מה האדם הממוצע יודע על בינה מלאכותית? מה כל אחד מאיתנו יודע על המונח החדשני והענק הזה? כנראה שהתשובה שהייתה מתקבלת מרוב האנשים ברחוב היא ״בינה מלאכותית? מה זה קשור אלי?״ אז זהו שלא. אם פתחתם היום את האינסטגרם, אם גללתם בפיד של הפייסבוק, אם שוטטתם ביוטיוב ודפדפתם בין השירים האהובים עליכם בספוטיפיי – מזל טוב, אתם מומחים ב-AI.

למי מאיתנו לא יצא להיות בסיטואציה חברתית, לדבר על מוצר כלשהו, או אולי על פיצה שבא לנו להזמין, ומיד לאחר מכן, כשפתחנו באוטומט מבלי לחשוב את האפליקציה של החדשות או מדיה חברתית, קיבלנו את זה ישר לפנים. פרסומת, בדיוק לדבר הזה שעליו דיברנו. 

קל להתבלבל ולחשוב שמקשיבים לנו, כל החברות הגדולות האלה, הן נמצאות בכל מקום. תתפלאו לשמוע שהעולם, ובטח שחברות הטכנולוגיה הגדולות, לא כל כך מתעניינות במה שיש לכם לומר. הן מאוד מתעניינות, לעומת זאת, בדפוסי ההתנהגות שלכם.

האדם הרגיל, מייצר כמויות אדירות של דאטה, כלומר מידע ודפוסי ההתנהגות במרחב הווירטואלי. כמות הזמן שבו אתם מסתכלים על עמוד מסוים באינטרנט, הפרסומות אשר עליהן אתם לוחצים, לעומת הפרסומות עליהן דילגתם. הנעליים שהזמנתם באסוס, וכן, אפילו היסטוריית החיפוש שזכרתם למחוק כשסגרתם את הדפדפן.

אפשר לדמיין את זה כמעין פרופיל וירטואלי מקיף, מדויק וחודרני להפליא שקיים על כל אחד ואחד מאיתנו. הם יודעים מה אתם אוהבים לאכול, באיזה שעה ביום אתם מרגישים משועממים, איפה אתם אוהבים להתאמן ולאן אתם רוצים לטוס בקיץ הקרוב.

וככה, בקלילות מופלאה ומבלי שבכלל שמנו לב, נהיינו לאחד עם -הAI, כל כך משולבים באין מפריע בפסגת הטכנולוגיה האנושית, שבאופן אבסורדי אחד הנושאים הכי מדוברים בימינו הוא ״מתי תקרה מהפכת הבינה המלאכותית?״. אז נראה שאפשר להתפכח ולהבין כי מהפכת הבינה המלאכותית היא לא אירוע עתידי מכונן אשר צריך לצפות לבואו. 

המהפכה כבר כאן, והיא קורית לכולנו בתוך הכיסים. הטכנולוגיה העתידנית והמסתורית הזאת היא פה בהווה, והיא אינה נחלתם של חברות הייטק וסטארטאפים למיניהם. ה-AI חלק מאיתנו, בדיוק כמו שאנחנו חלק ממנה, אין סיבה לחכות לרגע מכונן בו הכל ישתנה, לא יהיו זיקוקים ושלטים בחוצות העיר אשר יבשרו על העידן החדש. 

נראה כי בשנים האחרונות האדם התחיל להבין כי כמעט כל דבר שהוא מסוגל לעשות – מכונה יכולה לעשות יותר טוב. נדמה כי הדבר היחיד שנותר לנו כנשק אל מול ה-AI, הוא היכולת שלנו לחוות ולהביע רגשות, וכל עוד מכונה לא תדע לעשות את זה, העתיד שלנו בטוח. 

ואולי בקרוב האדם ישכיל להבין, כי הפחד הזה להישאר צעד אחד קדימה אל מול הבינה המלאכותית, הוא בדיוק ההוכחה לכך שאנחנו כבר שני צעדים מאחור. מכונות אולי אינן מסוגלות לעבד ולהחצין רגש אנושי, אבל אפשר להעלות את השאלה, מה זה אומר אם הן יכולות כל כך בקלות להשפיע על הרגשות והמעשים שלנו?