מהנדסי נאס”א פתחו בהצלחה את המראה הראשית העצומה של טלסקופ החלל ג’יימס ווב, ששוגר לפני שבועיים, ובכך הושלם התהליך המורכב של הצבת כל חלקיו של הטלסקופ המתקדם בהיסטוריה שממשיך בדרכו לעבר המסלול המיועד. תשואות נלהבות מילאו את חדר הבקרה בבולטימור שלשום בערב, לאחר שהכנף השנייה של המראה נפתחה.

המראה, שקוטרה 6.5 מטרים, הגדולה ביותר ששוגרה אי פעם לחלל, מכוסה בזהב כדי לסייע בהשתקפות האור האינפרא־אדום. בסך הכל ביצעו המהנדסים בשבוע האחרון לפחות 50 פעולות שחרור של 178 פינים של כל החלקים של הטלסקופ שהיו מקופלים בשל גודלם העצום, כולל התקנת מגן השמש שגודלו כשל מגרש טניס.

שיגור טלסקופ החלל ג'יימס ווב (צילום:  NASA/NASA TV/Handout via REUTERS)
שיגור טלסקופ החלל ג'יימס ווב (צילום: NASA/NASA TV/Handout via REUTERS)


“נאס”א השיגה עוד אבן דרך הנדסית שעבדו עליה במשך עשרות שנים”, אמר מנהל הסוכנות ביל נלסון. “אני מצטרף לצוות של ווב שנושם יותר בקלות ומדמיין פריצות דרך שיספקו השראה לעולם”.

הטלסקופ, שנבנה במשך יותר מ־20 שנה, עדיין ממשיך לעבר המסלול המיועד שלו, במרחק 1.5 מיליון ק”מ מכדור הארץ, אליו הוא אמור להגיע בעוד כשבועיים. לאחר מכן יתחילו אנשי נאס”א לבצע בדיקות של כל המתקנים המדעיים ומרכיבי המראה כדי לאפשר לטלסקופ להתחיל את התצפיות לעומק היקום באמצע השנה הנוכחית, כדי ללמוד על השלבים הראשונים שלאחר המפץ הגדול ועל התפתחות הגלקסיות והכוכבים.