השמיים הם לא הגבול: תום נזר בת ה-28 תמיד התעניינה בתחום החלל. למרות שהיא רק לקראת סוף התואר הראשון שלה בטכניון, כבר היום היא משתתפת בפרויקט בינ"ל שעוסק בתחום החלל במסגרת עבודתה ברפאל. "בתחילת החודש התחלתי את הסמסטר האחרון שלי לתואר הראשון באווירונאוטיקה וחלל בטכניון, עם התמחות באסטרונאוטיקה", סיפרה, "תמיד ידעתי שזה התחום שאעסוק בו".

נזר עובדת מזה כשנה וחצי במרכז החלל של רפאל, כמהנדסת מערכת ותפעול לווין, במהלכן לקחה (ולוקחת חלק) במספר פרויקטים, בהם פרויקט ונוס - אליו הצטרפה לאחרונה כשותפה גם איחוד האמירויות.

הלוויין ונוס הוא פרויקט משותף לתעשייה האווירית, סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע וסוכנות החלל הצרפתית, ובנייתו התרחשה בשנים האחרונות במפעל חלל בתעשייה האווירית בשיתוף אלביט, שפיתחה את הטלסקופ, ורפאל שפיתחה וייצרה את מערכת ההנעה החשמלית של הלווין.

תום נזר (צילום: רפאל)
תום נזר (צילום: רפאל)

"המערכת שפותחה ברפאל מבצעת תמרוני מסלול ותיקוני גובה של המסלול אותו עובר הלווין", סיפרה בהתרגשות, "בחודשים נובמבר עד אוגוסט הוא ביצע ירידה משמעותית מאוד בגובה, דבר שהתאפשר בזכות הפיתוח שלנו. זה פשוט מטורף לקחת חלק פרויקט כזה, ובפרויקטים גדולים נוספים".

נזר הסבירה על העבודה על הפרויקט הבינלאומי הגדול: "חלק מהעבודה שלנו מתקשר בעצם לחיזוי וביצוע סימולציות של המסלול שהלוויין עובר. כשהוא נמצא במסלול הקבוע שלו, ניתן לדעת מתי הוא יעבוד מעל נקודות תקשורת ובעת ביצוע תמרוני מסלול שונים, בעיקר כשמדובר בכאלו ארוכים יותר, חשוב לדעת לאן הוא יגיע, כדי לא לאבד את התקשורת איתו". היא הדגישה כי מדובר באחת הפעמים הראשונות בהן דבר כזה מתרחש. "בתמרון האחרון ירדנו כ-300 קילומטרים עם מערכת ההנעה החשמלית שלנו", ציינה, "זו ירידת גובה משמעותית ופורצת דרך".

מרכז החלל של רפאל (צילום: רפאל)
מרכז החלל של רפאל (צילום: רפאל)

אנחנו ב-2021, אבל עדיין יש מי שמחשיבים את התחום הזה כ"תחום גברי".
"במהלך לימודי התואר, וגם עכשיו במרכז, יש מקרים בהם הנשים מהוות מיעוט בחדר. אין מה לעשות, זה המצב כרגע, וברור שאני רוצה לשנות את המצב, ושהוא המצב ישתפר בעתיד. תראי, באותה המידה אם היית נכנסת לשיעורי הפיזיקה שלמדתי בתיכון - גם שם היה מיעוט של בנות".

למה את חושבת שזה קורה?
"אני חושבת שיש כמה סיבות לכך, בין היתר עניין של נורמות חברתיות, ושאומרים לבנות שמתעניינות בתחום שזה תואר אקדמי עמוס מאוד, אז למה הן צריכות את זה... מגברים מצפים לאתר את עצמם כל הזמן, בעוד שהציפייה שונה מנשים - הכל בא ממערכת החינוך. בית הספר לא דחף אותי להצליח בתחום הזה, וכל מה שעשיתי יצא לפועל בסופו של דבר בעזרת השאיפות שלי, והדחיפה שקיבלתי מהבית. אולי תמיכה וסיוע לתלמידות יוכל לעודד אותן לא לחשוש ללמוד את התחומים הללו".

מה התוכניות שלך לעתיד?
"אני רוצה לראות את עצמי מובילה פרויקטים של פיתוח לווינים, ומחקר שעוסק בטכנולוגיות חדשות בחלל - אם זה לווינים שחגים מסביב לכדור הארץ, ואם כאלו שחגים מסביב לכוכבי לכת אחרים. בכל מקרה, אני רואה את עצמי ממשיכה לעבוד בתחום הזה, כשאני מפתחת ומתכננת את הדברים החדשים שייצאו לפועל בשנים הבאות. עולם הניו ספייס עצמו משתנה בצורה משמעותית בשנים האחרונים, ואפשר להגיד שחברת ספייס איקס עשתה לחלל מה שטיסות הלואו קוסט עשו לטיסות לחו"ל. התחום רק ממשיך לגדול ולהתפתח כל הזמן, והוא צריך רק למשוך אליו מהנדסות ומהנדסים חדשים".