הסטארט־אפ הישראלי INTSITE מבקש להמשיך את מהפכת החדשנות במערכות סיוע מתקדמות לנהג, שהתחילו חברות כמו מובילאיי ואינוויז, ולהביא את הקדמה לציוד מכני־הנדסי כבד, בדגש על אתרי בנייה ומכרות.

החברה הוקמה בתחילת 2018 על ידי האחים התאומים צח ומור רם־און (36), הראשון מהנדס אזרחי והשני מהנדס אווירונאוטיקה שעבד בעברו ברפאל. מערכות ADAS שפיתחה החברה (Advanced Driver Assistance Systems - מערכות סיוע מתקדמות לנהג) מבוססות על עיבוד תמונה תוך כדי שימוש בבינה מלאכותית (AI) כדי לנתח נתוני מצלמה בזמן אמת עבור ציוד מכני־הנדסי כבד, דהיינו מחפרים, בולדוזרים ומשאיות למיניהן.

צח רם-און (צילום: אלון כהן)
צח רם-און (צילום: אלון כהן)

עד כה INTSITE גייסה 2 מיליון דולר בסבב גיוס Seed, ובאחרונה סגרה סבב גיוס בהיקף דומה. בניגוד לחברות שיוצאות לסבבי גיוס גדולים מאוד, INTSITE נותרה עד עתה מתחת לרדאר של גיוסי הון בזכות מודל עסקי יצירתי, המאפשר לה לייצר תזרים מזומנים חיובי וכך לא להישען על מימון חיצוני רחב היקף.

לאחרונה חשפה החברה שיתוף פעולה פורה עם KOMATSU היפנית, יצרנית הציוד המכני־הנדסי כבד השנייה בגודלה בעולם (אחרי Caterpillar האמריקאית). שיתוף הפעולה בא לידי ביטוי בחמישה פרויקטים שונים בעבר ובהווה ובהפיכת KOMATSU ללקוחה הגדולה ביותר של INTSITE.

כמו כן, בימים אלו מנהלת INTSITE משא ומתן עם KOMATSU, שנסחרת בבורסת טוקיו לפי שווי של 23 מיליארד דולר, לחתימה על הסכם מסחרי שלפיו המערכות של INTSITE יוטמעו בתוך הציוד המכני־הנדסי הכבד שמייצרת KOMATSU.

"אנחנו עובדים עם כמה סוגי לקוחות", מסביר צח. "בשלב הראשון העבודה היא עם לקוחות הקצה, אלו שסובלים מהתפוקה הנמוכה של הכלי ומבעיות בטיחות באתר, כמו חברות בתחום הבנייה, הכרייה וחברות העוסקות בהקמת תשתיות שעושות שימוש בכלים כבדים. אנחנו מתקשרים עסקית עם החברות האלו באמצעות מפיצים, כלומר אנו עובדים מול חברות שמשכירות להן את הציוד, והן מציעות ללקוחות שלהן את פתרון החברה, משמע קופסת המחשב עם כל הבינה שבתוכה והתוכנה שבענן.

"בשלב השני העבודה היא עם היצרנים. כיום אנו כבר פועלים עם שלושה מתוך עשרת יצרני הכלים הכבדים הגדולים בעולם. הרעיון הוא למכור להם את המחשב שלנו, ושהם ישלבו אותו בפס הייצור של הכלים. בשלב האחרון המטרה היא לעבוד מול הסיסטם אינטגרטור של הפלטפורמה האוטונומית.

קיימים היום כמה JV, המורכבים מהיצרן, מספק פלטפורמת התקשורת ומספק החומרה, למשל החברות סימנס ובוש. הגוף הזה בוחר להטמיע בתוך הפלטפורמה האוטונומית פתרונות של ספקים שונים: ספק אבטחת מידע, ספק לידארים, ואנחנו רוצים להיות הספק של האלגוריתם הקשור לעיבוד התמונה של ספק המצלמות. המטרה היא להפוך לחברה שמוכרת רישיון לשימוש באלגוריתמיקה מתקדמת, אך כרגע המיקוד שלנו הוא בהשתלבות ובצמיחה בתוך תעשיית הבנייה והכרייה".

בעוד כרגע החברה מתקדמת בהתראות בזמן אמת באתרי בנייה וכרייה לכלים כבדים, אין ספק שיש מגוון רחב של אפליקציות נוספות שאפשר להפיק מהאלגוריתמים שהיא פיתחה. "מאחר שהמחשב שלנו יודע 'לדבר' עם סוגי מצלמות שונות, ואנחנו כבר מחברים אותו למצלמה שמותקנת על עגורן באתר הבנייה על מנת לתת התראות ממבט עילי על סכנות אפשריות, קל וחומר שניתן להתקין את המערכת על גבי עגורנים ימיים. כיום אנחנו עושים פיילוט בעולם הספנות עם אחד הנמלים הגדולים בעולם. מעבר לכך, אנחנו גם עושים פיילוטים בתחום החקלאות במטרה להראות רלוונטיות בשווקים מקבילים, אך אין כוונה כיום למכור בתעשיות אלו בכמויות מסחריות - אנחנו נותרים ממוקדים".

