תעשיית החשמל בישראל מתריעה על כמות חשמל אדירה שתגרום לזיהום אוויר ולפגיעה בסביבה בשל הקמת דאטה סנטרים חדשים בארץ.

בעקבות החלטת המדינה להעביר את הנתונים הממשלתיים לענן, חברות הטכנולוגיה, כמו גוגל ואמזון, מקימות בימים אלו בארץ דאטה סנטרים חדשים לצורך אחסון המידע.

מומחים בתחום ניהול אנרגיה, בהם חברת איטון הבינלאומית וזוקו אנרגיה, מזהירות כי ככל שיקומו יותר דאטה סנטרים הביקוש לחשמל יגדל.
"כבר היום רשת החשמל עמוסה בתקופות מסוימות, קרוב לקצה היכולת", מציין אופיר גורן, מנכ"ל חברת ניהול האנרגיה הבינלאומית איטון.

"מרכזי הנתונים החדשים שיקומו ידרשו הכנה של תשתיות חדשות, בעיקר אנרגיה ירוקה. בתוספת לעומסים אלו יש לציין את תוספת העומסים של טעינת מכוניות חשמליות שהולך ועולה מדי שנה. על המדינה להתכונן עם מקורות אנרגיה חלופיים כך שיוכלו לשמש את המרכזים ולתמוך בביקוש לחשמל שייווצר בארץ".

יוסי עזריה, מנכ"ל זוקו אנרג'י, זכיינית האנרגיה בישראל של חברת קאטרפילר העולמית, מוסיף כי ניהול האנרגיה מחייב היערכות תשתיתית שכוללת ביזור אנרגיה, מערכות חשמל אוטונומיות (מיקרו־גריד) חכמות שמסוגלות להקנות עצמאות אנרגטית לשעות חירום וגם לאספקה יעילה ומיטבית בשגרה, הורדת עומסים מרשת ההולכה ויכולת לניתוב חכם בין אנרגיות זמינות תוך שילוב של שימוש באנרגיות סולאריות, אגירה וגז טבעי.

"השנים הקרובות צפויות להיות שנות שיא בביקוש לחשמל במדינת ישראל. העומסים על רשת ההולכה יהיו עצומים והדבר עלול להוביל לתקלות רבות, כפי שניתן לראות שקורה במקומות שונים בעולם כבר כיום. צריכת האנרגיה מהדאטה סנטרים בשילוב עליות נוספות בביקוש שצפויות בשנים הקרובות ישנו את התמונה האנרגטית בישראל", אומר עזריה.