הגרסה הנסיונית של גוגל טרנדס (Google Trends) - כלי המאפשר להציג את מגמת החיפוש של נושאים במנוע החיפוש בחתך זמנים - הושקה לפני 15 שנה במטרה לגלות דרכים חדשות להסתכל על נושאים כמו פופולריות של טעמי גלידה, מתמודדים בתחרות שירה, או כמה אנשים חיפשו פוליטיקאים מסוימים. מאז, גוגל טרנדס הפך להיות משאב חשוב עבור עיתונאים, חוקרים, אנשי אקדמיה, מותגים ובעצם כל אחד שרוצה להשתמש בו. על אף העובדה שהשירות הושק בשנת 2004, הוא הפך להיות זמין לציבור הרחב רק בקיץ של שנת 2006 ולכן חוגג בימים אלה יום הולדת 15.

לכבוד המאורע, נבדק מהן שלוש המילים הכי מחופשות במנוע החיפוש של גוגל בישראל ב-15 השנים האחרונות. התפרצות הנגיף הסיני ברחבי העולם הזניקה את המילה "קורונה" למקום הראשון - על אף שהמגפה נמצאת בחיינו רק כשנה וחצי.

ומתברר שהישראלים מתעניינים מאוד בניירות ערך, שכן במקום השני, באופן די מפתיע, אפשר למצוא את המילה "מניה". עוד אפשר ללמוד כי לאורך השנים הישראלים לא הסתפקו במשחקי ההיגיון המצורפים לעיתונים היומיים, והביטוי "תשבץ" תפס את המקום השלישי.

לא רבים יודעים את זה, אבל גוגל טרנדס פותח במרכז המחקר והפיתוח של ענקית הטכנולוגיה בישראל. יוסי מטיאס, סגן נשיא גוגל ומנכ"ל מרכז המחקר והפיתוח של גוגל טרנדס בישראל ומי שהוביל את הצוות שפיתח את המוצר, סיפר לנו על תחילת דרכו של גוגל טרנדס ולאן פניו מועדות.

"גוגל טרנדס היה בתחילה כלי ניסיוני במעבדות גוגל שנועד לעזור לנו להבין מגמות חיפוש", מספר מטיאס. "זו הייתה הפעם הראשונה שהצלחנו למנף את הנתונים המצטברים האלה כדי להבין טוב יותר במה אנשים מעוניינים ומה הם מחפשים כשהם משתמשים במנוע החיפוש".

"הבנו כמה שימושי יהיה להשיק את גוגל טרנדס כמוצר מלא המספק תובנות לגבי מה שאנשים מחפשים במצטבר ולהפוך אותו לזמין לכולם. זה היה אחד הפרויקטים הראשונים של מרכז המחקר והפיתוח של גוגל בישראל, והצוות שלנו עבד בשיתוף פעולה הדוק עם צוותים אחרים בחברה". לדבריו של מטיאס, ההתמקדות הייתה בניתוח נתונים בקנה מידה גדול: "זה היה מרגש לבנות משהו ששיתף את התובנות שלנו עם העולם".

אתה זוכר איך היה להעלות לאוויר את גוגל טרנדס בפעם הראשונה?

"מכיוון שההשקה הפומבית המלאה גוגל טרנדס הייתה מהראשונות בהובלת צוות ישראלי - זה הרגיש כאילו ההשקה באמת תתן את הטון לגבי מה שנעשה בהמשך. אני זוכר שזה היה מרגש להיות חלק מההזדמנות הענקית הזאת ללמוד ולשתף במה אנשים התעניינו בקנה מידה גדול וקטן. אני גם זוכר שהתרגשתי לראות כיצד ניתן להשתמש בגוגל טרנדס כדי לזהות מגמות בשלב מוקדם, לפני שהן הופכות לתופעה גדולת מימדים, או כיצד ניתן להשתמש בהן כדי לחזות מה עשוי לקרות לאחר אירועים משמעותיים כמו התפרצות סכנה בריאותית או אירוע כלכלי".

איך צפית שהכלי הזה יתפתח עם השנים?

"ככל שהחיפוש בגוגל התפתח, כך גם גוגל טרנדס. החל ממגמות יומיומיות והיכולת לארגן נתונים לקטגוריות, הוספנו גם שפות נוספות, המחשה חזותית טובה יותר ומגמות מורחבות כדי לכלול דרכי חיפוש חדשות, כגון חיפוש תמונות וסרטוני וידאו".