אנטישמיות, מסתבר, אינה רק כתובות גרפיטי על קירות, ניפוץ מצבות, אלימות והאשמות בהפצת הקורונה. יש לה כבר פנים מעודכנות בתוך המערכת הפיננסית של מטבעות הקריפטו, ובין הביטקוין והאיתריום נולד לו מטבע המונרו - אומר לכם משהו?

ארגוני הימין הקיצוני נוהגים באופן עקבי לאמץ תיאוריות קונספירציה אנטישמיות, המאשימות את היהודים במזימה בינלאומית הכוללת השתלטות על העולם בכלל, ועל ארצות הברית בפרט. מספר החברים בקבוצות אלה עולה בהתמדה בשנים האחרונות. אילו מוסיפים מוטיבים ותיאוריות קונספירציה עדכניות למאה ה־21, כאשר הדוגמא הבולטת והעדכנית ביותר היא הטענה המופרכת שהיהודים הם אלו שגרמו להתפשטות נגיף הקורונה. בתוך כך, ארגון ה"אלט־רייט" מהווה דוגמא קלאסית לקשר בין אנטישמיות למטבעות החדשים.

ה־"אלט־רייט" (Alt-right), קיצור של (Alternative Right), הוא אחד מבין הקבוצות ודפי האינטרנט המפורסמים של "התנועה הלאומנית הלבנה". אתר חדשות זה, שהחל לפעול ב־4 ביולי 2013, מזוהה עם הימין הרדיקלי בארצות הברית, ובעיקר עם תנועת הימין האלטרנטיבי.

באתר זה נרשמות מדי חודש כ־4 מיליון צפיות. לפי כתב העת האמריקאי הכלכלי Fortune, הנושאים המועלים באתר כוללים אייטמים הגדושים בהכפשות כנגד ארצות הברית הדמוקרטית, מהללים את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ("פוטין הוא איש נוצרי מאמין"), מתנגחים בשחורים ("נשים לבנות מקיימות יחסי מין עם שחורים כדי להפיץ איידס"), שוללים את הקהילה הגאה ("יחסים חד־מיניים יהיו הגורם למלחמת העולם השלישית"), משמיצים את הוליווד ("האוסקר הוכיח שגם היהודים הם גזענים"), ואת ה"בעיה היהודית" (שלה יועד מדור ייחודי באתר).

האתר הוא כלי לצורך הפצת האידאולוגיה של אנדרו אנגלין - המייסד והעורך הראשי של האתר, שמציין שלא ניתן לסמוך על התקשורת הליברלית שתיידע את הציבור באמת. אנגלין החל בגיוס כספים ברחבי העולם באמצעות מטבעות מבוזרים ("מטבעות דיגיטליים") לאחר שנאסרה פעילותם של ארגונים אלו על ידי מוסדות פיננסיים מסורתיים. איסור זה בא בשל פעילותם הגזענית, ומטבעות אלה היוו מקלט כלכלי למשתמשים בהם כדי להימנע מפיקוח של בנקים, רגולטורים ובתי משפט. ציטוט של בכיר בטלגרם מדגים זאת: "כולנו יודעים שהיהודים ומשרתיהם שולטים במערכת הפיננסית העולמית. כאשר יתפסו אותך עם דעה לא נכונה, הם יקחו על עצמם לסגור אותך מהמערכת הזו, מה שהופך את חייך לקשים מאוד. אלטרנטיבה אחת למערכת זו היא כאמור, 'מטבעות מבוזרים'".

מכיוון שעסקאות באמצעות מטבעות הביטקוין קיבלו סוג של פיקוח ורגולציה ולפיכך מתאימות פחות לפעילות גזענית,  בנובמבר 2020 קרא אנגלין לזנוח את הביטקוין וביקש מתומכיו לשלוח לו כסף רק ב־Monero - "מטבע פרטיות", שנועד לשפר את האנונימיות באמצעות הסתרת נתונים של המשתמשים ושל העסקאות.

ארגונים ימנים קיצוניים בינלאומיים דוגמת "תנועת ההתנגדות הנורדית" - תנועה ניאו־נאצית סקנדינבית שנאסרה בפינלנד, ו"הדמוקרטיה המשתתפת בצרפת" - אתר גזעני ואנטישמי שהוצא מחוץ לחוק בצרפת, מבקשים לקבל תרומות במטבע המונרו בלבד. "הכסף הוא מגידיה של המלחמה", נכתב בדף גיוס הכספים של האתר, וגם "הודות לתמיכתך אנו יכולים להמשיך למנוע מיהודים ובני בריתם לישון בשקט".

ארגון FATF - Financial Action Task Force הזהיר מפני עסקאות בינלאומיות בין ארגונים קיצוניים אלו, שהולכות ומתעצמות: "בדומה למקביליהם הג'יהאדיסטים, רבות מהקבוצות הללו משתמשות באינטרנט ובמדיה החברתית כדי לשתף תעמולה ולגייס תומכים לאידיאולוגיה מרחבי העולם, ובכך מקלים על גיוס כספים ותרומות המאפשרים את הרחבת והסתרת הפעילות האנטישמית ברחבי העולם.

אם בעבר היה קל יותר לעקוב אחר מסלול הכסף ולתבוע ארגוני טרור קיצוניים וארגונים אנטישמיים, כיום פעולה זו נעשתה קשה עד לבלתי אפשרית. פשעי שנאה ואנטישמיות מצאו להם מחסה ברשתות מקוונות וממומנים בכסף דיגיטלי. איום זה אינו מוצא מענה מספק למיגורו בחוקים הקיימים, ומחייב פעילות מהירה בנושא. 

רחלי ברץ ריקס היא חברת הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית וראש המחלקה למאבק באנטישמיות וחוסן קהילתי