מתחברת לכל מצלמה

"יש שתי מגמות עיקריות בעולמות אלה הדורשות טיפול: רמות בטיחות ויעילות נמוכות מאוד", מסביר צח. "אף שתעשיות אלו הן רק כ־10% מכלל כוח העבודה העולמי, תרומתן לסטטיסטיקה של תאונות המסתיימות במוות היא יותר מ־50%. הדבר הזה גורם לעובדים להדיר רגליהם מתעשיות אלו, בעיקר הדור הצעיר שמעדיף לעבוד בתעשיות מתקדמות וטכנולוגיות יותר".

"כמו כן, הפריון פר עובד בתעשיות האלו לא השתפר לאורך השנים בניגוד לדרישה ההולכת וגוברת לפרויקטים חדשים של תשתיות ושל בנייה", הוא מוסיף. "למעשה, על פי מקינזי, כל חמישה ימים יותר ממיליון איש עוברים מאזורים כפריים לעירוניים, בדגש על מדינות באסיה. הדבר הזה מייצר דרישה מסיבית של תשתיות, של מבנים למגורים וכדומה".

בתחילת דרכה התמקדה INTSITE בפיתוח מערכת מבוססת בינה מלאכותית שייעודה היה להפוך את העגורן, אחד הכלים החשובים והמסוכנים ביותר באתרי הבנייה, לאוטונומי. אבל במקביל פיתחה את מערכות ADAS עם החברה השנייה בגודלה בעולם לייצור כלים כבדים KOMATSU (אחרי Caterpillar).

לפני כשנה, בתום תהליך אסטרטגי, החליטה החברה להתמקד אך ורק במערכות ADAS עבור ציוד מכני־הנדסי כבד, וכעת בחירה זו מאפשרת לה לקפוץ שלב משמעותי בהתפתחותה העסקית. לפי INTSITE, יתרון המערכת שפיתחה הוא שהיא מתחברת לכל מצלמה אנלוגית באשר היא, ולא נדרשת התקנה של לידארים ושל סנסורים יקרים אחרים שמהווים חסם משמעותי למכירה.

"הכלים הכבדים הולכים ונהיים מתוחכמים יותר ואוטונומיים יותר", מסביר צח. "בעולם הרכב האוטונומי מסווגים את הטכנולוגיה משלב 0 עד שלב 5, כאשר 0 הוא מתן התראות ו־5 הוא אוטונומיה מלאה. החברה שלנו בחרה להתמקד בשלב הראשון, כלומר אנחנו נותנים התראות בזמן אמת ויודעים לתת סיגנלים לבקרה של הכלי, אם קיים צורך בטיחותי או תפעולי להאט, לעצור או לשנות את היגוי הכלי.

"המוצר שאנו מספקים הוא 'קופסה שחורה' שבתוכה מחשב עם יכולות חישוביות חזקות מאוד של חברת NVIDIA. המחשב הזה יודע 'לדבר' עם כל מיני סוגי מצלמות, והן החיישן היחיד שבו אנו עושים שימוש. אנחנו לא משתמשים בלידארים, ברדארים או בכל סנסור יקר אחר - דבר המעניק לנו יתרון משמעותי, משום שהוא מוזיל את העלויות עבור הלקוחות שלנו בצורה ניכרת, ואף מאפשר לנו לעבוד עם כלים חדשים שכבר מיוצרים עם מצלמות או עם כלים ישנים שעליהם כבר התקינו מצלמות".

בזמן אמת

כאמור, החברה מנצלת את העובדה שבקרוב למחצית הכלים הכבדים החדשים והקיימים כבר מותקנות מצלמות שאליהן יכול להתחבר המחשב שפיתחה. "הקופסה השחורה" מצדה השני מתחברת למסך המפעיל, ובאמצעותו ניתנות התראות ויזואליות וקוליות. נוסף על כך, קיים מודול סלולרי שמעלה את הנתונים לענן לצורך בקרה ומעקב של מקבלי ההחלטות. התוכנה והאלגוריתמים מציפים ערך בכמה אפיקים עיקריים, בהם בטיחות, יעילות, תחזוקה מונעת והפחתת צריכת דלק (ובכך גם תרומה לסביבה).

