גיא שטרית (37), גאון מחשבים, האקר בעבר ומומחה בתחום ה- SEO והסייבר בהווה, אשר פיצח כמה וכמה שיטות פעולה באלגוריתמים של גוגל, הסכים לנו לצלול יחד עימו אל מעמקי התחום ולגלות לנו מרזי עבודתו וללמוד איך להשתמש בגוגל לטובת שיווק העסק.

להיות צעד אחד לפני גוגל
קידום אתרים הוא עסק שמחליף עור מדי יום. היות שרשת האינטרנט פועלת על בסיס עדכונים שוטפים, וגוגל במיוחד מחדשת את ליבת השרתים שלה לעיתים תכופות מאוד, פעמים רבות אסטרטגיות שיווק שעובדות ברגע הנתון, עלולות לא להיות רלוונטיות כבר ביום למחרת.

״הסוד בהבנת האלגוריתמים של גוגל, הוא לא בהכרח לנסות להישאר מעודכנים כל הזמן על הכללים החדשים״, מסביר גיא שטרית, מנכ״ל חברת over the top seo, או בקיצור OTT, המובילה כאחת מהחברות הגלובליות בתחום השיווק הדיגיטלי, בכל העולם, ״משווק דיגיטלי מקצועי יודע שגוגל מנסה לחשוב כמו בן אדם. כל מערכת ההפעלה של האתר, מושתת על הניסיון להידמות למחשבה אנושית, וכבני אדם אמיתיים, יש לנו יתרון על גוגל ולכן הרעיון הוא תמיד לחשוב צעד אחד קדימה לפני מנוע החיפוש, לשחק עם גוגל שח-מט״.

להתמקד בתוכן אנושי טוב ואיכותי
שוק הקידום והשיווק הדיגיטלי מוצף בטכניקות ושיטות שמנסות להוות אסטרטגיה ראויה לקידום העסק. הרבה האקרים ניסו לקדם אתרים בטכניקות של מילוי מילות מפתח והפצת קישורים אחוריים, אך בסופו של דבר – האיכות ולא הכמות, היא שקובעת ומכריעה את אסטרטגיית השיווק לטווח הארוך.

״המפתחים של גוגל גם הם גאוני מחשב, והם מוצאים את כל הפרצות שהאקרים מנסים לפתוח, וסוגרים אותן״, מסביר גיא שטרית, שבעצמו היה בעבר האקר ופרץ למערכות האבטחה המתקדמות ביותר, אך כיום עבר לצד השני של המתרס והחל לשמש כמאבטח מידע סייבר איכותי וברמה גבוהה.

״הניסיון להתקדם ולנסות לכופף את חוקי המשחק, הוא לא משתלם לטווח הרחוק. הדרך הטובה ביותר להשיג תוצאות טובות ולהוביל במנועי החיפוש, היא לייצר תוכן איכותי פשוט אך בעל ערך מוסף לעסק שלכם״.

אם כן, מהו תוכן איכותי?
מה שהופך תוכן מפשוט ולא נגיש לאיכותי וזמין, הוא לא רק בחירת אוצר מילים נכונה. תוכן איכותי, כזה שנמצא בראש העדיפויות של גוגל, מכיל דירוגי וידיאו, ביקורות משתמשים ומלל ענייני ומדויק.

״בלוגים צריכים להכיל כתיבה אשר פותרת בעיה ספציפית״, מנמק גיא שטרית, שנחשב לאחת האוטוריטות המובילות בכל העולם, על-ידי מגזין ׳forbes׳, המפורסם בעולם השיווק הדיגיטלי במיוחד, ״תוכן צריך להקל על הלקוח ולהיות נגיש עבורו – בין אם זה בפסקאות נוחות וקצרות, ובין אם בחוויית משתמש כוללת שנעימה לעין ולחוויית הגלישה באתר״.

חווית משתמש איכותית צריכה לבוא לקראת המשתמש ולהציג פריסה ועיצוב ברורים וידידותיים למשתמש. גוגל יודעת להבחין באתרים המכילים תוכן כזה ולכן, כדי להוביל בראש התוצאות של מנועי החיפוש, חשוב לדאוג להשקיע בתוכן איכותי שייצור איש או אשת קריאייטיב מקצועיים ובקיאים.

שינויים סמויים בגוגל
בין אם אתם מעולם השיווק הדיגיטלי וה-SEO, ובין אם אתם משתמשים פרטיים, בוודאי שמתם לב לשינוי המשמעותי שחל בחיפושים של גוגל – דף תוצאות מנוע חיפוש עמוס במודעות ופרסומות קודם כל. בהרבה מהחיפושים, מופיעה גם תיבת תשובות אשר מכילה קטע תוכן שנועד לתת מענה ישיר על השאלה של המשתמש.

