"מחסור במים היא לא רק בעיה של מדינות ביבשת אפריקה, אלא גם של ארה"ב, ספרד, סין, יפן, אוסטרליה ומדינות מתקדמות רבות – יש חוסר במשאב שהולך ונעלם", מדגיש מיכאל רוטמן, מנכ"ל משותף בחברת Watergen הישראלית, בעלת פטנט ייחודי המאפשר לה לייצר מי שתייה איכותיים מהאוויר לצרכים ביתיים או מסחריים.

Watergen, שנוסדה בשנת 2009, הפכה למובילה עולמית בשוק מכשירי מי השתייה האטמוספריים (AWG), מכונות היוצרות מי שתייה מהאוויר. הפתרונות של החברה מאפשרים לתת מענה חסכוני למחסור העולמי במי שתייה ומאפשרים להעלים את שרשראות האספקה המזיקות לסביבה. החברה היא ספק המים הבלעדי של ועידת לונדון של קבוצת "ג'רוזלם פוסט", בשיתוף UK Israel Business, שצפויה להיערך מחר במועדון הכדורגל טוטנהם שבלונדון. הוועידה עוסקת במאבק העולמי באנטישמיות, אתגרי העולם היהודי, ויצירת הזדמנויות עסקיות חדשות באמצעות חדשנות, סובלנות וספורט.

בראשית דרכה התמקדה החברה בפיתוח הייחודי שלה, מחליף חום ייחודי (heat exchanger) שעשוי פולימר מיוחד, שהפך אותו ליעיל יותר לשימוש במוצרים כמו מייבשי אוויר או מייבשי כביסה. לאחר שנרכשה ב־2016 בידי איש העסקים הישראלי מיכאל מירילשוילי, החלה החברה להתמקד בחזון החדש.

איש העסקים הישראלי מיכאל מירילשוילי (צילום: יח''צ)
איש העסקים הישראלי מיכאל מירילשוילי (צילום: יח''צ)


"היזמים של החברה פתחו מחליף חום שסיפק יתרון ענק – יכולת לייבש את האוויר ביעילות האנרגטית הגבוהה בעולם", משחזר רוטמן, "מהרגע שמר מירילשוילי לקח שליטה, החברה שינתה מהות – החזון שלו הוא שלכל אדם בעולם תהיה גישה למי שתייה".

"כ־85 אחוז מהמחלות בעולם נובעות מסניטציה לא טובה של מים", מוסיף רוטמן. "אנשים חולים הם באופן כללי פחות פרודוקטיביים, ולכן לאיכות המים יש יחס ישיר על כלכלת המדינה. מה שמייחד אותנו הוא שבניגוד לחברות אחרות שעושות התפלה, לדוגמה, אנחנו לא נוגעים במשאב היקר הזה שנקרא מים וגורעים אותו, להפך – אנחנו מוסיפים מים לעולם. בניגוד לשיטות אחרות כמו התפלה, שהורסות את הים ואת הסביבה".

ב־2016 הקימה החברה את המעבדה המתקדמת ביותר במזרח התיכון לחקר מים, פתחה בשיתופי פעולה עם אוניברסיטאות ומוסדות מחקר, והחלה לפתח את מוצריה. כיום היא פועלת בשלושה ורטיקלים עיקריים עם מוצרים חכמים וקלים להתקנה והפעלה: האחד – מתקנים לשימוש ביתי או משרדי, שמציעים מקור מים חלופי. הוורטיקל השני הוא מסחרי – מכשירים בעלי קיבולת גדולה במיוחד, המיועדים לבנייני מגורים, בתי חולים, אוניברסיטאות ועוד.

מוצרי החברה כוללים את ה־GENNY HOME, עם נפח של עד 18 ליטר ביום, ה־GENNY, שמייצר עד 30 ליטר, ה־GEN-M1 עד 220 ליטר, ה־GEN-M Pro עד 1,000 ליטר, וה־GEN-L עד 6,000 ליטר. נוסף לכך החברה מייצרת את ה־Mobile Box, מכשיר נייד המספק עד 20 ליטר ביום.

הסקטור השלישי שאליו הם פונים הוא עולם הרכב. "רכבים זקוקים למים טכניים", מסביר רוטמן, "אנו עובדים עם רוב היצרנים הגדולים על הטמעת המכשירים שלנו בתוך כלי הרכב. פיצ'ר נוסף שהם רוצים, ושאנחנו יכולים לספק, הוא יכולת לאספקת מי שתייה בתוך הרכב, וזה פותח לנו כבר שווקים חדשים כמו אוטובוסים, קרוונים, רכבות ואוניות – כל התחבורה ביבשה ובים".

רוטמן מדגיש כי מוצרי החברה נותנים מענה לבעיה אקוטית נוספת של המאה ה־21, שהיא הזיהום. "כשאתה משתמש במים של ווטרג'ן אתה לא צריך להשתמש באריזות או בהובלה, ואנו חוסכים גם את השימוש בפלסטיק ומפחיתים את הזיהום בזמן השינוע, כי המוצרים מייצרים את המים במקום".

חשוב להדגיש כי המים שמייצרים מוצרי Watergen הם באיכות הגבוהה ביותר ומועשרים בכל המינרליים הנדרשים, ובמעבדה של החברה נעשות בדיקות קפדניות. איכות, שיש לציין, לא תמיד נשמרת במערכות ההובלה הישנות שקיימות כיום בעולם.

"יש בעיה של תשתיות", מדגיש רוטמן. "במדינות המפותחות אנשים שותים רק מבקבוקים. בניו יורק לדוגמה, המים בכ־80% מבתי הספר לא ראויים לשתייה, בגלל התשתית הישנה שגורמת לאיכות ירודה של המים בנקודות היציאה".

הטכנולוגיה הייחודית ופורצת הדרך של החברה זכתה ללא מעט הכרה עולמית – היא קטפה פעמיים את פרס החדשנות בתערוכה היוקרתית של CES בלאס וגאס, כיכבה ברשימת 100 ההמצאות החשובות של מגזין "טיים" והיא אחת משמונה ההמצאות הכי חיוניות במדינת ישראל לפי הדירוג מטעם לשכת המסחר והתעשייה, לצד המצאות ענקיות כמו כיפת ברזל ומובילאיי.

כיום החברה פועלת ביותר מ־80 מדינות בעולם, ובהן איחוד האמירויות, והיא אפילו פעילה ברצועת עזה. זאת לצד שיתופי פעולה מחקריים עם מוסדות אקדמאיים כמו אוניברסיטאות בן גוריון ותל אביב, והמכון לחקר המים שנפתח באבו דאבי. "אנחנו משקיעים המון כסף מחקר על מנת להביא את הדור הבא של הטכנולוגיה  – מוצר שיעבוד על אנרגיה מתחדשת בלבד ויכול לייצר מים בכל מקום. בשנים הקרובות אנו נעלה את היעילות האנרגטית פי 10 ונחדור לתעשיות כבדות כמו עולמות החקלאות והאנרגיה המתחדשת".