20% ל־40% פחות אנרגיה מבניינים ללא מערכות כאלה", מסביר רונן אהרון, מנכ"ל ABB ישראל. "בעתיד הקרוב נראה מערכות אבטחה מבוססות זיהוי ביומטרי וזיהוי באמצעות פנים.

המערכת תזהה אותנו מרחוק, עוד כשאנו צועדים בשביל הכניסה או נמצאים בתוך הרכב בכניסה לחניון. הזיהוי יפעיל שורה של פעולות אוטומטיות, ללא מגע יד אדם: החל בפתיחת שער החניון, הזמנת המעלית לקומה הרצויה והדלקת התאורה והמיזוג בחדר וכלה בהדלקת ובכיבוי המחשב".

רונן אהרון (צילום: אלכס פרלמן)
רונן אהרון (צילום: אלכס פרלמן)

 הצלה באפליקציה


תחום נוסף וחשוב בענף האבטחה הוא נושא התקשורת. ככל שהטכנולוגיה מתקדמת יותר, כך גם המענה של גורמי ההצלה והביטחון לקריאה הוא מהיר יותר. אחת החברות הפועלות בתחום היא קרביין (Carbyne), המפתחת טכנולוגיה לתקשורת חכמה עם מוקדי חירום.

"החברה הוקמה מהצורך של היזם. הוא נפל קורבן לשוד כשביקר בתל אביב, ולא ידע להגיד למשטרה את המיקום המדויק שלו. כשאתה מזמין מונית, האפליקציה יודעת בדיוק איפה אתה, אבל כשהיית צריך סיוע, לא הייתה את הפונקציה הזו", מסביר נשיא החברה ארז צור יו"ר איגוד IATI וחבר דירקטוריון ברשת החדשנות.

"החברה מוכרת את שירותיה ברחבי העולם, וההתמחות שלה היא טכנולוגיה למוקדי חירום - פלטפורמה המפשטת את תהליכי העבודה והכנסת עולם המדיה לשוטרים, לכבאים או לצוותי הצלה כמו מגן דוד אדום. אנחנו מכניסים מיקום, יכולת שיתוף תמונות ווידיאו לעולם של משטרות וכיבוי אש, שהיה עד כה שמרני מאוד.

"הפלטפורמה מפשטת את תהליכי העבודה עם מוקדן או מוקדנית ונותנת לארגונים שעוסקים בהצלת חיי אדם יכולת לעבוד מול ענן עם שיתופי פעולה שאנו עושים עם ארגונים גדולים כמו גוגל, אפל, מיקרוסופט ו־AWS של אמזון", הוא מוסיף. "יחד איתם אנו מחברים בין מבקש השירות לנותן הסיוע בצורה אופטימלית, ללא צורך בהתקנה בטלפון של הלקוח. יש לנו פטנטים להפוך שיחה קולית לדאטה עם שמירה מלאה של הפרטיות, וכך בסיום השיחה כל מידע נמחק ולא נשמר.

גדר אלקטרונית (צילום: יחצ)
גדר אלקטרונית (צילום: יחצ)


צור מסביר כי מערכת ההפעלה מזהה שהמתקשר מחייג למספר חירום, כמו 911 בארה"ב. עוד בזמן ההתקשרות, גוגל שולחת את המיקום של הטלפון לקרביין, שמעבירה אותו למסך של השוטר. נוסף לכך המשתמש מקבל לינק לאישור רגעי למיקרופון ולמצלמה, וכך כוחות ההצלה יכולים לקבל תמונת מצב ברורה בזמן אמת. החיבור הזה נקטע לאחר השירות, ואין סכנה לאובדן פרטיות.

צור מספר כי החברה עסקה בעשרות פרויקטים הקשורים לקורונה, לדוגמה עם שירותי ההצלה והחירום בניו אורלינס בארה"ב, בעת שהשוטרים והרופאים לא יכלו להתקרב לפונים בשל המגיפה.

"המערכת שלנו אפשרה לאלפי רופאים לעבוד מהמחשב הנייד בבית, בזכות הטכנולוגיה שמעניקה אבטחה גבוהה לשירותי חירום ממשלתיים", הוא מוסיף. צור מסביר כי החברה תמיד מסתכלת קדימה כיצד לפתח אפליקציות נוספות מהפלטפורמה.

ארז צור נשיא קרביץ (צילום: סיוון פרג')
ארז צור נשיא קרביץ (צילום: סיוון פרג')


"עובדים תמיד על מודלים חדשים. נרצה להיות מסוגלים להבין משיחה את מצבו הרגשי של המתקשר וגם את של נותן השירות, כי הוא מתמודד עם המון בעיות וחשוב למדוד את רמת הלחץ שלו. נרצה גם להיות מסוגלים לאסוף דאטה כדי לתת למכבי אש או לאמבולנסים יעדים המועדים לפורענות. כך, לדוגמה, אני יכול לדעת מהנתונים היכן יש סיכוי גדול לתאונה בשל תנאי מזג אוויר לא טובים או כבישים מסוכנים".

המטרה היא למקסם את שיתופי הפעולה עם חברות שיודעות להביא דאטה רלוונטי לכוחות חירום ולחבר אותם לממשק. כמו רחפנים שמחוברים לרשת CCTV ומספקים לכוחות הביטחון יכולת לקבל תמונה מהירה של הזירה או כמו שיתוף הפעולה בין החברות קרביין ו־Gett, המאפשר לנהגי המוניות לדווח על אירועי חירום בלחיצה על כפתור סיוע רפואי שנוסף לאפליקציית הנהגים.