רבות מדובר בשנים האחרונות על מחירי הירקות הגבוהים ועל הצורך לשמור על ביטחון המזון של ישראל בעידן משבר האקלים, הטומן בחובו גם משבר מזון עולמי, אך מה שנעדר מהשיח הוא העלות הסביבתית הכוללת של החקלאות, תוך שימוש בכמויות מים אדירות, בחומרי הדברה ובקוטלי צמחים, שינוע ושימוש גבוה באריזות פלסטיק. רובנו גם לא יודעים כי בזמן הארוך שלוקח לירק להגיע מהשדה לצלחת שלנו - הולכים לאיבוד רבים מהוויטמינים והמינרלים שבו הנחוצים לבריאותנו.

חברת Agwa הישראלית, שהוקמה על ידי אגרונומים ישראלים בשילוב כוחות עם מומחים לבינה מלאכותית, פיתחה לראשונה בעולם יחידה ביתית אוטונומית, בגודל מקרר קטן, אשר בה ניתן לגדל בו־זמנית עשרות סוגי ירק ותבלינים באופן אוטומטי לחלוטין ולספק בכל יום כמות ירק המספיקה למשפחה ממוצעת של כארבע נפשות.


בזכות בקרת האקלים של המערכת היא איננה תלויה בעונות השנה, ואם מישהו רוצה תותים בקיץ או תה נענע מהביל בחורף - המערכת תגדל לו אותם. גל וואלך, מנכ"ל Agwa, מספר: "החלטנו לייצר חממה פנים־ביתית, שתתאים לכל בית בכל אקלים ושלא תדרוש טיפול מצד המשתמשים. במכשירים יש מצלמות וחיישנים. מערכת הבינה המלאכותית שפיתחנו מנטרת כל מכשיר מרחוק. הלקוחות צריכים רק לבחור קפסולות עם הירק הרצוי, להניח אותן בכיסי השתילה - והמכשיר עושה את היתר בכל מקום ובכל תנאי, ובעלות שאינה עולה על זו של בר מים ביתי. הלקוח מקבל ירק טרי ונקי מכימיקלים או מזיקים, ובדרך תורם באופן משמעותי לשמירה על הסביבה".

למערכת - שכבר קיימת, ושלא רחוק היום שבו תהיה גם זמינה לכל צרכן - יש יתרונות בריאותיים, שכן הירק נאכל שניות לאחר הקטיף, והוא אינו דורש שטיפה. כמו כן, יש גם יתרונות סביבתיים עצומים: חסכון בריסוס, בקטיף, בניקוי, באריזה, בקירור ושינוע, שמייצרים פחת־ירק משמעותי המוערך בכ־54% מסך הירק המגודל ושיוצרים טביעת רגל פחמנית משמעותית. על פי הערכות החברה, המערכת חוסכת בממוצע כ־12 ק"ג של שקיות פלסטיק בשנה. בנוסף, בהיותה הידרופונית היא צורכת ליטרים בודדים של מים בכל שבוע, והיא יעילה מבחינה אנרגטית