"בנושא הבטיחות, התוכנה מספקת לנהג ולמי שנמצא בקרבת הכלי התראות בזמן אמת", מציין צח. "בתוכנה יש יותר מ־30 אלגוריתמים שונים המספקים התראות בשלל מצבים, למשל אם הכלי עומד להתהפך או לדרוס מישהו, ואלו דברים שלצערנו קורים בשטח.

"מעבר לכך, אנו מייעלים את תהליך העבודה במתן הסברים פשוטים ואינטואיטיביים למפעיל הכלי תוך כדי ביצוע העבודה. היעילות בעבודה מובילה גם ליעילות אנרגטית ולירידה בצריכת הדלק. מדובר בכלים שצורכים מאות ואלפי ליטרים של דלק ביום - החיסכון הכספי הוא משמעותי וכמובן יש תועלת לסביבה.

"הנושא האחרון הוא תחזוקה מונעת. באמצעות שימוש בווידיאו בלבד אנחנו יודעים לזהות, לחזות ולהתריע לפני שמתפתחות תקלות המשביתות את הכלים. את כל הדברים האלו אנו עושים בזמן אמת, ושוב, באמצעות מצלמות בלבד".

החברה מציעה כמה שירותים במוצר אחד ויודעת גם לספק דוחות מפורטים למנהלי האתר בזכות החיבוריות של המחשב המדוברת לענן. "העיבוד מתבצע על גבי המחשב בכלי אבל גם בענן", מדגיש צח. "כל הנושאים הדורשים התראות בזמן אמת, כגון סכנות בטיחותיות ופגיעה בכושר הייצור, אנו מספקים בזמן אמת ללא תלות בקליטה סלולרית, וכל מה שלא דורש דיווח מיידי עובר עיבוד בענן וכמובן משתקף להנהלה. המוצר עומד בכל התקינה הרלוונטית בהיבט של אבטחת מידע ופרטיות - נושא חשוב מאוד, מפני שאיסוף מידע ממצלמות הוא רגיש מאוד, בעיקר באירופה.

אוספים דאטה

לחברה יש שני פטנטים: עיבוד תמונה ובינה מלאכותית. יכולת עיבוד התמונה מאפשרת למחשב לזהות אובייקטים ולעקוב אחריהם. כמו כן, באמצעות בינה מלאכותית התוכנה מלמדת את עצמה לפתח הקשרים, משתפרת ונעשית טובה ויעילה יותר. צח מדגיש: "הבסיס לכל מה שאנו עושים הוא הדאטה, כלומר כל חומר מצולם מהאזורים הרלוונטיים שבהם אנו פועלים.

"זה משהו שהיה אסטרטגי עבורי ועבור החברה מהיום הראשון. אנחנו התקנו בחינם מצלמות באתרים שונים מסביב לעולם, כדי שנוכל לאסוף את הדאטה ולפתח את האלגוריתמיקה. על מנת לבנות אלגוריתם המונע מכלי להתהפך צריך לצלם תרחישים שבהם הכלי עומד להתהפך, ללמד את התוכנה מתי זה כן יקרה ומתי לא, וברגע שהיא מספיק מדויקת מבחינת אחוז הדיוק, אפשר לשחרר אותה ללקוחות".

"גם לטכנולוגיית עיבוד התמונה יש מגבלה", הוא מציין. "בתנאי מזג אוויר קיצוניים, כמו שלג או ערפל כבד, יש סיכוי שהמצלמה לא תראה כלום. אבל זה משפיע עלינו פחות, מכיוון שאנו לא עוסקים בכלים אוטונומיים בשלב זה, ובתנאי מזג אוויר קיצוניים הכלים גם ככה לא מורשים לעבוד. בכל מקרה, הצלחנו לאסוף דאטה גם בתנאי מזג אוויר קיצוניים, ולכן קיימת יכולת מסוימת לעבוד בתנאים אלה".

הצורך העולמי ההולך וגדל במערכות ADAS עבור ציוד מכני־הנדסי כבד נובע מחוסר היעילות בהפעלת ציוד כזה, שהופך לצוואר הבקבוק ברצפת הייצור (לרוב תהליך של כרייה או של בנייה). אותו חוסר יעילות נגרם בעיקר מהקושי לנטר כלים אלו וכן מהעובדה שכלים כאלו עובדים בשטחים הנאמדים על פני אלפי דונמים. "תעשיות מסורתיות אלה עוברות בשני העשורים האחרונים תהליך של דיגיטציה", מסכם צח. "והן צריכות פתרונות יצירתיים, כמו שלנו, שיענו על הצרכים הספציפיים שלהן בעלות נמוכה ותחרותית מאוד".