דוח חדש שפרסמה חברת אבטחת הסייבר סופוס מצא כי כי מוסדות חינוך (השכלה גבוהה ובתי ספר יסודיים ועל־יסודיים) נפגעים יותר ויותר מתוכנות כופר, כאשר 60% מהמוסדות הותקפו ב־2021, לעומת 44% ב־2020.

הדוח מגלה כי מוסדות החינוך סבלו משיעור הצפנת הנתונים הגבוה ביותר (73%) בהשוואה למגזרים אחרים (65%), כמו גם מזמן השחזור הארוך ביותר, כאשר ל־7% נדרשו לפחות שלושה חודשים כדי לשחזר את נתוניהם – משך זמן כמעט כפול מהממוצע במגזרים אחרים (4%).

עוד עולה מהדוח כי המתקפות השיגו את מטרתן, כאשר 94% מהנשאלים בבתי ספר יסודיים ועל־יסודיים העידו כי התקיפות השפיעו על יכולתם לפעול, בעוד ש־96% מהנשאלים במוסדות השכלה גבוהה ו־92% מהנשאלים בבתי ספר יסודיים ועל־יסודיים במגזר הפרטי דיווחו בנוסף על אובדן עסקים והכנסות.

"מוסדות חינוך הם בין המוסדות החשופים ביותר לפגיעתן הרעה של תוכנות הכופר. הם משמשים מטרות עיקריות לתוקפים בגלל המחסור הכולל שלהם באמצעי אבטחת סייבר חזקים, ומכרה הזהב של הנתונים האישיים שהם מחזיקים", אמר צ'סטר וישנייבסקי, מדען מחקר ראשי בסופוס. "לצערנו, ההתקפות האלה לא ייפסקו, ולכן הפתרון היחידי הוא לתעדף בנייה של אמצעי הגנה נגד תוכנות כופר על מנת לזהות ולמנוע התקפות לפני שההצפנה מתאפשרת. ארבעה מתוך עשרה בתי ספר אומרים שהם מקבלים פחות הצעות מספקי ביטוח, בעוד שכמעט מחצית (49%) מדווחים על עלייה ברמת אבטחת הסייבר הנדרשת מהם לצורך הכיסוי", מוסיף וישנייבסקי. "ספקי ביטוח סייבר נעשים בררניים יותר בכל הנוגע לקבלת לקוחות, וארגוני חינוך זקוקים לעזרה כדי לעמוד בסטנדרטים הגבוהים האלה.

"עם תקציבים מצומצמים, מוסדות חינוך צריכים לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם אנשי מקצוע מהימנים בתחום האבטחה כדי להבטיח כי המשאבים יוקצו לטובת הפתרונות הנכונים, שיספקו את תוצאות האבטחה הטובות ביותר ויסייעו גם לעמוד בסטנדרטים של ספקי הביטוח".