ראש השב"כ רונן בר הכריז במהלך דברים שנשא בתחילת השבוע בכנס "סייברטק" כי החממה הטכנולוגית של הארגון, "הגאראז'", פתוחה בפני יזמיות ויזמים מכלל התחומים השונים - בנוסף לתחום הביטחוני. אורן קנדל, ממקימי החממה, סיפר בשיחה עם מעריב: "האופרציה כולה הוקמה ב-2018, כאשר המטרה שלה היא לחבר את שירות הביטחון הכללי עם סטרטאפים, לאו דווקא מהתחום הביטחוני".

"מדובר בחברות שפיתחו יכולות משמעותיות וטכנולוגיות פורצות דרך", הדגיש, "והמטרה שלנו בחממה היתה בעצם לאפשר להם לפעול בשירות, וכך להוציא את הארגון מהמסגרת הסטנדרטית, ולפתוח אותו לכיוונים נוספים". קנדל, שעזב את הארגון לפני כשנה וחצי, סיפר שבמקרים רבים, סטרטאפים שמכוונים לשווקים גדולים יותר מהשוק הביטחוני, לא בהכרח ירצו את השב"כ כלקוח. "אנחנו רוצים להיות בצד שלהם ולעזור להם להתפתח, תוך תקווה שבעתיד נצליח לשתף פעולה - וזה אכן קרה לא פעם", הסביר.

למה לשב"כ לתמוך בסטרטאפים שלא קשורים לתחום הביטחון?
"אגפי הטכנולוגיה של השירות בעלי יכולות מטורפות, כאשר במקביל ליכולות הקיימות - יש דברים שהשירות עדיין לא יודע שיהיה צריך בעתיד, או כאלה שעדיין לא אפשריים. היציאה בעצם מגבולות הארגון, ועבודה עם חברות אזרחיות שעושות דברים שנראים דמיוניים, פותחת הראש ומסדרת הזדמנויות שונות. השירות יודע על מה להסתכל ומה אפשר לפתח בעתיד. בנוסף, מתקיימים גם המון האקתונים ואירועים שונים, אשר מטרתם היא לעודד את העובדים לפתח דברים חדשים, דבר שפעמים רבות אין להם זמן לעשות מפני שהם עסוקים בשמירה על ביטחון המדינה. בשנים האחרונות התפתחו דברים מדהימים - גם בתוך הארגון וגם מחוץ לו".

לדברי קנדל, השב"כ הוא לא גוף ממשלתי סטנדרטי. "הגעתי אליו בפרספקטיבה חיצונית וחריגה, שכן לפני כן עבדתי במיקרוסופט. בימים הראשונים שלי בארגון הסתובבתי עם רשימה של פיתוחים אפשריים שראיתי בסרטי ריגול - ודי מהר סימנתי איקס על כל הרשימה, וגיליתי שחלק מהדברים כבר נחשבים לישנים", הוסיף, "אמנם השירות הוא גוף מתקדם, ביחס לגופים ממשלתיים אחרים, אבל כל ארגון צריך שיגרו אותו, והעבודה עם סטרטאפים נותנת מענה תרבותי וטכנולוגי - כי הם עובדים אחרת מגוף כמו השירות, שמצליח ללמוד מזה המון".

הוא הדגיש כי "שני הצדדים מרוויחים משיתוף הפעולה הזה". קנדל, שעובד כיום כמנכ"ל בחברת סטרטאפ, הוסיף: "פעמים רבות נתקלתי בחשדנות של שני הצדדים, לצד חששות רבים, כי הרי אף אחד לא יודע מה קורה בתוך השב"כ, אבל בהמשך הם תמיד התבדו והסטרטאפים קיבלו ערך משמעותי, ואפילו הביאו את החברים לפעילויות הבאות".

האמנתם שייצאו כל כך הרבה פיתוחים מהחממה הזו? 
"לנו, כמקימי הגאראז' היה ברור שזו צפויה להיות מהפכה - אבל רוב האנשים בארגון לא חשבו ככה. לשמחתנו, קיבלנו תמיכה ורוח גבית מרבים בארגון, בהם ראש השב"כ לשעבר נדב ארגמן, וגם מראש השב"כ הנוכחי. התמיכה שלהם עזרה מאוד, אבל זה לא הספיק לבד, כי הדבר דרש השקעה משמעותית. היה לנו ברור שאנחנו בונים פה משהו חדשני".

"מעצם העובדה שהשב"כ הוא ארגון חשאי, זה מורכב מאוד להרים דבר כזה כי החשאיות אופפת את הכל", סיכם, "אבל בהחלט יש הרבה במה להיות גאים - זו חוויה משמעותית מאוד עבורי. בכל פעם שראיתי מצב בו הטכנולוגיה של סטרטאפ שעבדנו איתו הצליחה לסכל פיגוע - פשוט חשתי תחושת סיפוק משמעותית. זה מטורף".