הגרסה החדשה של מערכות ההפעלה של אפל - iOS15 (לאייפון) ו-iPadOS 15 לאייפד שוחררו היום (שני) לקהל הרחב. הן כוללות מספר חידושים ופיצ'רים מעניינים במיוחד, ולמעשה מדובר בעדכון שתוכנן תוך מחשבה על חזרה לשגרת הקורונה.

נתחיל בבשורה משמעותית למשתמשי הפייסטיים, אפליקציית שיחות הוידאו של אפל, שצפויה לקבל מראה חדש. בנוסף לשינוי בעיצוב, היא תאפשר לראשונה לאנשים להצטרף לשיחה דרך המחשב או אנדרואיד, באמצעות קישור. בנוסף, במהלך השיחה ניתן יהיה לטשטש את הרקע בו אתם נמצאים - כן, ממש כמו בזום. בנוסף, ישנה פונקציה של בידוד קול, כך שבמידה ותנהלו שיחה במקביל לשטיפת כלים - הצד השני לא ישמע את המים, אלא רק אתכם.

אפליקציות נוספות שזכו לעיצוב מחודש הן אפליקציית מזג האוויר (שתכלול כעת בין היתר גם רקעים מונפשים) ואפליקציית הספארי, הדפדפן של אפל. אפליקציית מזג האוויר תוכל להתריע בישראל על גשם שיגיע בשעה הקרובה, וכך המשתמשים יוכלו להיערך בהתאם. ספארי תקבל תקבל ב-iPadOS 15 "סרגל כרטיסיות קומפקטי", וניתן יהיה לחזור לעיצוב הקלאסי של הדפדפן במידה ותרצו בכך.

iOS 15 (צילום: צילום מסך מתוך האתר של אפל)
iOS 15 (צילום: צילום מסך מתוך האתר של אפל)

עדכון נוסף זכה לשם Live Text, והוא הופך כל טקסט המופיע בתמונות הנמצאות בגלריה, או בעת השימוש במצלמה - לטקסט שניתן להעתיק. כן, בדיוק כמו שזה נשמע - הטקסט יהפוך לחיץ ותוכלו גם לשלוח אותו לכתובת מייל שמופיעה בתמונה, או להפוך אותו ללינק. כמו כן, ניתן יהיה לתרגם כך את הטקסט משפה זרה - פשוט פתחו את המלצמה, כוונו לעבר השלט או הטקסט המדוברים וכעת תוכלו להעתיק אותו, ולתרגמו לעברית (בדומה למה שניתן לעשות כיום באפליקציית גוגל טרנסלייט). 

אחד השיפורים הגדולים ביותר במערכת ההפעלה העדכנית הוא גרסה מעודכנת של "נא לא להפריע". הפיצ'ר החדש, "מצב ריכוז" (Focus Mode) מאפשר למשתמשים להגדיר מי יוכל ליצור עימם קשר ואילו אפליקציות יוכלו לשלוח התראות בעת ביצוע פעולות שונות. כך למשל תוכלו להגדיר מצב בו אנשים מסוימים לא יוכלו להתקשר אליכם כשאתם בעבודה, ולוודא שלא יפריעו לכם בלימודים. בנוסף, מסך הבית ישתנה מעט בהתאם להגדרה שתבחרו. הפונקציה החדשה תלמד את ההרגלים של המשתמשים, ותציע להם להחליף מצב ריכוז במידת הצורך.

iOS 15 (צילום: צילום מסך מתוך האתר של אפל)
iOS 15 (צילום: צילום מסך מתוך האתר של אפל)

אפשרות נוספת שנוספה כעת, ומיועדת למשתמשי אייפון 11 ומעלה, היא מעקב אחר המכשיר - גם כאשר הוא כבוי. הדבר יסייע במקרה של גניבת המכשיר. סירי, העוזרת האישית של אפל, תקבל גם היא שדרוג נוסף, ודי מתבקש. כעת היא תוכל לבצע משימות רבות ללא חיבור לאינטרנט. חלק מהאפליקציות במערכת ההפעלה, בהן נגן המוזיקה והגלריה, יכללו אזור חדש בשם ״shared with you״, וכאשר מישהו ישתף אתכם בתוכן מסוים באמצעות הודעה - תקבלו תזכורת בהמשך להסתכל על התוכן במדובר. בנוסף, לחיצה על שם החבר תוביל להודעה שכללה את התוכן, גם אם עבר זמן רק משליחתה.

לשדרג או לא

השאלה האם לשדרג את מערכת ההפעלה במכשיר שלך עולה גם הפעם, בדומה לכל פעם בה אפל משחררת עדכון למערכת ההפעלה. האמת היא, ש-iOS15 כוללת פיצ'רים שימושיים למדי עבור חלק מהמשתמשים. עם זאת, החברה הודיעה שתמשיך לתמוך ב-iOS14, כך שגם במידה ותבחרו שלא לשדרג - עדיין תזכו לתיקוני באגים ואבטחת מידע בעת הצורך.