במסגרת המאמצים של השר לענייני ירושלים ושרת החדשנות לקידום ההייטק בירושלים, הממשלה אישרה היום (ראשון) החלטה להצבת ירושלים כמוקד הייטק, חדשנות וטכנולוגיה, על ידי תכנון הקמת שני רובעי חדשנות וטכנולוגיה, האחד במערב העיר והשני במזרחה בעלות כוללת של שלושה מיליוני שקלים. 

מדובר ביוזמה משותפת של השרה פרקש הכהן והשר אלקין על בסיס מודלים מקובלים בעולם של הקמת רובעי חדשנות שממוקמים באיזורים של מוסדות מחקר בתי חולים ואקדמיה.  

החלטת הממשלה כוללת הקמת צוות בין משרדי, שירכיב תוכנית להקמת שני רובעי החדשנות שיכללו מוסדות אקדמיים, מרכזיים רפואיים ומוקדי תעסוקה. הצוות יגיש את המלצותיו לממשלה בתוך שנה. מטרת הקמת רובעי החדשנות היא לחזק את ענפי ההייטק והביוטק בבירה, בהם עוסקים כיום כ-7 אחוזים בלבד מהמועסקים בענף. לראשונה, ממשלת ישראל מציבה את מזרח העיר כמוקד תעסוקה טכנולוגי וחדשני, במטרה לייצר מרחב אורבני מאוחד ואיכותי בין מערב העיר למזרחה,  וכן לשלב ייצוג לאוכלוסיות שונות בענף, כמו חרדים וערבים. 

החלטת הממשלה מחזקת את המאמצים הרבים של משרד ירושלים ומורשת והרשות לפיתוח ירושלים לחיזוק וביסוס ענף הייטק בעיר, וליצירת אקו-סיסטם חדשני בעיר הכולל את כלל השירותים הנדרשים לחברות הטכנולוגיה השונות. כיום פועלות בירושלים כ-400 חברות הייטק, קרנות הון- סיכון ועוד.

על בסיס מיפוי אקוטסיסטם של החדשנות בירושלים והאתגרים שעומדים בפניו, רשות החדשנות תפעיל בהתאם לצורך, את מגוון התכניות והכלים העומדים לרשותה.

זאב אלקין (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
זאב אלקין (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

שר הבינוי והשיכון, ירושלים ומורשת, זאב אלקין: ״בפתח שנת ה-55 לאיחוד ירושלים, אנו מביאים החלטה תקדימית והיסטורית לפיתוח וביסוס ענפי ההייטק והביוטק בירושלים. הקמת שני רובעי החדשנות בעיר, במערבה ובמזרחה, מייצרים בפועל מרחב תעסוקתי מאוחד שיגביר את תעסוקת האוכלוסיות השונות בעיר במשרות איכותיות ויחזק את כלכלת העיר. משרד ירושלים ומורשת מקדם מספר רב של תוכניות לפיתוחה הכלכלי חברתי של בירת ישראל שיביאו את החדשנות לירושלים״

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן: ״אני רואה חשיבות רבה בהחלטה שקידמתי כמדיניות הממשלה לחזק את העיר ירושלים ברובעי חדשנות טכנולוגית כמקובל בעולם. ירושלים עשירה במוסדות חינוך, באוניברסיטאות, בתי חולים ומכונים מובילים בארץ ובעולם. אלה יכולים וצריכים לשמש קרקע פורה ליצירת רובעי חדשנות שיחזק את שילובן של אוכלוסיות בירושלים בעולם הטכנולוגיה וההייטק. החזון שלנו הוא להרחיב את ההייטק לאיזורים רבים ככל הניתן בארץ".