היסטוריה בחיפה: הרכבלית המסחרית הראשונה בארץ שתחבר בין תחנה מרכזית המפרץ ועד לטכניון ואוניברסיטת חיפה, הושקה היום (חמישי) לראשונה, לנסיעת הרצה עם נוסעים. 

נפתח לשימוש נוסעים רכבל התחבורה הציבורי הראשון בישראל. צילום: שלומי גבאי, וואלה!

נסיעות ההרצה יימשכו עוד כחודשיים, והרכבלית תפתח לנוסעים בעוד כחודשיים, עם פתיחת שנת הלימודים האקדמית. אורך תוואי הרכבלית המגיע על לכרמל הוא 4.4 קילומטרים, והפרשי הגבהים הטופוגרפיים מגיעים עד ל-460 מטרים.

הרכבלית הראשונה בחיפה (צילום: משה כהן)הרכבלית הראשונה בחיפה (צילום: משה כהן)


מהירות הנסיעה תעמוד על כ-18 קמ"ש ובמשך הנסיעה, מתחנת המפרץ עד לתחנה האחרונה באוניברסיטת חיפה יעמוד על 19 דקות. הרכבלית הכוללת 148 קרוניות הנעות בו זמנית, תוכל להסיע 2,400 נוסעים בשעה. בכל קרונית ניתן יהיה להכניס שמונה נוסעים בישיבה ושני נוסעים נוספים בעמידה. 

את הפרויקט המורכב ביצעה חברת נתיבי ישראל ועלותו הכספית מוערכת בכ-330 מיליוני שקלים. מוטי לוין, מנהל אגף ביצוע בנתיבי ישראל ציין כי הרכבלית מהווה חלק מרשת תחבורה ציבורית הכוללת את הרכבת הכבדה והאוטובוסים באזור. על פי הערכות, הרכבלית על פי הציפיות אמורה להוביל לירידה בעומסי התנועה הכבדים בשעות הבוקר בכניסה בצפונית לחיפה ואלפי סטודנטים ישתמשו בה מדי יום. 

מוטי לוין, מנהל אגף ביצוע בנתיבי ישראל עם הרכבלית הראשונה בחיפה (צילום: משה כהן)מוטי לוין, מנהל אגף ביצוע בנתיבי ישראל עם הרכבלית הראשונה בחיפה (צילום: משה כהן)


הרכבלית הראשונה בחיפה (צילום: משה כהן)הרכבלית הראשונה בחיפה (צילום: משה כהן)


ההערכות הן שבשלב הראשון יהיה לחץ נוסעים, לנוכח היותה גם אטרקציה תיירותית. הנסיעה בכרמלית מהווה חוויה בפני עצמה והיא משקיפה מגובה על נמל חיפה מצד אחד, והכרמל מן הצד השני. עם זאת, הרכבלית לא תפעל בשבתות, זאת מאחר והתחבורה הציבורית בשבת מותרת בחיפה על פי חוק. הרכבלית היא באחריות משרד התחבורה ולא העירייה. "יש כאן עניין בירוקרטי וחבל שגם בשבת הרכבלית לא תפעל", אמר אחד ממובילי הפרויקט.