כל מי שעובד בהייטק, ולא משנה באיזה תפקיד, מבין איזה כוח עצום יש למידע בשיפור תהליכי עבודה ובגיבוש החלטות מבוססות ומושכלות יותר. כך גם בתהליך גיוס עובדים לעבודה, חשוב כמובן להתבסס על דאטה ועל מערכות שיעזרו לנהל תהליכים בצורה מושכלת. עם זאת, רוב המידע הרלוונטי לגיוס בדרך כלל מרוכז במחלקת ה-HR ואם רוצים להפוך אותו למועיל באמת – חשוב לוודא שגם מנהלים נוספים בחברה יקבלו גישה אליו ויהיו שותפים פעילים בתהליך. 

אלון אלדי, מנכ"ל SeaData, מכיר היטב את האתגר שבגיוס עובדים. כשעבד כראש צוות בחברת הייטק, אלדי קיבל קורות חיים של מועמדים שעברו סינונים במחלקת ה-HR, ומתוכם היה עליו לבחור. לדבריו: "זה תהליך ארוך ומייגע של איתור מועמדים, קיום ראיונות ודיונים עם מנהלים נוספים עד לקבלת החלטה סופית. אני אישית הרגשתי שחסר לי מאגר של מועמדים שאפשר לחפש בו באופן עצמאי".

זה היה הגורם המרכזי שהוביל אותו ואת שותפיו להקים את Expoint, מתוך שאיפה להקל על המנהל המגייס באיתור העובדים שנחוצים לו, לקצר זמנים ולהוריד את עלויות הגיוס על ידי שיתוף כלל הארגון במלאכת האיתור. 

"Expoint מאפשרת זרימה אפקטיבית של המידע הרלוונטי בין כל הגורמים המעורבים בתהליך הגיוס", מסביר אלדי. "בתוך המערכת, מנהלי ה-HR אחראיים כמובן על פרסום המשרות, אך הם יכולים לספק גישה גם למנהלים שיוכלו לחפש בעצמם עובדים שעשויים להתאים להם – על פי קריטריונים וסינונים שחשובים להם. המערכת מאפשרת חיפוש מתקדם של מועמדים וכך גם ראשי הצוותים יכולים לאתר אנשים שאולי לא היו עוברים את הסינון הרשמי בצינורות המקובלים". 

הנתונים והפילוחים שעוזרים לשפר את תהליכי הגיוס
המטרה המרכזית של Expoint היא לשמש פלטפורמה מרכזית, ממוקדת ומדויקת למשרות הייטק. הדגשים המרכזיים בפיתוחה כוללים חיפוש מתקדם וכן ניהול כל המידע על תהליך הגיוס בצורה ברורה ופשוטה להבנה. בעזרת המערכת, המגייסים יכולים לא רק לפרסם משרות דרושים הייטק ולאתר מועמדים, אלא גם לבצע פילוח מעמיק של הנתונים ולהפיק מהם תובנות שישפרו את תהליך הגיוס. 

המערכת היא פרי פיתוחה של חברת SeaData, שהוקמה ב-2012 ומתמחה בשירותי ביג דאטה וענן. אנשי החברה צמחו מתוך עולם ההייטק ומכירים מקרוב את האתגרים במציאות שבה הביקוש לעובדים איכותיים גבוה בהרבה מההיצע. "בגלל שהחברה מתמחה בביג-דאטה, גם מערכת Expoint מתבססת על נתונים רבים שמתנקזים אליה מחברות טכנולוגיות מוכרות בארץ ובעולם", מדגיש אלדי. "בשונה מפלטפורמות אחרות בישראל, ההתמקדות שלנו היא בעיקר בהייטק, תוך שאנחנו חושבים כל הזמן איך לספק חוויית משתמש מצוינת וערך מוסף גם למגייסים וגם למחפשי העבודה".

