"המשבר הנוכחי פוגש שוק הייטק ישראלי בוגר ואחראי, אשר חלק הארי ממנו מרופד ברזרבות מזומנים גדולה לצד הנהלה חזקה ומודל עסקי ברור", מסביר מורן צ'מסי, שותף מנהל בקרן סקנדרי Amplefields Investments, שמתייחס למשבר הכלכלי העולמי שמגיע גם לישראל.

צ'מסי מדגיש כי השנים 2020־2021 היו שנות שיא בהיקפי הגיוסים של חברות הייטק. היו יותר מ־800 עסקאות השקעה, כמאתיים חברות גייסו יותר מ־50 מיליון דולר, קרוב ל־100 חברות גייסו לפי שווי של יוניקורן, וסך הגיוסים ב־2021 עבר את הסף של 25 מיליארד דולר.

"חברות טובות שהצליחו לגייס הון רב בשנים 2020־2021 ועם תחילת המשבר גם השכילו לעשות ולעדכן את אסטרטגיית החברה בהורדת ההוצאות ובמציאת אפיקי הכנסות נוספים - הן אלו שיצלחו את המשבר בצורה הטובה ביותר ויצאו ממנו מחוזקות", הוא מסביר. "עתודות הכסף שגייסו נותנות להן את השקט שלו הן זקוקות, ובד בבד יכולות להתרכז ולחזק את החברה. לא עוד התמקדות וריצה מטורפת מגיוס לגיוס, אלא כעת יכולים וצריכים היזמים להתרכז בבניית ערך אמיתי ובהעצמת החברה", מציין.

צ'מסי מתייחס לטענה שהגיוסים בהייטק היו בשווי מנופח. "קשה להתעלם מהעובדה שרבים מהגיוסים היו - איך לומר - בשווי שאינו תואם את המציאות. אבל דווקא מצב זה, באופן אבסודרי, הפך להיות חבל ההצלה הגדול ביותר שכלכלת ישראל בכלל וההייטק הישראלי בפרט יכלו לבקש בעת הזאת", הוא מוסיף.

עם זאת, הוא לא חושב שהמשבר הנוכחי דומה לזה של שנת 2000. "אז מאות חברות סטארט־אפ צעירות, אשר גיששו את דרכן בעולם הכלכלי בכלל ובענף הטכנולוגי בפרט, מצאו את עצמן בכביש ללא מוצא. היום המצב שונה בתכלית", הוא מדגיש. "אותם נושאי צלקות מאז הם ותיקי הענף היום. השגיאות של אז כבר לא חוזרות באופן סיטונאי. כמו כן, לא ניתן להתעלם מכך שבישראל של היום צמחה שדרת יזמים, משקיעים ומנהלים כה איכותית שהצליחה לבנות פה ענף שכבר עתה אחראי לחלק העיקרי של התמ"ג הישראלי".

צ'מסי מדגיש כי ענף ההייטק לא ייצא ללא פגיעה מהמשבר. "המשבר כבר נותן את אותותיו בתעשיית ההייטק הישראלי", הוא אומר. "אך לדעתי המשבר הנוכחי יעשה לשוק ההייטק מעין 'סדנת ניקוי רעלים', שבמסגרתה חברות טובות פחות ייעלמו מהמפה, חלקן כנראה גם היו נעלמות באקלים כלכלי טוב יותר, חלקן היו 'סוחבות' עוד כמה שנים ואולי גם היו מגיעות לתוצאה טובה. אבל אין ספק שהתעשייה תיפגע, יהיו גלי פיטורים שרק יחמירו, ומי שלא דאג לעתודות מזומנים בעבר, לעדכון יעילות תפעולית בהווה ולבניית נתיב ברור לרווחיות בעתיד הקרוב - יימצא בבעיה".