GameIS השיקה אתמול את דוח תעשיית המשחקים הדיגיטליים לשנת 2021. הדוח, שנערך על ידי פירמת הייעוץ Deloitte, מציג סקירה מקיפה של החברות, העובדים ומצב השוק ומציע דרך חדשה למנהלי עסקים, משקיעים וגורמי ממשלה להבין את היקף השוק הישראלי.


על פי הדוח, הכנסותיה של תעשיית המשחקים הדיגיטליים בישראל ב־2021 מוערכות בכ־8.6 מיליארד דולר. ביחס ל־2016, אז היו לתעשייה הכנסות של מיליארד דולר, מדובר בצמיחה שנתית ממוצעת מרשימה של 54%, כאשר ההכנסות עלו על פני חמש שנים בכ־760%.
גודל השוק מורכב רק ממפיצים של משחקים, ואינו כולל חברות המספקות שירותים תומכים ומשרתות את תעשיית המשחקים.

הדוח של GameIS ו־Deloitte מראה כי תעשיית המשחקים בישראל היא שוק פורח עם פוטנציאל רב. ב־2021 ישראל שימשה בית לכ־190 חברות המעסיקות כ־14 אלף עובדים. בהשוואה ל־2017, שבה עבדו בתחום כ־4,000 עובדים, מדובר בעלייה של 250% במספר העובדים ובצמיחה שנתית ממוצעת של 38%. כמו כן, בתקופת זמן זו נרשמה צמיחה של 11% במספר החברות. לצד הנתונים, שמעידים על פריחת תעשיית המשחקים הדיגיטליים הישראלית ומגמת ההתקדמות שלה, מהדוח עולים מספר אתגרים משמעותיים להמשך התפתחותה.

הראשון הוא מחסור בכוח אדם מקומי איכותי. מדובר בבעיה שקיימת לא רק לגבי מפתחים, שהיא בעיה ידועה בענף ההייטק בכלל, אלא גם במחסור בכוח אדם בתחומים אחרים הנחוצים להפצה של משחקים, כמו אומנים, יוצרי תוכן ומעצבים. "אתגר כוח האדם בעייתי בין השאר עקב מספר נמוך של תוכניות ההכשרה הייעודיות לתעשיית המשחקים – 12 תוכניות בסך הכל, מתוכן שש מופעלות בידי אוניברסיטאות או מכללות. בנוסף, למפתחים ממדינות זרות קיים קושי בהשגת אשרות עבודה בישראל", נכתב בדוח.


"בדוח זה אנו מבססים את גודלו וחשיבותו של מגזר המשחקים הדיגיטליים בישראל, כחלק ממגזר ההייטק הגדול יותר" אומר גיא בן־דב, יו"ר בהתנדבות ב־GameIS. "תעשיית משחקים חזקה תועיל מאוד למדינת ישראל. אנחנו מציעים למדינה לפתח תוכניות מענקים, לקדם את רשות החדשנות גם לתחום המשחקים הדיגיטליים, לאפשר תמריצי מס שיעודדו יותר השקעות פרטיות, תעסוקה ומו"פ, ולהעניק הלוואות עם ריביות נוחות שיאפשרו למפתחי המשחקים לעבוד ולהתמקד בתוצרת איכותית".

מנואל גלרנטר, מנהל ייעוץ כלכלי ב־Deloitte: "כדי להרחיב את הצמיחה לתחומים נוספים בתעשיית פיתוח המשחקים, נדרשת תמיכה ממשלתית בדמות השקעה בהון האנושי בכלל ומימון אולפני משחקים המצויים בשלבי הקמה".