חברת ההפקות "ארדמן אנימציות" וסוכנות החלל האירופית (ESA) הודיעו כי יצרפו אסטרונאוט מיוחד למשימת ארטמיס 1 בירח - דמות הילדים האהובה "שון כבשון".

שון יצא בטיסה של חללית אוריון של נאס"א, שצפויה להקיף את הירח ובחזרה. משימה זו היא בלתי מאוישת ונשלטת מהקרקע. אוריון תשוגר על ידי מערכת שיגור החלל ממרכז החלל קנדי ​​בפלורידה, ארה"ב. החללית תבצע טיסה לירח , תוך שימוש בכבידה הירחית כדי לצבור מהירות ולהגיע למרחק של כ-70,000 ק"מ מעבר לירח, כמעט חצי מיליון ק"מ מכדור הארץ - רחוק יותר מכל אדם או כבשה שהגיעו עד כה. 

כהכנה לטיסה זו, שון החל בתוכנית של הכשרת אסטרונאוטים והיכרות עם חללית אוריון בשנת 2020, ונסע למקומות שונים ברחבי אירופה וארה"ב כדי להכיר את המשימה. הכשרה זו תועדה ותוצג בסדרה של פוסטים בבלוג של ESA לקראת הנסיעה. במהלך ההכשרה, שון טס במטוס המיוחד של איירבוס ' A310 Zero-G' המשחזרת את התנאי חסרי הכבידה הדומים לאלו שבחלל. 

אם הכל ילך לפי התוכנית, הקפסולה אמורה לחזור לכדור הארץ לאחר שהייה של 39 עד 42 ימים בחלל. שון כבשון כנראה ישמש כמדד האפס-g של המשימה.

פסלים של שון כבשון בלונדון (צילום: AFP PHOTO/Leon Neal)
פסלים של שון כבשון בלונדון (צילום: AFP PHOTO/Leon Neal)

"זו תקופה מרגשת עבור שון ועבורנו בסוכנות החלל האירופית", אמר דיוויד פרקר, מנהל המחקר אנושי והרובוטי בסוכנות והוסיף כי "אנחנו מאוד שמחים על כך שהוא נבחר למשימה ואנחנו מבינים שלמרות שזה עשוי להיות צעד קטן עבור בן אדם, זו קפיצת מדרגה ענקית לכבשים". 

"ארדמן נרגשת להצטרף לסוכנות החלל האירופית בעשיית היסטוריה על ידי שיגור ה'כבשה' הראשונה לחלל", אמרה לוסי וונדובר, מנהלת השיווק בחברה. "כאחד האסטרונאוטים הראשונים שטסו במשימת ארטמיס, שון מוביל את הדרך בחקר הירח, כבוד גדול להרפתקן הצמרי שלנו", אמרה.

שון כבשון היא סדרת אנימציית סטופ-מושן בריטית המשודרת החל ממרץ 2007 בערוץ CBBC, רשת האחות של BBC. עד כה הופקו לסדרה ארבע עונות הכוללות 130 פרקים. הסדרה משודרת ביותר מ-180 מדינות ברחבי העולם, ובישראל שודרה בעבר בערוץ לוגי וערוץ הילדים וכיום בחינוכית ובערוץ הופ!

ב-2015 יצא לבתי הקולנוע בישראל סרטו של שון כבשון, "שון כבשון הסרט". ב-2019 יצא סרט קולנוע נוסף בשם "שון כבשון הסרט: עף על החלל", בו חייזרית בשם לו-לה נוחתת נחיתת חירום ליד החווה, שון מבין שזאת חייזרית כיפית והרפתקנית בעלת כוח עצום, ועוזר לה לחזור אל הכוכב שלה ולהגן עליה מפני האנשים שרוצים לתפוס אותה.