תחקיר חדש של עיתון ה"Wall Street Journal" חשף כי בשנת 2018 פייסבוק ביצעה שינוי באלגוריתם שלה, אשר גרם לליבוי תגובות שנאה ונאצה ברשת החברתית, בניגוד לתחזית המקורית של החברה לשינוי השיח ולקיחתו למקום בריא יותר. על פי התחקיר, כאשר מייסד פייסבוק והמנכ"ל מארק צוקרברג נחשף לתוצאות, הוא סירב לשנות את האלגוריתם, על מנת שלא לפגוע במספר הכניסות לפייסבוק.

החוקרים של הפייסבוק גילו כי מפרסמים רבים, ובתוכם מפלגות פוליטיות, ניצלו את האלגוריתם החדש, שעוצב על מנת לקדם פוסטים שכבר זכו לתהודה קודם לכן על מנת לפרסם מידע שמעורר כעס ושנאה בקרב המשתמשים. הטקטיקה הזו הובילה לחשיפה רחבה יותר עבורם, שכן התגובות הללו זוכות לתהודה רבה ברשת. החוקרים מצאו כי האלגוריתם החדש גורם לתהודה בעיקר של תגובות המכילות "מידע מוטעה, רעל ותוכן אלים".

על פי התחקיר, אנה סטפנוב, שהייתה האחראית על הצוות שהציג את הנתונים לצוקרברג, הציגה גם מספר שינויים אפשריים באלגוריתם אשר נועדו להתמודד עם התופעה. על פי דברים שאמרה באפריל 2020, מארק צוקרברג "לא מאמין שנוכל להמשיך להתרחב אם נבצע את השינויים". יש לציין כי בחודש שעבר, שנה וחצי לאחר דבריה של סטפנוב, פייסבוק הודיעה כי היא "מרחיבה את הבדיקות" במספר תחומים, ובהם כיצד אנשים מגיבים לתכנים פוליטיים.

בנוסף, על פי מסמכים שנחשפו בתחקיר, כאשר תוצאות המחקר של פייסבוק הוצגו לצוקרברג, יחד עם ההצעות לשינוי, שכבר נכנסו לתוקף במספר מדינות מבחן, מנכ"ל פייסבוק טען שהוא לא מעוניין בשינוי "אם זה אומר שמעורבות המשתמשים בפייסבוק תיפחת".