סטיב ג'ובס, ממייסדי חברת אפל והמנכ"ל הראשון שלה, מת היום (שלישי) לפני עשור, מסרטן הלבלב. "הוא היה רב אומן, אדם עם אישיות מורכבת, איש תקשורת מחונן, פרפורמר על, לא אדם נוח לבריות, למדן ופרפקציוניסט, שחי חיים מלאי תהפוכות עליות ומורדות בחייו הפרטיים והמקצועיים", סיפרה ד"ר אילת חן לוי, חוקרת ומרצה בתחום של מדיה חדשים ניהול עומסי מידע והפרעות מקוונות, מהמכללה האקדמית עמק יזרעאל. "השילוב של כריזמה נדירה שניחן בה, וההבנה שלו בתחום של תקשורת שכנועית, יצרו השקות יוצאות דופן תוך שיווק ומכירת מוצרי טכנולוגיה שלא נראו כמותן לפניו, ושבו את לב ההמונים".

לדבריה, גאונותו התבטאה באופן בו הצליח לשלב רבדים שונים, לעיתים מנוגדים והצלחתו בפיצוח חשיבות הקשר בין ממשק משתמש פשוט ומעוצב - לשימוש במכשיר טכנולוגי. "הוא יצר ממשק ידידותי ונגיש תוך שילוב תחומי הנדסת אנוש, ידע במחשוב ועיצוב גרפי", הסבירה, "כל אלו הובילו אותו לקחת 'ברזל' (טלפון נייד) ולהפוך אותו למכשיר חכם, מוצר אחד המרכז בתוכו עולמות רבים של יכולות תקשורת (לא רק הקמת שיחה קולית והעברת הודעות) – ולהפוך אותו ל"לב מלאכותי", לאיבר נוסף בגופינו, מוצר נחשק כיהלום שבני האדם משתוקקים לרכוש בהמוניהם, במיטב כספם ובתמורה הם מתמכרים אליו וכמעט שאינם יכולים לחיות בלעדיו".

טל דולב, מנהל היעוץ הטכנולוגי-דיגיטלי בחברת BDO הוסיף כי "בניגוד להייטקיסטים, ובעצם לרוב האנשים בתחום, ג'ובס לא היה גיק ולא היה פריק מחשבים במובן הטכני של המילה. הוא התעניין בעיצוב ובנייה של מוצרים שיתאימו למשתמשים, ילהיבו אותם ויהיו נוחים לשימוש. הוא פשוט יצר מוצרים יפים שמושכים את העין". לדבריו, פעמים רבות אפל ויתרו על תכונות מסוימות במוצרים שלהם.

"התכונה האלוהית של ג'ובס היתה שהוא פשוט ידע ליצור מוצרים אסתטיים ומושכים, שימשכו את האנשים", הדגיש דולב, "המוצרים של החברה סגורים ומכוונים למשתמש הסופי, כדי שיידע לתפעל אותם בקלות ולא יתבלבל או יסתבך".

קשה להתעלם מכך שהמוצרים של החברה פשוט יפים
דולב: "בדיוק. הקו המנחה שלו היה ליצור מוצרים אסתטיים, שהאדם הפשוט יידע לתפעל, והם ידברו אליו. מספרים שהציעו לו לא פעם לשלב עטי סטילוס באייפונים, והוא אמר שאין צורך – כי יש לנו עשר אצבעות. הכל התחיל, בצורה כזו או אחרת, מראיית העולם הייחודית שלו, שעסקה בשאלה מה יהיה פרקטי ונוח לשימוש. האייפונים ומחשבי המק הראשונים של החברה לא היו חזקים מהמתחרים, אבל הם עוצבו בצורה שתעניק ללקוח חוויית שימוש פנומנלית".

הוא השפיע בעצם על העולם כולו. 
דולב: "בדיוק. הוא שינה משהו בתפיסה בתעשייה בכך ששם דגש על העיצוב והשימושיות של המוצרים, ולא בהכרח על ההנדסה והטכנולוגיה – תחומים בהם חברות השקיעו יותר עד אז. הוא שינה את המשוואה במובן הזה".
ד"ר חן לוי: "ג'ובס ניחן בחשיבה יצירתית שאין דומה לה, באופן כה שונה מכל מנכ"ל שהכרנו, וניתן לומר בהשאלה שסטיב ג'ובס לא יצא מהקופסא בתהליך של חשיבה יצירתית אלא שהוא ממש המציא את הקופסא ובתוכה שיווק לעולם את הסמארטפון חסר המקשים, ללא כפתור כיבוי ועגול השוליים באריזה שאין שני לה בעולם. גדולתו היתה באופן בו הצליח לשזור רגש בתוך הטכנולוגיה הקרה, ולהפוך את המוצרים לחלק בלתי נפרד מחיי היומיום של הלקוחות. עם זאת, אני מעריכה שאם סטיב ג'ובס לא היה ממציא את האייפון - מישהו אחר היה ממציא אותו, אולי בנקודת זמן אחרת".

טים קוק, מחליפו של ג'ובס (צילום: Apple Inc/Handout via REUTERS NO RESALES)
טים קוק, מחליפו של ג'ובס (צילום: Apple Inc/Handout via REUTERS NO RESALES)

דולב הוסיף כי כיום, חברות רבות רבות רוצות להידמות לאפל גם מבחינה עיצובית. "אפל בנו את המוצר הטוב והאופטימלי ביותר, והקפידו לדייק אותו כמה שיותר, בלי בעצם לקפוץ גבוה מדי", הדגיש, "הם פשוט לא התעסקו בחיפוש אחר גימיקים". בסיום השיחה הוא העריך כי סביר להניח שג'ובס לא היה אוהב חלק מההתפתחויות של אפל כיום. "הם עושים עבודה טובה, אבל הם לא אותה חברה שהיתה בתקופתו, אם כי טים קוק (המנכ"ל הנוכחי) עושה עבודה טובה מאוד, כפי שניתן לצפות ממי שהוא לא סטיב ג'ובס".