טכנולוגיות בתחום התחבורה החכמה גרמו למהפכה בתפיסת הניידות – מהישענות על הרכב הפרטי כאמצעי התחבורה המרכזי אל מגוון חלופות בהתאם לצורכי הנוסע בכל נסיעה. הפיתוחים החדשים בענף מאפשרים הרחבה והתאמה של היצע פתרונות התחבורה לצורכי הנוסעים ותנאי הדרך – החל מאפליקציות לנסיעות משותפות, רכבים אוטונומיים וכלים זעירים חשמליים ועד הטמעת תשתיות תקשורת מתקדמות לניהול תנועה.

"כאשר מסתכלים על המגמות לעתיד בתחום התחבורה, המטרה היא ליצור מצב שבו מארג התנועה יהיה מתוכנן ומופעל בצורה מדויקת, כך שיאפשר מקסימום זרימה של תנועה עם מינימום הפרעה לצד יצירת המשכיות שירות מנקודת היציאה עד הגעה ליעד", אומר רונן אדלשטיין, מנהל פיתוח עסקי בחברת מגלקום מקבוצת טלרד, המעניקה פתרונות ושירותים אינטגרטיביים למערכות תקשורת, מחשוב, ביטחון וחדרי בקרה ומעורבת בפרויקטים רבים בתחום התחבורה החכמה.

"בשביל לעשות זאת יש להקים מרכזי ניהול תנועה אינטגרטיביים חכמים, שמאפשרים ניהול ובקרה לכל מערכי התנועה בזמן אמת", מדגיש אדלשטיין, "המטרה היא לבנות מערך תנועה הוליסטי ולהתקדם מהמצב הנוכחי שבו כל מערכת מנוהלת כאי עצמאי. זאת לצד מאמצים גדולים יותר מצד הממשלה לשלב בין מערכי הסעת המונים ולשדרג את התשתיות באמצעות הרכבת הקלה, נתיבים נוספים של תחבורה ציבורית ונסיעה שיתופית, חניוני חנה וסע ועוד".

כביש מהיר, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)
כביש מהיר, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)


צחי גולן, מנכ"ל סימנס מוביליטי ישראל, מוסיף: "ערים רבות בעולם קורסות תחת עומס התחבורה ההולך וגדל, וטכנולוגיות תחבורה חכמה מתחילות לשמש חלק משמעותי בפתרון הבעיה. כיום נאספת כמות עצומה של מידע על התנועה, אולם השימוש במידע זה נמצא רק בראשיתו".
"המידע העדכני נאסף מסנסורים, מצלמות, דיווחים ועוד, ונותן תמונת מצב בזמן אמת על התנועה במרחב העירוני, עבור שימוש מרכזי הבקרה בערים וגם לאפליקציות תחבורה חכמה", מוסיף גולן.

"בעולם התחבורה נהוג לדבר על שילוביות בין אמצעי התנועה השונים: המידע שנאסף מאפשר לאפליקציות תכנון הנסיעה להמליץ למשתמש על אמצעי התחבורה היעיל ביותר, כולל השילוביות המיטבית בין מגוון אמצעי התחבורה".

"יישומי תחבורה חכמה הם גם הבסיס לניהול עתידי של התנועה בכלי תחבורה אוטונומיים ורכבים שיתופיים, ואלה יידעו לתקשר ביניהם ולאפשר תכנון יעיל ובטוח של הנסיעה. בסימנס מוביליטי אנחנו מאמינים שהתחבורה החכמה יכולה לשפר את חווית הנסיעה, ויש לנו מגוון פתרונות לייעול תכנון הנסיעות וניהול ציי כלי התחבורה".