חברת הסטארט-אפ "Classiq" מתל-אביב, המאפשרת לארגונים לפתח תוכנה למחשבים קוונטיים באופן פשוט ונוח, הודיעה היום כי הפתרון שלה שולב ב-Amazon Braket, שירות מנוהל למחשוב קוונטי של AWS שתוכנן להאיץ מחקרים מדעיים ופיתוח תוכנה למחשוב קוונטי.     

במחשוב קוונטי טמון פוטנציאל לגלות הזדמנויות משנות מציאות במספר תעשיות: החל משירותים פיננסיים, מדעי החומרים, לוגיסטיקה, בריאות וכלה באבטחת סייבר ורכב.

אך לקוחות מגלים שהמעבר מרעיונות לניסויים כרוך בקשיים שכן רוב התוכנות למחשבי קוונטום כתובות ע״י חיבור לא יעיל של בלוקים שנכתבו מראש, או כמקבילה הקוונטית של "שפת איסוף" (assembly language) שמציינת באופן מפורש את הקשרים בין קיוביטים לבין שערים קוואנטיים. ללקוחות לא ברור איזו חומרה קוונטית היא הטובה ביותר עבורם והאינטגרציה בין מחשבים קוונטיים לבין תשתית IT קלאסית עלולה להיות מאתגרת.

ניר מינרבי, יהודה נווה, אמיר נווה (צילום: אייל טואג)
ניר מינרבי, יהודה נווה, אמיר נווה (צילום: אייל טואג)

זו הסיבה ש-"Classiq" בנתה פתרון מקצה לקצה לסביבת Amazon Braket שיסייע ללקוחות לממש את יעדיהם בתחום המחשוב הקוונטי באופן מהיר יותר.

מסע הלקוח מתחיל בפלטפורמה של "Classiq" לתכנון אלגוריתמים ייעודיים למחשוב קוונטי והיא מאפשרת למפתחים לתכנן מעגלים קוונטיים באמצעות שימוש במודל פונקציונאלי במקום בסדרה של קישורים ברמת השערים. בשלב הבא פלטפורמת Classiq מחפשת פתרון מבין מיליוני תצורות של מעגלים כדי למצוא יישום מתאים לשיקולים של משאבים, אילוצים שהוגדרו על ידי המתכנן ופלטפורמת החומרה שנבחרה.

גישה ייחודית זו מסייעת לתכנן מעגלים קוונטיים יעילים מתוחכמים שלא ניתן היה לתכננם בדרך אחרת. אחרי שהמעגל נוצר בפלטפורמה, אפשר להריצו בקלות ובמהירות בחומרה קוונטית זמינה ב-Amazon Braket. לקוחות ייהנו ממגוון מרכיבי נוחות שמציעה Amazon Braket לרבות חלופות חומרה רבות, מודלים גמישים של תמחור וגישה לשירותים אחרים של AWS.

ההצעה המשולבת אטרקטיבית במיוחד לחברות החותרות להצלחות מהירות אחרי פרוייקטי POC מוצלחים או לחברות שהתנסו כבר במחשוב קוונטי ומעוניינות להעמיק את התחכום של האלגוריתמים שלהם, ליעל אותם, ולהגביר את העוצמה והיכולות של פריסת הפתרון.

"Classiq" פיתחה את הפתרון בתהליך ממוקד לקוח. לקוח אחד מסוג זה, ספק בתחום הבטחוני, משתמש בפתרון המשולב כדי לפתח אלגוריתמים ייחודים לאופטימיזציה של מערכת רדאר. הלקוח מסר כי הוא השתמש בטכנולוגיה של "Classiq" שכן הוא חיפש מערכת שתאפשר לו לתכנן, לבצע סינתזה ולנתח אלגוריתמים קוונטיים מתוחכמים והתרשם במיוחד מהמהירות שבה היא אפשרה לו לבחון ווריאציות שונות של אלגוריתמים ולפרוס אותן בקלות ב-Amazon Braket.

"השימוש ב-Amazon Braket מאפשר לנו להתמודד עם נקודות כאב רבות שהלקוחות חווים במהלך הפיתוח של פתרונות קוונטיים מסחריים", מסר ניר מינרבי, מנכ"ל Classiq". "Classiq" ו-AWS מאפשרות לפתח אלגוריתמים מתוחכמים, לפרוס אותם במהירות בענן ולהפוך במהירות רעיונות חדשניים ליתרונות תחרותיים"           

ריצ'ארד מולדס, מנכ"ל Amazon Braket: "Amazon Braket מאפשר ללקוחות להתנסות בקלות במחשוב קוונטי באמצעות גישה מאובטחת למגוון של חומרות קוונטיות וסימולטורים מנוהלים באופן מלא. אנו שמחים לשתף פעולה עם "Classiq" ולאפשר ללקוחות לתכנן מעגלים קוונטיים מתוחכמים ומודעים לחומרה ולפרוס אותם בקלות בענן שלנו". 

"Classiq" הוקמה ב-2020 ע"י ניר מינרבי, המכהן כמנכ"ל החברה, אמיר נוה, סמנכ"ל מוצר וד"ר יהודה נוה, הטכנולוג הראשי. החברה, שמעסיקה את צוות הפיתוח המוביל בעולם בתחום התוכנה הקוונטית, מעסיקה מעל 40 עובדים בתל אביב ובארה״ב. הצוות מורכב מחוקרים בעלי תארים מתקדמים מאוניברסיטאות מובילות בארץ ובעולם, בתוכם עשרה בוגרי תלפיות ומהנדסי תוכנה בכירים.

"Classiq", שמתכננת להכפיל את צוות הפיתוח בשנה הקרובה, גייסה בשנתיים שעברו מהקמתה 51 מיליון דולר, כולל גיוס סבב B של 36 מיליון דולר אליו הצטרפו לאחרונה המשקיעים האסטרטגיים HSBC, NTT Finance, ו- Neva SGR מקבוצת הבנקאות Intesa Sanpaolo.