 

ובנוסף לגיוס עובדים שכירים, אנשי SeaData שואפים לטפל גם באתגר שונה שהופך משמעותי יותר ויותר בשנים האחרונות – איתור פרילנסרים. בעידן הקורונה, כשרבים בוחרים לעבוד מרחוק וכשלאיש לא ברור מה צופן העתיד, טאלנטים רבים בוחרים להציע את שירותיהם במתכונת של פרילנס או עבודה היברידית – אך גם להם וגם למגייסים לא תמיד פשוט למצוא זה את זה. 

Expoint כוללת גם מאגר של פרילנסרים וגם אנשים שכבר עובדים כיום בגוף מסוים ורוצים לבחון אפשרויות נוספות. כל זאת תוך הקפדה על מדיניות פרטיות מחמירה, אשר במסגרתה כל משתמש יכול לבחור האם הפרופיל שלו יוצג במאגר, או שהוא יעדיף לחפש עבודה בצורה דיסקרטית, תוך קבלת התראות על משרות שעשויות לעניין אותו ופנייה יזומה לחברות. כך, ייתכן מאוד שאנשי ה-HR יקבלו פניות מאנשים שלא בהכרח היו מגיעים אליהם בדרכים אחרות.  

בשורה משמעותית לסטארט-אפים בצמיחה
חיפוש עובדים למשרות בהייטק זו משימה מורכבת בכל חברה – אך היא הופכת מאתגרת ומשמעותית הרבה יותר כשמדובר בחברות בתחילת דרכן ובחברות בצמיחה. כיום לכולנו ברור שענף ההייטק הוא הקטר הכלכלי שדוחף קדימה את הכלכלה הישראלית – והקטר הזה תלוי במידה רבה גם בסיכוי של חברות מתחילות לפרוץ קדימה ולממש את חזונן. לכן נערכים מאמצים רבים, גם ברמה הלאומית, לסייע לחברות אלו להחזיק את הראש מעל המים בתקופות מאתגרות.

איתור עובדים איכותיים הוא אחד הגורמים המרכזיים שמשפיעים על סיכויי ההישרדות של חברות בצמיחה. עם זאת, כדי לנהל את התהליך ביעילות, נדרשים משאבים ותקציבים שלא תמיד זמינים באופן מיידי למנהלים בחברות אלו. זו הסיבה שלאנשי SeaData חשוב להבטיח שגם סטארטאפיסטים מתחילים, או מי שממתינים לגיוס משמעותי, יוכלו להשתמש ב- Expoint כדי לאתר עובדים איכותיים, תוך ניהול תקציב הגיוס בצורה שמתאימה להם. 

"מודל התמחור שלנו גמיש מאוד וכולל מדרגות תשלום, כדי להתאים לחברות בכל הגדלים", מסביר אלדי. "אנחנו מציעים לכל חברה אפשרות לפרסום מודעת דרושים ראשונה בחינם בשלב ההצטרפות וכן פרסום מודעות דרושים נוספות בעלות משתלמת. המטרה שלנו, גם עכשיו וגם בעתיד, היא להציע את השירותים שלנו במחירים תחרותיים, כדי לעזור כמה שנוכל ליזמים שאנחנו מכירים מקרוב את הלחצים והעומס שהם מתמודדים איתם. מנגד, אנחנו יכולים להציע יכולות מתקדמות יותר, פילוח מעמיק יותר ועבודה מרובת משתמשים לחברות שזקוקות לכך ויכולות להרשות זאת לעצמן".

ובתור סטארטאפיסט שמחובר מאוד לתחום ושואף בעצמו להתקדם ולהתעדכן כל הזמן, אלדי מדגיש כי בהמשך הדרך הוא צופה כי המערכת תעבור עוד שינויים שישפרו את הצעת הערך למגייסים ולמחפשי עבודה. "אנחנו שואפים לשלב בהמשך גם תהליכים של למידת מכונה ו-AI כדי להפוך את תהליך הגיוס לאוטומטי ככל שניתן, תוך זיהוי דפוסים שיעזרו לבצע התאמות מדויקות יותר בין המגייסים והמועמדים".