בעוד כשלוש שנים יתכן שתעשו את דרכם לעבודה במונית מעופפת, סוג של מסוק שיוטס בצורה אוטונומית ויעביר אתכם במהירות מעל לפקקים שימשיכו להשתרך בכבישים. נשמע לכם דימיוני? אבל אם תשאלו את אנשי חברת pentaxi הישראלית תבינו שמדובר במציאות ההולכת ונרקמת למול עניינו.

הסטרטאפ הישראלי ייחשף לראשונה לציבור בתערוכת אוטומוטור 2022 שתתקיים בפסח באקספו גני התערוכה תל אביב. ה-Pentair הוא כלי טיס אוטונומי עירוני להובלת נוסעים ומטען, הוא ממריא ונוחת אנכית (eVTOL – electric Vertical Take Off and Landing), טס אופקית והוא פורץ דרך בטווח ובזמן הטיסה (כ- 320 ק"מ), במשקל ההטסה (400 ק"ג ), בבטיחות הטיסה, ביעילות, בנוחות הנוסעים ובהקטנת הרעש.

המבנה האווירודינמי היעיל של ה Pentaxi והעובדה שהוא רק ממריא ונוחת אנכית ובהמשך משנה את זווית המנועים וטס כמו מטוס – מאפשרים לו לשאת מטען גדול יחסית ( 400 ק"ג או 4 נוסעים ) למרחק רחוק מאד, גם יחסית לדגמים אחרים שמפותחים בעולם (טיסה של רחפן בזבזנית בצריכת האנרגיה פי 10 מטיסה עם כנף – ישרה ואופקית).

צפיפות התחבורה במטרופולינים  הגדולים בעולם, המגבלות התחבורתיות במרכזי הערים שנכנסות לתוקף יותר ויותר מצד אחד והגידול בביקוש לשינוע אנשים ומטען מצד שני מעלים את הצורך הגובר בתחבורה זמינה, שיתופית, בטוחה ומהירה בעיקר בטווח של העיר הגדולה והפרברים שלה, יחד עם התפתחות טכנולוגית בעיקר בתחום המנועים החשמליים הם שמאיצים את ערוץ התחבורה האווירית. 

בתכנון יוסדרו נתיבי תעופה תעופתיים בין מנחתים בפרברים ומחוץ לערים, למנחתים בערים (ברוב הערים בעולם מנחתים כאלה קיימים לטובת מסוקים ) – פתרון תחבורה כזה הוא גם זול יותר מסלילת נתיב מכוניות, מסילת רכבת ואפילו שביל אופנים.

ישראל היא מעצמה עולמית בפיתוח בנייה ומכירה של כלי טיס אוטונומיים. החל משנות ה-70 ישראל היא חלוצה בפיתוח כלי טיס לא מאוישים והפכה למובילת שוק. כיום לישראל נתח שוק של כ-61% מסך המכירות העולמיות בתחום, אחריה ארה"ב עם נתח שוק של כ 31% .  

המייסדים של החברה הם מחלוצי פיתוח כלי הטייס האוטונומיים בישראל, במשך כחמישה עשורים הם הובילו את הפיתוח של כלי טיס שונים במשקלים הנעים בין  חמישה ק"ג ועד חמישה טון בתעשיות הביטחוניות בישראל. כלים פורצי דרך ביכולות ובטכנולוגיה שלהם. 

ב 2018 החליטו המייסדים לצאת לדרך חדשה עם הידע והניסיון שצברו ולפתח כלי טיס אוטונומי חשמלי ובכך לשנות את הדרך שבה אנשים מתניידים בתוך ואל הערים הגדולות בעולם ולשפר את איכות חייהם של מיליארדי אנשים ברחבי העולם.  עד כה החברה פיתחה והטיסה שני דגמים – דגם ראשון בדק את נושא ההמראה והנחיתה הוורטיקלית (האנכית ), דגם שני גדול וכבד יותר – המריא אנכית וביצע מעבר לטיסה ישרה ביצוע ניסויי טיסה מוצלחים.

Pentair (צילום: יחצ)
Pentair (צילום: יחצ)

הדגם השלישי (Pentaxi  - תוכנן וביצע וסימולציות אווירודינמיות. עיצוב הדגם שכבר תוכנן כמוצר מוגמר ולא כאב טיפוס) בוצע על ידי פרופ' אלכס פדואה, מעצב מכוניות ומוצרים מוביל ומי שעיצב גם את החללית הישראלית "בראשית", במקביל נרשמו מספר פטנטים טכנולוגיים שייושמו ב- Pentaxi .

החברה מומנה על ידי מייסדיה ובפברואר השנה השלימה גיוס ראשוני של שלושה מיליון שקלים ובימים אלה נמצאת בעיצומו של סבב גיוס נוסף. בתקופה הקרובה  מתעתדת החברה להשלים טיסה של דגם מוקטן, במקביל נרשמים עוד פטנטים ועד הקיץ יפתח משרד של החברה ביפן. 

אורי תמרי מנכ"ל pentaxi: "מי שיבקר בתערוכה יזכה לראות לראשונה את הדגם שהטסנו לאחרונה. אנחנו אמנם לא נטיס אותו בתערוכה, אבל המבקרים יוכלו להיחשף לדגם הייחודי שלנו בעל חמשת המנועים. זו תיהיה חשיפה ראשונה לקהל הרחב של כלי הטיס שלנו שבעוד כשלוש שנים כבר יהפוך להיות חלק מחיי היום יום שלנו ויסייע להקל על התנועה שלנו ברחבי הארץ".