״כל הנתונים החדשים שגוגל הוסיפה לתוצאות דף החיפוש שלה, ובעיקר המודעות הממומנות, תופסים הרבה מאוד מקום״, מפרט גיא שטרית, ששיווק אתרים ופיצוח שיטות הפעולה של גוגל, הם שדה המומחיות שלו ועל הנושאים הללו הוא כותב בבלוגים ומאמרים בתפוצה עולמית, ״המקום שנתפס בדף התוצאות, הוא נכס נדל״ן יקר מאוד. הרבה פעמים נשאר מקום רק לתוצאה אורגנית המובילה ביותר, וכל שאר התוצאות עוברות כבר לדף השני. לכן, כשמתכננים אסטרטגיית SEO, חשוב מאוד לא להתפשר על הדירוג הראשון בקישורים האורגניים. להתאים את השיווק להעדפות של גוגל, ולהופיע ראשונים״.

גיא שטרית - מומחה בתחום ה- SEO  (צילום: סייבר Al)
גיא שטרית - מומחה בתחום ה- SEO (צילום: סייבר Al)

להיות המענה המדויק של המשתמש
בסופו של דבר, המטרה של Google הולכת יד ביד עם מטרותיהם של בעלי העסקים – והיא לענות על שאלת החיפוש של המשתמש. כאמור, תוכן איכותי וקוהרנטי, לצד הבנה של פריסת דף תוצאות מנוע החיפוש, יסייעו לכם להתגבר על דרך ארוכה לקראת החיבור בין העסק שלכם לבין הלקוחות הפוטנציאליים המחפשים אתכם.

״אחת המטרות שצריכה להיות נגד עיניהם של המשווקים הדיגיטליים שלכם, היא להבין את מסע החיפוש של הלקוחות שלכם ולהיות היעד עבורם״, מסביר גיא שטרית, שהחלטותיו כמנכ״ל חברת OTT והובלתה למקומות הראשונים בדירוג העולמי, העניקו לו לא רק שם עולמי בתחום ה- אלא גם בעולם העסקים כמנכ״ל מוערך ביותר.

״תיבת המענה לשאלות, הנקראת בעגה המקצועית PAA, עשויה להיות נכס אם יודעים להשתמש בה נכון ולהוביל את המשתמש ישירות לעסק שלכם. לאלגוריתם הזה יש את היכולת להשלים מספר אינסופי של שאלות בנושא ולכן אפשר לנתב את מילות החיפוש של המשתמש באופן שאנו רוצים. אמנם השימוש בפונקציה הזו היא לא קלה בלשון המעטה, ולכן אם השיווק העסקי חשוב לכם, השקיעו בבעל מקצוע ראוי בתחום״. מעטים הם המומחים שמבינים באמת כיצד פועלות תיבות PAA , ורובם תמימי דעים באשר לכך, מכיוון שיש כל כך הרבה משתנים בתוכן.

להיות התשובה לשאלת הלקוח
עובדה מעניינת היא שגוגל בעצמה לא שומרת על הפונקציה של תיבות PAA באופן עקבי. עובדה לכך, ניתן לראות כאשר אותו חיפוש, מניב תוצאות PAA שונות לגמרי בימים שונים, בעוד חיפושים מסוימים נשארים קבועים לאורך מספר ימים.

״נכון לעכשיו, הדרך הטובה ביותר לעשות שימוש בתיבת PAA הוא לטובת התעוררות של שאילתות חדשות שבעזרתם ניתן יהיה לדרג את העסק שלך״, משתף גיא שטרית, שידיעותיו בתחום ה-SEO הן יקרות מפז, ולא בכדי מופצות באתרים מפורסמים בכל העולם, ״נסו להיכנס לנעליהם של הלקוחות שלכם ולחשוב צעד אחד קדימה במסע החיפושים שלהם. מה תהיה שאלת החיפוש הבאה שלהם? אילו שאלות יכולות להיות עבורם חשובות ושהעסק שלי יכול לענות עליהן אפילו בחלקן? חיקוי אחר המסע של הלקוחות שלכם יכול לשמש אתכם מצוין ככלי שיווקי – כאשר העסק שלכם מהווה את התשובה לשאלה שלהם״.

בשורה התחתונה – השקיעו במומחים בתחום
כשמדובר בקידום עסקים, גוגל מציב תקרת זכוכית לפעולה הפנימית שלו, לכן בניית אסטרטגיה שיווקית יעילה ומוצלחת, יכולה להפוך לעסק בעייתי אם כבעלי עסק, אין לכם עזרה של אנשי SEO בקיאים.

הבאנו את גיא שטרית, אחד מבין המומחים המובילים בעולם בתחום ה-SEO שבהחלט שווה לעקוב אחריהם ולהבין איך לבנות את התוכנית השיווקית לעסק שלכם בצורה היעילה ביותר שלא רק תקדם את העסק שלכם ל-15 דקות של תהילה, אלא תשאיר אותו גבוה בדירוג חיפושי גוגל ובמודעות הציבור, לטווח ארוך מאוד.